Mobilno RSS Facebook E-novice Nastavi za domačo stran Dodaj med priljubljene Podcast Pozabljeno geslo Registriraj se Prijava facebook_connect.gif



  • A- A+

22.09.2014      7:21
|

Jesenska svežina in zdravje z grozdjem in s kostanjem

  • A- A+

 

Jesen je čas grozdja in kostanja. Ste vedeli, da sta oba zdrava in vsestransko uporabna?


Grozdje

Grozdje sodi med najstarejše vrste sadja, človek ga je gojil na Kavkazu že v kameni dobi. Stari Egipčani, Feničani, Grki in Rimljani so ga vzgajali, da bi pridobivali zdravilni grozdni sok. Poznamo več sort grozdja: belo in rdeče, namizno grozdje, ki se uporablja sveže, pa suho, ki se pridobiva z naravnim sušenjem grozdja, brez pešk, ki vsebuje manj tanina itd. Zelo pomembno je poreklo, da ni škropljeno. Škropljenja ne potrebujejo samorodne sorte (npr. šmarnica, jurka in izabela), namizne in vinske sorte pa gredo običajno skozi zelo intenziven program škropljenja, zato se jim izogibajmo.

Vsebuje dragocene sestavine, grozdni sladkor, minerale, kot so kalij, kalcij, fosfor, beljakovine, sadne kisline, aromatične substance, vitamin B (razen vitamina B12) in vitamin C. V 100 gramih svežega grozdja je le 69 kalorij, 0,72 grama proteinov, 0,16 grama maščob, 18,10 grama ogljikovih hidratov. Je zelo učinkovit čistilec organizma. Pozitivno deluje na celo telo, pomaga pri hujšanju, je hrana za živce, možgane, zobovje in kosti, pozitivno deluje na črevesje, odpravlja težave z zaprtjem in s slabo prebavo, učinkuje na ledvice ter učinkovito deluje proti kopičenju sečne kisline, putiki in arteriosklerozi. Prehransko najučinkovitejše so rdeče, torej temno vijolične sorte grozdja s čim temneje obarvano lupino. Največ koristnih sestavin je v lupini, ki jo nekateri izpljunejo, in v peškah.

Naj na koncu še omenim, da je vsestransko uporaben tako v pripravi hrane kot v peki.

Že v antičnih časih so ga častile ženske v kozmetiki in z njim ohranjale mladost in lepoto. Danes je pogosta sestavina krem, mask, oblog in pilingov, saj vsebuje izjemno veliko antioksidantov. Masko za obraz iz grozdja si lahko pripravite tako, da enostavno pretlačite skodelico grozdnih jagod in sok nanesete na obraz, pustite delovati 10 minut in sperete z mrzlo vodo. 

 

Kostanj

Jeseni zadiši tudi po kostanju, ki so ga v Evropo prinesli konec 16. stoletja s Kavkaza in Himalaje. V 19. stoletju je postal cenjena zdravilna rastlina. Uživamo ga kuhanega ali pečenega.

Za razliko od drugih oreškov in semen ima kostanj relativno malo kalorij, je pa hkrati bogat vir mineralov, vitaminov in drugih hranilnih snovi, ki koristijo našemu telesu. Večinoma ga sestavlja škrob. Njegova sestava je podobna kot pri drugih škrobnatih živilih, vendar vsebuje poleg vitaminov in mineralov tudi precej kakovostnih beljakovin.

Je dober vir vlaknin, ki znižujejo nivo škodljivega holesterola v krvi in preprečujejo, da bi se prevelike količine holesterola absorbirale v črevesje, vir vitamina C, ki vpliva na gradnjo zob in kosti, uravnava delovanje žil, je močan antioksidant, ki ščiti pred staranjem kože. Ima veliko folatov, zato ga priporočajo tudi nosečnicam. Je tudi bogat vir mononenasičenih maščobnih kislin, ki pomagajo zniževati slab holesterol in zvišujejo nivo dobrega holesterola v krvi. Vsebuje še minerale, kot so železo, kalcij, magnezij, mangan, fosfor in cink, B-vitamine. Je pa tudi brezglutensko živilo.

Zaradi visoke vsebnosti škroba je iz kostanja mogoče izdelati moko, ki jo uporabljamo samostojno ali pa jo zmešamo z moko iz drugih žitaric. Primerna je za pripravo peciva in kruha. Za primerjavo: 100 gramov pečenega kostanja ima v povprečju 245 kalorij, kuhan kostanj pa precej manj, in sicer okoli 170 kalorij.

Uporabni so tudi listi, ki vsebujejo flavonoide, čreslovine in vitamin C. V ljudski medicini so ga nekoč uporabljali pri težavah z oslovskim kašljem, astmo, bronhitisom in drugih težavah z dihali. Skorja je veljala kot nadomestek za kininovo skorjo pri vročičnih obolenjih, malariji in kožnih boleznih.

Iz kostanja delajo tudi tinkture za lajšanje težav s krčnimi žilami.

Matej Glažar

 




Povezave:Student

Prijavi napako v članku



KOMENTIRAJ

X

Sponzorirano


ANKETA
Arhiv anket

Trenutno ni aktivne ankete
Preberi več in komentiraj
ZADNJE KOMENTIRANE NOVICE

Tinder in negativnosti družbenega omrežja 2
disqus_user  |  Se strinjam, si pa dal tudi zelo primern...
Tinder in negativnosti družbenega omrežja 2
disqus_user  |  Se strinjam,
IQ test za mačke 1
disqus_user  |  Da sem pravilno predstavim, jaz sem gosp...
Na fakulteti sem in potrebujem svoj bančni ra... 2
disqus_user  |  Spoštovani iskalci posojil Ste v kakršn...
"POST POLETJU" 8
disqus_user  |  Iščete poslovno posojilo, osebna posojil...
ŠTUDENT KANAL


e-novice Želim brezplačno izdajo uredniškega izbora
najboljših študentskih novic na e-mail
Potrdi
100% skrbno bomo varovali vašo zasebnost in odnaročili se boste lahko kadarkoli!



V zgornje okence vpišite vaš elektronski naslov, na katerega boste prejeli nadaljna navodila.
Prijava na www.student.si
Vpišite prijavne podatke:


Ste pozabili geslo?

fb_prijava Ste že uporabnik facebooka-a?
Vpišite se z enostavnim klikom na ikono -›

Registracija

Mozilla Firefox

Kliknite na meni Orodja (Tools) in izberite Možnosti (Options)
V zavihku Splošno (Main) v polje Domača stran (Home Page) vpišite naslov rn.si
Kliknite na gumb V redu (OK)

Internet Explorer

Kliknite na meni Orodja (Tools) in izberite Internetne možnosti (Internet Options)
V zavihku Splošno (General) v polje Home Page (Domača stran) vpišite naslov rn.si
Kliknite na gumb V redu (OK)

Chrome

Hkrati pritisnite ALT+F in izberite Možnosti
V zavihku Osnove kliknite na gumb Uporabi trenutno stran
Kliknite na gumb Zapri

Netscape Navigator

Kliknite na meni Tools in izberite Options
V zavihku Main v polje Home Page vpišite naslov rn.si
Kliknite na gumb OK

Opera

Hkrati pritisnite CRTL+F12
Kliknite gumb »Use current«
Kliknite na gumb OK

Safari

Hkrati pritisnite tipki CTRL+","
Izberete zavihek General
Kliknite gumb »Set to current page«

Mozilla Firefox

Hkrati pritisnite tipki CTRL+D
Kliknite na gumb Shrani (Save)

Internet Explorer

Hkrati pritisnite tipki CTRL+D
Kliknite na gumb Dodaj (Add)

Chrome

Hkrati pritisnite tipki CTRL+D
Kliknite na gumb Končano (Finish)

Netscape Navigator

Hkrati pritisnite tipki CTRL+D
Kliknite na gumb OK

Opera

Hkrati pritisnite tipki CTRL+D
Kliknite na gumb OK

Safari

Hkrati pritisnite tipki CTRL+D
Kliknite na gumb OK