Mobilno RSS Facebook E-novice Nastavi za domačo stran Dodaj med priljubljene Podcast Pozabljeno geslo Registriraj se Prijava facebook_connect.gif



  • A- A+

09.04.2013      7:09
|

Vitamin C - optimalne koristi za zdravje brez stranskih učinkov

  • A- A+

 

Vsak športnik ve, da je močan in zdrav imunski sistem ključ do uspešnega izvajanja treningov in uspešne regeneracije. Zanimivo je, da nas za imunski sistem pogosto začne skrbeti šele takrat, ko je že prepozno, namesto da bi za zdravje skrbeli vse leto.

Uravnotežena, zdrava, nepredelana prehrana je glavni vir vitaminov, mineralov in antioksidantov, med katere spada tudi najbolj znani vitamin C. Prav tega največkrat povezujemo z obrambo pred prehladom in gripo.

 

Askorbinska kislina

Vitamin C oziroma askorbinska kislina je vodotopen vitamin ter najpomembnejši antioksidant v človeškem in živalskem organizmu. Zanimivo je, da je večina živali sama sposobna proizvesti velike količine askorbinske kisline, ob povečanem stresu pa se ta proizvodnja še poveča. Ljudje smo med evolucijo, zaradi mutacije, sposobnost lastne proizvodnje askorbinske kisline izgubili.

Vitamin C večkrat zaradi imena in povezave z agrumi zamenjamo s citronsko kislino. Ta je vsaj po okusu podobna askorbinski kislini, vendar gre za popolnoma drugačno kemijsko spojino. Ena izmed nalog askorbinske kisline je, da nas ščiti pred škodljivimi učinki oksidativnega stresa oziroma prostih radikalov. Prosti radikali so stranski produkt pri presnovi hrane, njihova tvorba pa se poveča pri intenzivni športni vadbi oziroma kakršnem koli stresu, ki deluje na telo. Tudi okolje, na primer dihanje onesnaženega mestnega zraka, pripomore k večji tvorbi prostih radikalov.

Antioksidativno delovanje pa ni edina pozitivna lastnost askorbinske kisline. Ta skrbi tudi za uravnotežen imunski sistem, saj aktivira bele krvničke, sodeluje pri sintezi kolagena, ki je osnovna beljakovina v vezivnem tkivu, zmanjšuje slabokrvnost, saj poveča absorpcijo železa iz hrane, in drugo. Pomanjkanje askorbinske kisline v telesu vodi do skorbuta, bolezni, pri kateri se ne tvori prej omenjena beljakovina kolagen (manj kot 20 mg zaužitega vitamina C na dan).

 

Koliko vitamina C potrebujete?

Dnevna priporočena količina vitamina C po referenčnih vrednostih DACH za vnos hranil je za odraslega človeka 100 mg, za nosečnice in doječe matere od 110 do 150 mg na dan, kadilci in aktivni ljudje pa naj bi dnevno zaužili vsaj 150 mg vitamina C. Kljub temu čedalje več znanstvenikov zagovarja precej večje količine vitamina C na dan.

Eden glavnih zagovornikov vitamina C je vsekakor dvakratni Nobelov nagrajenec Linus Carl Pauling. O vitaminu C je napisal več knjig, v katerih se je razpisal o raziskavah in vplivih povečanih količin askorbinske kisline na človeško telo (najbolj znana je knjiga Vitamin C, the Common Cold and Flu). Njegove raziskave potrjujejo skoraj neverjetne učinke vitamina C, predvsem pri zdravljenju obolelih za rakom in pri srčno-žilnih boleznih (dnevni odmerki nad 100 g na dan).

Zanimiva je tudi študija, v kateri so sodelovali maratonski tekači, smučarji in vojaki, ki so trenirali v izjemno hladnih razmerah. Študija dokazuje, da je dnevni odmerek vitamina C, v razponu od 250 mg do 1 g na dan, pri testiranih zmanjšal verjetnost za prehlad za kar polovico.
Sodobna medicina se izogiba uživanju megaodmerkov vitamina C. Razlog je predvsem v tem, da je askorbinska kislina naravno dostopna, torej v sadju, zelenjavi in živalski drobovini, zaradi česar je nobena farmacevtska družba ne more patentirati in tako prodajati pod svojim tržnim imenom.

 

Viri in uživanje vitamina C

Naravna in sintetično pridobljena askorbinska kislina sta kemično enaki spojini. Ni dokazov o njuni različni biološki vrednosti, zato jo lahko uživamo tudi kot prehransko dopolnilo. Pri tem velja omeniti, da je dobro biti pozoren na vsebnost vitamina C v preparatu, saj je cena izdelka glede na količino vitamina C večkrat precenjena.

Vitamin C je vodotopen vitamin in ga je smiselno uživati v manjših količinah čez ves dan. Koncentracija vitamina C v telesu namreč po treh urah pade, presežek pa se izloči z urinom.

V začetni fazi se lahko ob povečanem uživanju vitamina C pojavijo stranski učinki v obliki trebušnih krčev, slabosti in prebavnih motenj, vendar bodo ti sčasoma izginili. Drugi stranski učinki niso znani. Zaradi vodotopnosti in izločanja presežkov z urinom pa je zastrupitev z vitaminom C skoraj nemogoča.

Vitamin C je močno občutljiv na toploto, svetlobo in zrak, zato je priporočljivo sadje in zelenjavo pred uživanjem čim manj obdelovati. Namesto kuhanja in rezanja je priporočljivo uživati cele in čim bolj sveže plodove. Koncentracija vitamina C namreč upada s skladiščenjem živil, le pri zamrzovanju živil se ohrani kar do 80 odstotkov njegove vsebnosti.

Najboljši naravni viri vitamina C so:

  • acerola,
  • kivi,
  • brokoli,
  • jagoda,
  • pomaranča,
  • limona,
  • cvetača,
  • grenivka,
  • špinača,
  • zelje,
  • paprika.

Naredite torej nekaj dobrega za svoje telo in zdravje še danes. Le tako boste lahko zdravi in aktivni vse leto, tudi spomladi, ko so razmere na prostem neugodne za telo. 

Uroš Sobočan, www.maxximum.si




Povezave:Maxximum

Prijavi napako v članku



KOMENTIRAJ

X

Sponzorirano


ANKETA
Arhiv anket

Trenutno ni aktivne ankete
Preberi več in komentiraj
ZADNJE KOMENTIRANE NOVICE

"POST POLETJU" 5
disqus_user  |  Pozdravljeni, Ali potrebujete nujno poso...
"POST POLETJU" 5
disqus_user  |  Ali potrebujete nujno posojilo za reševa...
4. TEDx University of Ljubljana 3
disqus_user  |  Ali potrebujete nujno posojilo za plačil...
MetalDays 2017 zaključen, najavljen MetalDays... 1
disqus_user  |  Ali potrebujete nujno posojilo za plačil...
"POST POLETJU" 5
disqus_user  |  Zdravo, Ali potrebujete nujno posojilo? ...
ŠTUDENT KANAL


e-novice Želim brezplačno izdajo uredniškega izbora
najboljših študentskih novic na e-mail
Potrdi
100% skrbno bomo varovali vašo zasebnost in odnaročili se boste lahko kadarkoli!



V zgornje okence vpišite vaš elektronski naslov, na katerega boste prejeli nadaljna navodila.
Prijava na www.student.si
Vpišite prijavne podatke:


Ste pozabili geslo?

fb_prijava Ste že uporabnik facebooka-a?
Vpišite se z enostavnim klikom na ikono -›

Registracija

Mozilla Firefox

Kliknite na meni Orodja (Tools) in izberite Možnosti (Options)
V zavihku Splošno (Main) v polje Domača stran (Home Page) vpišite naslov rn.si
Kliknite na gumb V redu (OK)

Internet Explorer

Kliknite na meni Orodja (Tools) in izberite Internetne možnosti (Internet Options)
V zavihku Splošno (General) v polje Home Page (Domača stran) vpišite naslov rn.si
Kliknite na gumb V redu (OK)

Chrome

Hkrati pritisnite ALT+F in izberite Možnosti
V zavihku Osnove kliknite na gumb Uporabi trenutno stran
Kliknite na gumb Zapri

Netscape Navigator

Kliknite na meni Tools in izberite Options
V zavihku Main v polje Home Page vpišite naslov rn.si
Kliknite na gumb OK

Opera

Hkrati pritisnite CRTL+F12
Kliknite gumb »Use current«
Kliknite na gumb OK

Safari

Hkrati pritisnite tipki CTRL+","
Izberete zavihek General
Kliknite gumb »Set to current page«

Mozilla Firefox

Hkrati pritisnite tipki CTRL+D
Kliknite na gumb Shrani (Save)

Internet Explorer

Hkrati pritisnite tipki CTRL+D
Kliknite na gumb Dodaj (Add)

Chrome

Hkrati pritisnite tipki CTRL+D
Kliknite na gumb Končano (Finish)

Netscape Navigator

Hkrati pritisnite tipki CTRL+D
Kliknite na gumb OK

Opera

Hkrati pritisnite tipki CTRL+D
Kliknite na gumb OK

Safari

Hkrati pritisnite tipki CTRL+D
Kliknite na gumb OK