Izjemno odkritje dinozavra, ki je plaval in lovil v vodi

Spinosaurus in the lake . This is a 3d render illustration.
Foto: Orla iz iStock

Ob starih, zastarelih risbah dinozavrov, ki se gibljejo po močvirjih in stepah, so tudi znanstveniki dolgo verjeli, da so dinozavri ljubitelji kopnega. Zdaj pa nov repni fosil, ki so ga našli v Maroku, razkriva, da je bil ostrozobi in strašljiv Spinosaurus aegyptiacus Michael Phelps iz obdobja krede.

Plenilski spinozaver, ki je lahko zrasel do 7 metrov, je imel širok, ploščat rep, ki bolj spominja ne rep današnjih krokodilov, kot pa ostalih mesojedih dinozavrov, so poročali raziskovalci revije Nature.

To odkritje dokazuje, da sokopenski dinozavri vdrli tudi v vodno kraljestvo

Ta dinozaver je aktivno zasledoval plen v globoki vodi, ne le stal v plitvi vodi in čakal, da plen priplava mimo. Spinozaver je bil od nekdaj kontroverzno bitje. Bil je teropod ali del skupine večinoma mesojedih dinozavrov, ki so hodili na dveh nogah. Bil je v rangu velikosti še enega teropoda, Tiranozavra rexa, z masivnimi izboklinami vretenc, ki se dvigajo do 1.6 metra nad hrbtom. Paleontologi menijo, da so te projekcije verjetno podpirale kožno jadro. Glede na dolg gobec in stožčaste zobe, ki so podobni sodobnim krokodilom, so paleontologi že dolgo prepričani, da je Spinosaurus jedel ribe, verjeli pa, da se je zadrževal na obrežju in lovil v plitvi vodi.

Leta 2014 so raziskovalci objavili članek v reviji Science, v katerem trdijo, da je bil dinozaver prilagojen za močno vodni življenjski slog. Imel je ravne noge in nosnice visoko na glavi, pa tudi goste kosti, ki bi mu omogočale, da nadzira ravnotežnost med plavanjem, so takrat zapisali. Toda to idejo so izpodbijali, ker ni bilo nobenega dokaza, ki bi pokazal, kako bi se Spinozaver premikal v vodi.

Zataknilo se je pri praznem mestu na okostju Spinozavra, kjer bi moral biti njegov rep. Obstaja namreč le eno obstoječe okostje Spinosaurus aegyptiacus. Druga znana okostja te vrste so bila med drugo svetovno vojno v Münchnu uničena med bombardiranjem.

Novo odkritje

Nov fosil, odkrit v jugovzhodnem Maroku, je vse to spremenil. Odkopali so kosti, ki predstavljajo približno 80 % dolžine repa mladega Spinozavra.

A rep ni izgledal nič podoben drugim mesojedcem. Bil je visok in raven, kot plavut. Da bi preizkusili, kako bi rep deloval v vodi, so raziskovalci ustvarili plastični model repa in ga pritrdili na robotski krmilnik. Ugotovili so, da rep ustvari osemkrat večji potisk v vodi kot repi dveh drugih teropodov – Allosaurusa in Coelophysisa, manjših mesojedcev iz Triasa.

V svojem gibanju je bil tudi 2,6-krat bolj učinkovit kot repi teh dveh kopenskih dinozavrov. Njegov rep se obnaša bolj kot repi sodobnega krokodila ali pupka, dveh vodnih živali, ki se lahko premikata tudi po kopnem.

A kljub plavalni sposobnosti, se Spinozaver verjetno ni odpravil predaleč od obale. Brez dvoma je bil sposoben plavati v plitvih vodah, vendar pa njegove fosile najdemo tudi v notranjosti, zato je se je verjetno počutil udobno tako na kopnem kot v vodi.

VIRLive Science
Prejšnji članekErotična zgodba: Otok (2.del)
Naslednji članekOddaljeno delo in sodelovanje na več zaslonih!