Mobilno RSS Facebook E-novice Nastavi za domačo stran Dodaj med priljubljene Podcast Pozabljeno geslo Registriraj se Prijava facebook_connect.gif



  • A- A+

23.03.2015      18:01
|

O škodljivosti živalskih maščob

  • A- A+

 

Ancel Keys velja za enega največjih raziskovalcev vpliva prehrane na človeško telo. Njegov davni eksperiment stradanja, v katerem je 36 moških nekaj mesecev uživalo zelo malo hrane, v današnjem času sploh ne bi bil dovoljen. Je pa doprinesel veliko novega znanja o človeški presnovi in se zaključil z obsežnim delom The Biology of Human Starvation.

Še večji vpliv na razumevanje prehrane pa je imela Keysova znamenita študija The Seven Countries Study, ki je bila objavljena sredi 20. stoletja in v kateri je za glavnega krivca srčno-žilnih obolenj obsodil nasičene maščobe in holesterol. Čeprav je bila ta hipoteza kasneje večkrat ovržena, je zelo spremenila celoten pristop k prehrani v sodobnem svetu.

Zamenjava živalskih maščob z rastlinskimi?

Živila, bogata z živalskimi maščobami, ki so jih naši predniki uživali tisočletja nazaj, so v sodobnem času nadomestila z omega-6 maščobami bogata rastlinska olja, margarine ter velika količina škrobnih industrijsko predelanih ogljikovih hidratov in sladkorjev. Posledice te spremembe na človeštvu vidimo danes, le ozreti se moramo okoli sebe ali pa pogledati statistiko porasta bolezni sodobnega časa. Vse več je debelih in prekomerno težkih, posameznikov s presnovnim sindromom, diabetesom, srčnimi obolenji in drugimi podobnimi obolenji sodobnega časa. Seveda krivec za vse ni le sodobna prehrana, vendar igra v večini primerov pomembno vlogo.

Čeprav večina ljudi misli, da so živalske maščobe nasičene maščobe, to drži le deloma. V živalskih maščobah je približno toliko nasičenih maščob kot enkrat nenasičenih maščob. Torej tistih zdravih enkrat nenasičenih maščob, ki jih najdemo v olivah, oljčnem olju, avokadu in lešnikih. Ta razmerja so odvisna od vrste in dela živali.

Maščobe omega-6 lahko delujejo vnetno

Če nasičene in enkrat nenasičene maščobe predstavljajo okoli 90 % živalskih maščob (in tudi naših), predstavljajo preostalih 10 % večkrat nenasičene maščobe. Zagotovo ste že slišali za esencialne omega-6 in omega-3 maščobne kisline. Tudi razmerje med njimi in skupni delež v maščobah je zelo odvisen od vrste in dela živali. Znano je, da preveč omega-6 škodi in da moramo uživati predvsem omega-3. To za sodobni svet res velja. Sodobna prehrana je bogata z maščobami omega-6, ki so v večjih količinah lahko vnetne (a nekaj jih v telesu potrebujemo na primer za optimalno delovanje imunskega sistema). Glavni vir maščob omega-6 je pretirano uživanje rastlinskih olj. Ne govorim le o nezdravih oljih, ki so industrijsko predelana in ki jih na veliko odsvetujejo. Govorim tudi o »zdravih« hladno stiskanih omega-6 nepredelanih rastlinskih oljih. Ta veljajo za zdrava, ker potencialno znižujejo holesterol in z njimi lahko zamenjamo nasičene maščobe. Kdor prebira raziskave »z glavo«, se temu lahko le smeje ali pa je šokiran, kako je človeštvo lahko zavedeno. Nekaj omega-6 res lahko dobimo tudi v živalski hrani. Če je živina krmljena z neprimerno krmo in se ne pase prosto, jih je v mesu toliko več. A v primerjavi s količino, ki jo zaužijemo z rastlinskimi olji, je številka majhna. V vsakem primeru se splača priskrbeti meso živali proste reje.

Paradoks sodobne prehrane

Dejstvo je, da uživamo premalo naravnih maščobno-beljakovinskih živil, kot so domače maslo, mastno meso, divje ribe, mastni siri in smetane ter podobna živila. Ta živila vsebujejo veliko nasičenih maščob in holesterola in zato nam svetujejo, da se jih moramo izogibati. A raziskave kažejo, da nasičene maščobe iz hrane niso povezane z obolenji srčno-žilnega sistema, holesterol iz prehrane pa praktično nima vpliva na krvni holesterol. Prav v tem mesecu je bilo naznanjeno, da se bodo ameriške prehranske smernice glede priporočil o holesterolu spremenile, saj strokovnjaki priznavajo, da so obstoječe, več desetletij veljavne prehranske smernice zgrešene. Povišani trigliceridi v krvi so močno povezani s srčno-žilnimi obolenji. S povišanimi trigliceridi v krvi pa je povezana predvsem prehrana, prebogata z ogljikovimi hidrati in kalorijami. Večji bo delež maščob v prehrani, bolj jih bo naše telo znalo izkoriščati za energijo in nižja bo njihova raven v krvi.

Presnovni sindrom, ki je v sodobnem svetu vse pogostejši in je močno povezan s pojavom diabetesa in srčno-žilnih obolenj, je definiran s bolezenskimi znaki, kot so trebušna debelost, povišani trigliceridi v krvi, nizek HDL holesterol, visok krvni sladkor na tešče in povišan krvni tlak. Raziskave kažejo, da vse te parametre zelo učinkovito usmerimo v zdravo smer, tako da s prehrano pričnemo uživati več maščob in manj ogljikovih hidratov, torej ravno nasprotno od tega, kar je uradno priznano.

Morda so vam kdaj že svetovali prehranska dopolnila, ki vsebujejo omega-3 maščobne kisline, koencim Q10, vitamin D, L-karnitin, CLA, alfa-lipojsko kislino in podobne. Omenjena dopolnila so zadnja leta zelo priljubljena in številne raziskave kažejo njihov pozitiven vpliv na telo. Ugodno delovanje gre morda pripisati dejstvu, da imamo v telesu teh snovi premalo, saj jih s sodobno prehrano ne dobimo toliko, kot smo jih včasih.

Zaključek

Meso, jajca in mastni mlečni izdelki so lahko izredno koristni za telo, nikakor ne škodijo in vsebujejo številne hranilne snovi. Resda ima maščoba več kalorij na gram kot ogljikovi hidrati in beljakovine, a je sočasno izredno nasitna in telesu daje tisto, kar potrebuje, zato spontano pojemo manj. Na kaj pa vendarle splača biti pozoren? Če se le da, uživajmo čim manj predelano živalsko hrano proste reje. Ni nam treba paziti prav na vsak obrok,  skrbimo le, da je tako večji del. A tudi uživanje navadnega mesa in izdelkov je veliko bolj zdravo kot sodobna prehrana, bogata s škrobnimi ogljikovimi hidrati, sladkorji in rastlinskimi olji.

avtor: Gašper Grom, dipl.dietetik,

www.facebook.com/GasperGromNutrition




Povezave:Facebook

Prijavi napako v članku



KOMENTIRAJ

X

Sponzorirano


ANKETA
Arhiv anket

Trenutno ni aktivne ankete
Preberi več in komentiraj
ZADNJE KOMENTIRANE NOVICE

"POST POLETJU" 5
disqus_user  |  Pozdravljeni, Ali potrebujete nujno poso...
"POST POLETJU" 5
disqus_user  |  Ali potrebujete nujno posojilo za reševa...
4. TEDx University of Ljubljana 3
disqus_user  |  Ali potrebujete nujno posojilo za plačil...
MetalDays 2017 zaključen, najavljen MetalDays... 1
disqus_user  |  Ali potrebujete nujno posojilo za plačil...
"POST POLETJU" 5
disqus_user  |  Zdravo, Ali potrebujete nujno posojilo? ...
ŠTUDENT KANAL


e-novice Želim brezplačno izdajo uredniškega izbora
najboljših študentskih novic na e-mail
Potrdi
100% skrbno bomo varovali vašo zasebnost in odnaročili se boste lahko kadarkoli!



V zgornje okence vpišite vaš elektronski naslov, na katerega boste prejeli nadaljna navodila.
Prijava na www.student.si
Vpišite prijavne podatke:


Ste pozabili geslo?

fb_prijava Ste že uporabnik facebooka-a?
Vpišite se z enostavnim klikom na ikono -›

Registracija

Mozilla Firefox

Kliknite na meni Orodja (Tools) in izberite Možnosti (Options)
V zavihku Splošno (Main) v polje Domača stran (Home Page) vpišite naslov rn.si
Kliknite na gumb V redu (OK)

Internet Explorer

Kliknite na meni Orodja (Tools) in izberite Internetne možnosti (Internet Options)
V zavihku Splošno (General) v polje Home Page (Domača stran) vpišite naslov rn.si
Kliknite na gumb V redu (OK)

Chrome

Hkrati pritisnite ALT+F in izberite Možnosti
V zavihku Osnove kliknite na gumb Uporabi trenutno stran
Kliknite na gumb Zapri

Netscape Navigator

Kliknite na meni Tools in izberite Options
V zavihku Main v polje Home Page vpišite naslov rn.si
Kliknite na gumb OK

Opera

Hkrati pritisnite CRTL+F12
Kliknite gumb »Use current«
Kliknite na gumb OK

Safari

Hkrati pritisnite tipki CTRL+","
Izberete zavihek General
Kliknite gumb »Set to current page«

Mozilla Firefox

Hkrati pritisnite tipki CTRL+D
Kliknite na gumb Shrani (Save)

Internet Explorer

Hkrati pritisnite tipki CTRL+D
Kliknite na gumb Dodaj (Add)

Chrome

Hkrati pritisnite tipki CTRL+D
Kliknite na gumb Končano (Finish)

Netscape Navigator

Hkrati pritisnite tipki CTRL+D
Kliknite na gumb OK

Opera

Hkrati pritisnite tipki CTRL+D
Kliknite na gumb OK

Safari

Hkrati pritisnite tipki CTRL+D
Kliknite na gumb OK