Na tem planetu eno leto traja več kot milijon let

Astronomi so posneli ogromen planet, ki na veliki razdalji kroži okoli svoje zvezde rdeče pritlikavke. Za pot naokrog potrebuje več kot milijon zemeljskih let.

Rdeča pritlikavka L34-26 je od Zemlje oddaljena 35 svetlobnih let in se nahaja v ozvezdju Kameleon. Masa te zvezde je podobna tretjini našega sonca, pa tudi precej mlajša je, saj predvidevajo da je stara nekje med 150 in 800 milijoni let. Za primerjavo povejmo, da je sonce staro okoli 4,6 milijarde let.

Okoli pritlikavke kroži plinasti orjak, ki so ga poimenovali COCONUTS-2b. Zanimivo je, da COCONUTS-2b kroži na ogromni razdalji od svoje zvezde in zato za en obhod porabi 1,1 milijon zemeljskih let. Od L34-26 je oddaljen 6471 astronomskih enot. Pluton je od Sonca oddaljen »le« 50 takšnih enot. Ena astronomska enota je razdalja med Zemljo in soncem ali skoraj 150 milijonov kilometrov. To je tudi približno 8 svetlobnih minut – razdalja, ki jo svetloba prepotuje v osmih minutah.

Orjaški plinasti orjak

COCONUT-2b je najbližji planet izven našega osončja, ki smo ga uspeli slikati. Morda je pri tem pomagalo tudi dejstvo, da je ta plinasti orjak šestkrat večji kot Jupiter – največji planet našega osončja.  Je tudi drugi najhladnejši, njegovo osončje pa je drugo najširše (poznamo le še eno osončje, v katerem planet kroži na razdalji 6900 astronomskih enot od svojega sonca). Astronomi predvidevajo, da je temperatura na planetu okoli 160 °C, ta pa izhaja iz njega samega, saj je rdeča pritlikavka šibka in hladna zvezda. Ker je tako šibka in oddaljena, je nebo na COCONUTS-2b podnevi in ponoči videti enako (temno), njegovo sonce pa je le še ena zvezda na nebu.

Kako so ga odkrili

Planet nam je uspelo poslikati zaradi sevanja, ki ga oddaja njegova vroča površina. Predvidevamo, da je ta posledica ujete toplote, ki se je sproščala ob njegovi formaciji. Še vedno pa je njegovo sevanje milijonkrat manjše od sevanja našega Sonca, zato so ga lahko opazili le z nizkoenergijsko infrardečo svetlobo.

Dr. Michael Liu iz iste ustanove je povedal, da je to poseben primer zaznave plinastega orjaka, ki nam bo omogočil nadaljnje raziskovanje. Pri večini ostalih osončij z večjimi zvezdami in planeti bližje njim, svetloba zvezde zakrije sevanje plinastega orjaka.

Zhoujian Zhang, raziskovalec s havajske univerze je nad odkritjem navdušen, saj »…osončje s tako hladno zvezdo in planetom na taki razdalji predstavlja popolnoma drugačen solarni sistem kot smo ga vajeni.«

Vir:

Prejšnji članekFeKK: To the Future – Prihaja FeKK 2021!
Naslednji članekŠvicarji Huaweiu izdali zeleno potrdilo