Hubble opazil najstarejšo zvezdo

Hubblov vesoljski teleskop je opazil najstarejšo zvezdo, ki smo jo kadarkoli videli.

Nove fotografije z vesoljskega teleskopa Hubble so razkrile najbolj oddaljeno zvezdo, ki smo jo kadarkoli opazili. Gre za zvezdo Earendel, ki je oddaljena neverjetnih 19.2 milijarde svetlobnih let. To astronomom odpira pogled v preteklost, ki bi lahko bil velik skok v našem poznavanju zgodovine vesolja.

Hubble
Vesoljski teleskop Hubble je zaslužen za mnogo najbolj revolucionarnih odkritij. (vir: ESA)

Naravno povečevalno steklo

Pri odkritju je pomagala jata galaksij WHL0137-08, ki leži med nami in Earendel. Zaradi gravitacijske sile, ki ukrivi pot svetlobe, deluje kot povečevalno steklo. Tako je omogočila, da so astronomi videli točno določeno zvezdo in ne le zmazka svetlobe. Ocenjujejo, da je bila povečava večtisočkratna in da je po vsej verjetnosti to le enkratno odkritje.

»To je morda najstarejša zvezda, ki smo jo in jo bomo videli« je za Guardian povedal soavtor raziskave Dr Guillaume Mahler.

Earendel

Ime Earendel se sliši kot nekaj iz Gospodarja prstanov, a izvira iz stare angleščine in pomeni jutranja zvezda. Oddaljenost Earendel od Zemlje so znanstveniki izračunali po pravilih lomljenja svetlobe in nižanja njene frekvence. Dlje ko svetloba potuje, bolj se razprši in nižja je njena frekvenca. Tako prehaja iz spektra vidne svetlobe v vedno bolj infrardeče odtenke. Earendel zato z Zemlje vidimo, kot bi bila rdeča. Glede na natančno določitev frekvence se sklepa, da je zvezda oddaljena 19.2 milijarde let.

zvezdna mapa
vir: NASA

Vrata v preteklost

A to, da smo opazili najbolj oddaljeno zvezdo, ni ne glavna niti najbolj uporabna novica. Da bi jo dosegli, bi morali s svetlobno hitrostjo potovati slabih 20 milijard let, z današnjo tehnologijo pa še dvatisočkrat dlje (najhitrejše plovilo Parkerjeva sonda je doseglo 163 km/s).

Razlog za navdušenje astronomov je, da nam pogled do Earendel odpira pogled v preteklost. Svetloba, ki v tem trenutku prihaja do nas, nosi informacije oz. podobo Earendel pred 19,2 milijardami let. In obratno, če bi zvezda danes izginila, bi to opazili šele čez 19,2 milijard let. Hipotetično inteligentno življenje s kakšnega planeta ob Earendel bi prav tako moralo počakati še 16 milijard let, da bi na Zemlji videli rojstvo prvih mikroorganizmov.

Z opazovanjem Earendel in njemu bližnjih sistemov se poslužujemo vesoljskega časovnega stroja in le prihodnost bo povedala, kaj nam bo razkril.

Šele začenja se

Opazovanje bo junija nadaljeval vesoljski teleskop James Webb. Ta bo tudi potrdil, da res gledamo Earendel in ne kakšne bližnje abnormalno temne rdeče pritlikavke. A astronomi pravijo, da je to malo verjetno. James Webb bo s svojo najnovejšo tehnologijo pokazal več podrobnosti Earendel, njeno temperaturo in sestavo. S tem se odpira popolnoma novo področje raziskovanja najstarejših zvezd in supernov v vesolju, za katere sklepamo, da so pomagale ustvariti vse ostale zvezde in planete, kijih vidimo nad seboj.

Prejšnji članekZanimivi, bizarni in dobro plačani poklici v ZDA
Naslednji članekPoznate pametni telefon Huawei nova 9 SE?