Astronomi odkrili Zemlji najbližjo črno luknjo, ki jo je mogoče »videti« s prostim očesom

Crna luknja
Fotografija super masivne črne luknje iz središča galaksije Messer 87, oddaljene 55 milijonov svetlobnih let. Slika: Event Horizon Telescope collaboration et al.

Novo odkrita črna luknja je morda najbližja črna luknja Zemlji, njen kozmični dom pa lahko opaziš na nočnem nebu brez teleskopa.

Črna luknja se skriva okoli 1000 svetlobnih let od Zemlje v južnem ozvezdju Telescopiuma. Spada v sistem z dvema sosednjima zvezdama, ki sta dovolj svetli, da ju lahko opazuješ s prostim očesom. Toda same črne luknje seveda ni mogoče videti. Masivni predmet ima tako močan gravitacijski poteg, da mu nič – niti svetloba – ne more uiti.

Astronomi so odkrili črno luknjo po sreči

Preučevali so binarni zvezdni sistem, ali dve zvezdi, ki krožita okoli skupnega centra mase. Z 2,2-metrskim teleskopom MPG / ESO so v opazovalnici La Silla v Čilu opazovali binarni sistem, znan kot HR 6819, kot del širše študije o sistemih z dvojnimi zvezdami. Ko so analizirali svoja opažanja, so raziskovalci šokirani ugotovili, da se v sistemu skriva še tretji predmet: črna luknja.

Čeprav astronomi niso mogli neposredno opazovati črne luknje, so lahko sklepali o njeni prisotnosti na podlagi njenih gravitacijskih interakcij z drugima dvema objektoma v sistemu. Če so več mesecev opazovali sistem, so lahko preslikali orbite zvezd in ugotovili, da mora v sistemu delovati še en ogromen, neviden objekt.

Opazovanja so tudi pokazala, da ena od dveh zvezd zaokroži okoli nevidnega predmeta vsakih 40 dni, druga zvezda pa visi sama na veliko večji razdalji od črne luknje.

Izračunali so, da je objekt zvezdna črna luknja. Ta nastane ob kolapsu umirajoče zvezde, ki je približno štirikrat večja od mase našega sonca.

Po črni luknji HR 6819 je najbližja znana črna luknja oddaljena približno 3000 svetlobnih let od Zemlje v ozvezdju Monoceros. Toda še vedno bi se lahko skrivale še druge, ki jih je pa treba še odkriti. Astronomi ocenjujejo, da je samo v naši galaksiji na milijone črnih lukenj.

Črna luknja v HR 6819 je ena prvih črnih lukenj zvezdne mase, ki jo najdemo v naši galaksiji, ne sprošča svetlih rentgenskih žarkov, medtem ko silovito vpliva na svoje spremljevalne zvezde. To odkritje bi lahko pomagalo raziskovalcem, da bi našli druge podobno »tihe« črne luknje v naši galaksiji.

Kako videti HR 6819

Z naših dvorišč žal ne moremo videti HR 6819. Zvezdogledi na južni polobli pa na nočnem nebu vidijo zvezde v sistemu brez pomoči daljnogleda ali teleskopa.

črna lunkja
Trojni sistem HR 6819, ki ga sestavljata dve zvezdi in črna luknja, se nahaja v sodobnem ozvezdju Telescopium, ki je viden z južne poloble. Zvezde pete magnitude so dovolj svetle, da jih lahko vidimo brez daljnogleda ali teleskopa pod jasnim temnim nebom.

»Bili smo popolnoma presenečeni, ko smo ugotovili, da je to prvi zvezdni sistem s črno luknjo, ki ga je mogoče videti s prostim očesom,« pravijo raziskovalci.

Dvojec se pojavlja kot enojna zvezda pete veličine v sodobnem ozvezdju Telescopium, blizu meje s ozvezdjem Pavo. Na lestvici magnitude svetlosti na kateri manjše število označuje svetlejše predmete, vidne človeškemu očesu, je svetilnost 5.4 od 6.5. So le rahlo svetlejše od Urana, ki je najtemnejši vidni planet. HR 6819 je komaj dovolj svetel za naše oči.

VIRLive Science
Prejšnji članekSpace Force: Serija ustvarjalcev Pisarne, ki je obsojena na uspeh
Naslednji članekBi morale biti ženske športnice plačane enako kot moški?

1 komentar