Mobilno RSS Facebook E-novice Nastavi za domačo stran Dodaj med priljubljene Podcast Pozabljeno geslo Registriraj se Prijava facebook_connect.gif



  • A- A+

25.11.2014      11:15
|

Omega-3 - Ščit pred srčno-žilnimi obolenji?

  • A- A+

 

Maščobne kisline omega-3 so si v zadnjih letih zelo utrdile status zdravih maščob. Poleg ribjega olja oziroma prehranskih dopolnil je na policah vedno več t. i. funkcionalnih živil, ki so obogatena z njimi, na primer jajca in mleko. Dejstvo je namreč, da jih je v osnovni prehrani premalo.

Da so omega-3 esencialnega pomena za naše zdravje, vedo tudi naši starši ter dedki in babice, ki se še spomnijo pitja ribjega olja »na žlico« v otroštvu. Omega-3 so sestavni del celičnih membran, telo pa jih potrebuje za opravljanje številnih telesnih funkcij, kot je na primer nadzor nad strjevanjem krvi, in kot zaščito pred srčno-žilnimi obolenji. Zelo pomembne so v obdobju razvoja možganov; obstajajo raziskave, ki dokazujejo boljši psihični razvoj otrok z zadovoljivim prehranskim vnosom omega-3 maščob. Novejše raziskave nakazujejo njihovo korist tudi pri rakavih obolenjih, vnetnih črevesnih stanjih in avtoimunih boleznih, kot sta lupus in revmatoidni artritis.

Nosečnice, doječe matere in otroci morajo biti previdni pri uživanju rib, saj so te lahko vir težkih kovin. Prav tako je potrebna previdnost pri posameznikih, ki uživajo antikoagulante in antitrombotike, saj omega-3 maščobe povečajo možnost krvavitev.

ALA, EPA in DHA

Med omega-3 uvrščamo tri maščobne kisline z dolgimi, težko izgovorljivimi imeni: alfa-linolensko kislino (ALA), eikozapentaenojsko kislino (EPA) in dokozaheksaenojsko kislino (DHA). ALA je esencialna, kar pomeni, da je ne znamo izdelati sami. ALA se v telesu pretvori v veliko pomembnejši EPA in DHA, ki ju je sicer daleč največ v mastnih ribah, kot so sardele in losos. Z običajno prehrano v glavnem zaužijemo ALA, značilno za laneno in konopljino seme, vendar to pogosto ni dovolj. ALA se v 8- do 20 odstotkih pretvori v EPA in v 0,5- do 9 odstotkih v DHA, pretvorba pa je pri mladostnikih in starostnikih še slabša, zato je smiselno uživati EPA in DHA, ki sta veliko bolj kot ALA zaslužni za koristi omega-3 maščob. Živila in prehranska dopolnila z ALA so pogosta izbira vegetarijancev in posameznikov, ki ne uživajo rib in izdelkov iz njih oziroma so nanje alergični, medtem ko se večina ljudi v glavnem odloča za živila oziroma dopolnila z ribjim oljem.

Kaj pravijo znanstveniki

Omega-3 maščobe spadajo med snovi, za katere obstaja ogromno neoporečnih raziskav o njihovih koristih. Pozitivno mnenje o nekaterih ugodnih učinkih omega-3 maščob je izdala tudi EFSA (Evropska agencija za varnost hrane), zdravstvene trditve, ki jih je potrdila Evropska komisija, pa so naslednje:

ALA prispeva k vzdrževanju normalne ravni holesterola v krvi, koristni učinek pa se doseže z dnevnim vnosom 2 g ALA.

DHA ima vlogo pri delovanju možganov in pri ohranjanju vida, koristni učinek se doseže z dnevnim vnosom 250 mg DHA.

DHA prispeva tudi k vzdrževanju normalne ravni trigliceridov v krvi, koristni učinek se doseže z dnevnim vnosom 2 g DHA. Ne sme se preseči skupnega dnevnega vnosa 5 g EPA in DHA.

DHA in EPA imata vlogo pri delovanju srca, koristni učinek se doseže z dnevnim vnosom 250 mg EPA in DHA.

DHA in EPA prispevata tudi k vzdrževanju normalnega krvnega tlaka, kar se doseže z dnevnim vnosom 3 g EPA in DHA, in k vzdrževanju normalne ravni trigliceridov v krvi pri dnevnem vnosu 2 g EPA in DHA. Ne sme se preseči skupnega dnevnega vnosa 5 g EPA in DHA.

Se splača?

Najsi gre za živila ali prehranska dopolnila z omega-3, je vredno razmisliti o njihovem uživanju. Prehranska dopolnila s prečiščenim ribjim oljem, največkrat standardiziranim na 180 mg EPA in 120 mg DHA v 1000-miligramskih kapsulah, lahko namreč kupimo že za okrog pet evrov. V vsakem primeru pa se je treba uravnoteženo prehranjevati in biti fizično aktiven, saj se lahko koristni učinki katerega koli prehranskega dopolnila izrazijo le, če je sestavni del zdravega življenjskega sloga.

Staša Grom, www.maxximum.si

 




Povezave:Maxximum

Prijavi napako v članku



KOMENTIRAJ

X

Sponzorirano


ANKETA
Arhiv anket

Trenutno ni aktivne ankete
Preberi več in komentiraj
ZADNJE KOMENTIRANE NOVICE

Tinder in negativnosti družbenega omrežja 2
disqus_user  |  Se strinjam, si pa dal tudi zelo primern...
Tinder in negativnosti družbenega omrežja 2
disqus_user  |  Se strinjam,
IQ test za mačke 1
disqus_user  |  Da sem pravilno predstavim, jaz sem gosp...
Na fakulteti sem in potrebujem svoj bančni ra... 2
disqus_user  |  Spoštovani iskalci posojil Ste v kakršn...
"POST POLETJU" 8
disqus_user  |  Iščete poslovno posojilo, osebna posojil...
ŠTUDENT KANAL


e-novice Želim brezplačno izdajo uredniškega izbora
najboljših študentskih novic na e-mail
Potrdi
100% skrbno bomo varovali vašo zasebnost in odnaročili se boste lahko kadarkoli!



V zgornje okence vpišite vaš elektronski naslov, na katerega boste prejeli nadaljna navodila.
Prijava na www.student.si
Vpišite prijavne podatke:


Ste pozabili geslo?

fb_prijava Ste že uporabnik facebooka-a?
Vpišite se z enostavnim klikom na ikono -›

Registracija

Mozilla Firefox

Kliknite na meni Orodja (Tools) in izberite Možnosti (Options)
V zavihku Splošno (Main) v polje Domača stran (Home Page) vpišite naslov rn.si
Kliknite na gumb V redu (OK)

Internet Explorer

Kliknite na meni Orodja (Tools) in izberite Internetne možnosti (Internet Options)
V zavihku Splošno (General) v polje Home Page (Domača stran) vpišite naslov rn.si
Kliknite na gumb V redu (OK)

Chrome

Hkrati pritisnite ALT+F in izberite Možnosti
V zavihku Osnove kliknite na gumb Uporabi trenutno stran
Kliknite na gumb Zapri

Netscape Navigator

Kliknite na meni Tools in izberite Options
V zavihku Main v polje Home Page vpišite naslov rn.si
Kliknite na gumb OK

Opera

Hkrati pritisnite CRTL+F12
Kliknite gumb »Use current«
Kliknite na gumb OK

Safari

Hkrati pritisnite tipki CTRL+","
Izberete zavihek General
Kliknite gumb »Set to current page«

Mozilla Firefox

Hkrati pritisnite tipki CTRL+D
Kliknite na gumb Shrani (Save)

Internet Explorer

Hkrati pritisnite tipki CTRL+D
Kliknite na gumb Dodaj (Add)

Chrome

Hkrati pritisnite tipki CTRL+D
Kliknite na gumb Končano (Finish)

Netscape Navigator

Hkrati pritisnite tipki CTRL+D
Kliknite na gumb OK

Opera

Hkrati pritisnite tipki CTRL+D
Kliknite na gumb OK

Safari

Hkrati pritisnite tipki CTRL+D
Kliknite na gumb OK