Najdba pleziozavrov v Sahari namiguje, da ni šlo le za morska bitja

Plesiosaurus from prehistoric times scene 3D illustration
Foto: Warpaintcobra iz iStock

Fosili majhnih pleziozavrov, dolgovratih morskih plazilcev zgodovine, so bili najdeni v več kot 100 milijonov starem rečnem sistemu, ki je danes del Sahare. Gre za veliko odkritje, ki dokazuje, da pleziozavri očitno niso bili le morski plazilci, kot se je domnevalo do danes. Najdba pomeni, da so imeli tudi primerke vrste, ki so spadali med sladkovodna bitja. Kaj točno pomeni najdba pleziozavrov v Maroku?

Pleziozavri so bili do zdaj znani kot morski plazilci

Prvi pleziozaver je bil najden leta 1823 s strani mlade Mary Anning. Šlo je za vodne plazilce z malimi glavami, dolgimi vratovi in štirimi plavutmi namesto nog. So predmet navdiha za Nessie, pošast iz jezera Loch Ness. Venomer se jih je opisovalo kot morske plazilce, kar pa se bo zdaj najverjetneje spremenilo.

Znanstveniki Univerz Bath, Univerze Portsmouth, Univerze Hassan II in Univerze Maroko so našli ostanke pleziozavrov, ki so v obdobju Krete živeli v rečnih sistemih na območju današnje Afrike. Fosili, ki so jih našli, so pripadali vsaj trem odraslim primerkom in enemu izmed mlajših primerkov. Kosti in zobje nakazujejo, da naj bi bili vsi dolgi med 1,5 in 3 metri. Ekipa paleontologov nakazuje na to, da naj bi živeli v sladkih vodah in se prehrenjevali z žabami, krokodili, želvami, ribami in manjšimi dinozavri, kot so spinozavri.

»Vsaka kost in zob pripadata drugi živali, V najdbi imamo več kot dvanajst različnih primerkov,« je povedal Nick Longrich, eden izmed avtorjev študije. Med fosili so poleg zob tudi vretenca (vratna, hrbtna in repna) in kosti sprednjih udov. In medtem, ko kosti najpogosteje kažejo na območje smrti takih bitij, pa so zobje velik pokazatelj območja, kjer je bitje živelo. Večina zob, ki ni najdenih kot del skeleta, je odpadlo med življenjem bitja. Enako naj bi se zgodilo v tem primeru.

Computer generated 3D illustration with the prehistoric marine reptile Plesiosaurus
Foto: MR1805 iz iStock

Pleziozavri so bili navajeni tudi na sladke vode

Študija navaja, da naj bi bili pleziozavri vajeni življenja in plavanja v sladkih vodah. To je velik preskok od dosedanjih ugotovitev, ko naj bi bili pleziozavri izključno morski plazilci. Tako se pleziozavre povezuje z današnjimi belugami, ki so prav tako zmožne življenja v slani in sladki vodi.

»Nekoliko kontroverzno, a zakaj bi morali živeti le v morju zaradi tega, ker jim paleontologi rečejo morski plazilci? Mnogo morskih bitij je prešlo v sladke vode,« je še povedal Longrich. S tem je namignil na sladkovodne delfine, ki so v preteklosti zasedli reke Ganges, Yangtze in Amazonko.

Najdba se časovno ujema z večjim številom odkritij v zadnjih nekaj mesecih, ko so na območju Egipta, Maroka in večine severnega afriškega kontinenta odkrili mesojede dinozavre. Med njimi so bile tudi nove vrste barioniksov in spinozavrov, ki pa nimajo tako pomembnega vpliva, kot najdba sladkovodnih pleziozavrov.

Če bodo analize in preiskave dokazale, da so bili pleziozavri zagotovo v rečnih sistemih s sladko vodo, gre za eno izmed največjih odkritij v paleontologiji.

A pack of Plesiosaurus dinosaurs hunt a school of Dapedius fish in prehistoric seas.
Foto: CoreyFord iz iStock

VIRCretacous Research
Prejšnji članek10 najbolj kontroverznih otroških imen
Naslednji članekKako se pripravi granita?