Mobilno RSS Facebook E-novice Nastavi za domačo stran Dodaj med priljubljene Podcast Pozabljeno geslo Registriraj se Prijava facebook_connect.gif



  • A- A+

05.08.2014      10:07
|

Na sonce, vendar ustrezno zaščiteni

  • A- A+

 

Poletje je v polnem teku in veliko ljudi želi dobiti zagorelo kožo, ki našemu telesu daje privlačen videz. Vendar pa strokovnjaki svarijo, da pretirano izpostavljanje sončnim žarkom lahko kožo poškoduje in jo prezgodaj postara. Poškodbe kože so vidne v obliki rdečine ali opeklin, lahko pa se pokažejo šele čez nekaj let v obliki postarane kože ali celo kožnega raka. Zato je potrebno pravilno izbrati izdelek za zaščito in nego kože med izpostavljanjem soncu in po njem ter upoštevanje priporočila dermatologov.

 

Sonce je glavni vir vitamina D

Ob pravilni zaščiti in upoštevanju navodil strokovnjakov, se nam pred soncem ni potrebno skrivati, saj ni naš sovražnik. Sonce je namreč glavni vir vitamina D, ki pospešuje absorpcijo kalcija in fosfatov. Potreben je za normalno rast in mineralizacijo kosti in zob, varuje pa nas tudi pred vnetji in rakavimi obolenji. Pomanjkanje vitamina D se kaže v obliki rahitisa, mišične oslabelosti in šibkega imunskega sistema, povzroča pa lahko tudi astmo in alergije. V zmernih količinah torej sončni žarki koristijo našemu zdravju, pa še razpoloženje nam dvigajo.

 

UVA in UVB žarki

UVB-žarki prodirajo v povrhnjico, kjer spodbujajo nastajanje melanina in sintezo vitamina D. Prevelika izpostavljenost UVB-žarkom pa povzroča sončne opekline in v skrajnem primeru različne oblike kožnega raka.

UVA-žarki pa prodirajo v globlje plasti kože in sicer v njeno usnjico. Spodbujajo hitro zagorelost in porjavitev, dolgoročno pa prezgodnje staranje kože, ki postane suha, neprožna in nagubana, podobna usnju, pogoste so nepravilne pigmentacije. UVA-žarki so lahko tudi vzrok različnih oblik kožnega raka.

Porjavelost kože je njen obrambni mehanizem. Celice, ki se nahajajo v vrhnjici, t.i. melanociti, začnejo proizvajati pigment melanin, ki kožo ščiti pred škodljivimi vplivi UV sevanja. Pri prekomernem izpostavljanju sončnim žarkom si poškodujemo kožo, ki postane trša, bolj suha in nagnjena k nastankom gub.

 

Ustrezna zaščita s primernim faktorjem

Zato je potrebna ustrezna zaščita kože z zaščitnim faktorjem. Zaščitni faktor na izdelkih za zaščito pred soncem nam pove, koliko časa smo lahko namazani z ustreznim izdelkom, izpostavljeni sončnim žarkom, ne da bi pri tem prišlo do poškodb kože, ki jih povzročajo UV-žarki. Nezaščitena koža na soncu pordeči po petih minutah. Po uporabi zaščitnega izdelka s faktorjem 15 smo lahko na soncu 5 x 15 minut, torej 75 minut, ne da bi nas opeklo.

Filtri z UV zaščito ščitijo pred porjavelostjo, vendar pa ne preprečujejo rakavih obolenj. Raziskave so pokazale, da v državah, kjer so bile kreme za sončenje s kemičnimi filtri najbolj priljubljene, so zaznali največji porast kožnega raka. Filtri z UV zaščito delujejo kot hormonski motilci. To je skupina kemikalij, ki prodre v kožo, da lahko vpije sončne žarke. Nekaj ur po izpostavljanju sončnim žarkom se razgradijo, zato jih moramo znova nanesti na kožo, v katero ves čas vnašamo mešanico parabenov, derivatov nafte in umetnih dišav.

Raziskave so tudi pokazale, da pri zaščiti pred UV-žarki faktorja 50 in 30 delujeta skoraj enako, zaščita z višjim faktorjem deluje le nekoliko dalj časa. Pri uporabi zaščitnih sredstev naj bi tako bilo pomembno, da jo namažemo dovolj na debelo. Zaščito je treba na telo nanesti pol ure pred izpostavljanjem soncu in jo  obnavljati na  dve uri ali takoj po kopanju, ob znojenju ali brisanju. Krema naj vsebuje tako zaščito pred UVA- kot tudi UVB-žarki.

 

Naravni zaščitni faktorji

Naravni zaščitni faktor vsebujejo tudi nekatera rastlinska olja in masla, kot npr. olje grozdnih pečk, avokadovo olje, sezamovo olje in olje jojobe, ki naj bi imela zaščitni faktor 4. Nekoliko višji zaščitni faktor ima karitejevo maslo, najmočnejšega pa olje pšeničnih kalčkov in malinovih pečk, slednje naj bi imelo SPF kar 25 do 30.

Rastlinskim oljem lahko po želji dodamo še eterična olja. V boju proti uv žarki je najbolj primerno eterično olje mete, sivke, evkalipta in čajevca. Pred sončenjem nikakor ne uporabljate eteričnih olj citrusov, ki so fototoksična ter povzročajo opekline in pigmentacijo, še posebej pa ne eteričnega olja bergamotke.

 

Nega kože tudi po sončenju

Poskrbeti je treba tudi za ustrezno nego kože po sončenju z raznimi kremami, losjoni, mlekom za telo ali pa z naravnimi sredstvi. Za obnovo kože je primerno naravno olje rakitovca, orehovo olje ali olje grozdnih pečk, za lepšo barvo pa poskrbi kakavovo maslo. Rastlinska olja vsebujejo naravni antioksidant, ki preprečuje nastanek prostih radikalov in s tem zavira staranje kože.

Če boste dobili po telesu opekline, si jih lajšajte z geli z aloe vero, ki prodre globoko v kožo in vlaži tudi globlje plasti kože, oljem šentjanževke, s katerim se ne smemo mazati pred sončenjem, ali pa eteričnim oljem sivke. Po sončenju koži prija, če nanjo nanesemo jogurt z dodatkom kurkume.

 

Kaj pa solarij?

Za solarije velja, da niso varnejši od naravnega sončenja, čeprav uporabljajo le UVA-žarke in ne povzročajo opeklin. UVA žarki prodrejo globlje v telo, kjer spreminjajo celične strukture in lahko vplivajo na človekov imunski sistem.

 

Pri izpostavljanju soncu ne pozabimo:

-          uporabljate izdelke z zaščitnim faktorjem, ki je primeren za naš tip kože

-          zavarujte se s pokrivalom, oči pa zaščitite z očali

-          soncu se izogibajte med 10. in 16. uro, ko je najmočnejše

-          pijte dovolj tekočine

-          oblačno vreme še ne pomeni, da ste zaščitenimi pred sončnimi žarki, čeprav jih neposredno morda ne čutite

-          zaščita pred sončnimi žarki niso le kreme, uporabite tudi pokrivala, senčnike, očala in oblačila.




Povezave:Student

Prijavi napako v članku



KOMENTIRAJ

X

Sponzorirano


ANKETA
Arhiv anket

Trenutno ni aktivne ankete
Preberi več in komentiraj
ZADNJE KOMENTIRANE NOVICE

"POST POLETJU" 5
disqus_user  |  Pozdravljeni, Ali potrebujete nujno poso...
"POST POLETJU" 5
disqus_user  |  Ali potrebujete nujno posojilo za reševa...
4. TEDx University of Ljubljana 3
disqus_user  |  Ali potrebujete nujno posojilo za plačil...
MetalDays 2017 zaključen, najavljen MetalDays... 1
disqus_user  |  Ali potrebujete nujno posojilo za plačil...
"POST POLETJU" 5
disqus_user  |  Zdravo, Ali potrebujete nujno posojilo? ...
ŠTUDENT KANAL


e-novice Želim brezplačno izdajo uredniškega izbora
najboljših študentskih novic na e-mail
Potrdi
100% skrbno bomo varovali vašo zasebnost in odnaročili se boste lahko kadarkoli!



V zgornje okence vpišite vaš elektronski naslov, na katerega boste prejeli nadaljna navodila.
Prijava na www.student.si
Vpišite prijavne podatke:


Ste pozabili geslo?

fb_prijava Ste že uporabnik facebooka-a?
Vpišite se z enostavnim klikom na ikono -›

Registracija

Mozilla Firefox

Kliknite na meni Orodja (Tools) in izberite Možnosti (Options)
V zavihku Splošno (Main) v polje Domača stran (Home Page) vpišite naslov rn.si
Kliknite na gumb V redu (OK)

Internet Explorer

Kliknite na meni Orodja (Tools) in izberite Internetne možnosti (Internet Options)
V zavihku Splošno (General) v polje Home Page (Domača stran) vpišite naslov rn.si
Kliknite na gumb V redu (OK)

Chrome

Hkrati pritisnite ALT+F in izberite Možnosti
V zavihku Osnove kliknite na gumb Uporabi trenutno stran
Kliknite na gumb Zapri

Netscape Navigator

Kliknite na meni Tools in izberite Options
V zavihku Main v polje Home Page vpišite naslov rn.si
Kliknite na gumb OK

Opera

Hkrati pritisnite CRTL+F12
Kliknite gumb »Use current«
Kliknite na gumb OK

Safari

Hkrati pritisnite tipki CTRL+","
Izberete zavihek General
Kliknite gumb »Set to current page«

Mozilla Firefox

Hkrati pritisnite tipki CTRL+D
Kliknite na gumb Shrani (Save)

Internet Explorer

Hkrati pritisnite tipki CTRL+D
Kliknite na gumb Dodaj (Add)

Chrome

Hkrati pritisnite tipki CTRL+D
Kliknite na gumb Končano (Finish)

Netscape Navigator

Hkrati pritisnite tipki CTRL+D
Kliknite na gumb OK

Opera

Hkrati pritisnite tipki CTRL+D
Kliknite na gumb OK

Safari

Hkrati pritisnite tipki CTRL+D
Kliknite na gumb OK