Je bilo perje razlog, da so dinozavri preživeli množično izumrtje?

Dinosaur tyrannosaurus rex on top mountain
Foto: FOTOKITA iz iStock

Vulkanski izbruhi pred približno 200 milijoni let so imeli velik vpliv na podnebje planeta. Povzročili so množično izumrtje več kot 75 odstotkov živih bitij na svetu, med drugim tudi velikih plazilcev. Zanimivo pa je bilo vsekakor to, da so preživeli prav dinozavri, ki so po tem vstopili v svoje najbolj plodno obdobje. Zdaj so paleontologi prišli do spoznanja, da bi lahko bilo za učinkovito preživetje »krivo« perje s katerim so bili poraščeni dinozavri.

Dinozavri so množično izumrtje preživeli s prilagajanjem

Ko govorimo o dinozavrih, jih najpogosteje povezujemo z oboževanjem vročih območij. Ti so še kako pristna, če govorimo o obdobju Triasa. A skrivnost njihovega preživetja se skriva predvsem v prilagajanju mrzlim krajem in obdobjem, kar drugim plazilcem takrat ni uspelo. So imeli dinozavri torej res perje, ki jim je pomagalo preživeti posledice množičnega izbruha vulkanov pred 202 milijoni let?

»Že dolgo vemo, da so bile takrat prisotne vulkanske zime,« je povedal paleontolog Paul Olsen iz Univerze Columbia. Vulkanski izbruhi so poleg velikih količin ogljikovega dioksida v zrak ponesli tudi prah, ki je za več let zatemnil Zemljo in jo ohladil. S pomočjo najdb v Junggarskem bazenu na zahodu Kitajske, o katerem smo že nekajkrat pisali, so strokovnjaki vse bližje odgovoru glede preživetja dinozavrov. Omenjeno najdišče je bilo v času Triasa visoko nad Arktičnim krogom, na kar nakazujejo kamnine in ostanki. Tam pa so bili tudi dinozavri, saj so v najdišču najdene stopinje in ostanki dinozavrov iz tistega časa.

»Obstaja stereotip, da so dinozavri živeli v tropskih podnebjih,« je povedal Stephen Brusatte iz edinburške univerze. »Nova odkritja jasno dokazujejo, da so bila severna območja planeta zamrznjena in prekrita z ledom večinski del leta,« je še dodal. Vse najdbe kažejo na to, da so se dinozavri prilagodili mrzlemu in temnemu obdobju ter zavzeli območja, ki so jih pred tem zavzemali večji plazilci.

Caudipteryx was a dinosaur reptile bird that lived in China in the Cretaceous Period.
Foto: CoreyFord iz iStock

Perje dinozavrov ni bilo edini razlog preživetja

Paleontolog Randall Irmis iz Univerze Utah sicer ni bil povezan s študijo, a je vseeno z veseljem podal svoje mnenje. »Veliko dejavnikov je igralo svojo vlogo pri vzponu dinozavrov,« je povedal o odkritjih iz časa, ko so dinozavri pričenjali svojo »okupacijo« planeta.

Tako so bila verjetno peresa le eden izmed razlogov, da je nekaterim vrstam uspelo preživeti. Spomnimo, da se je mnogo vrst v naslednjih 130 milijonov tudi na novo razvilo. Razvile pa so se prav iz tistih, ki so preživele množično izumrtje Triasno-jurskega preloma.

VIRscience,org