Največji kanjon sončnega sistema

Približno 140 milijonov kilometrov nad Velikim kanjonom v Ameriki, še večji, globlji prepad seka površje Rdečega planeta. Ta sistem globokih, prostranih kanjonov, znan kot Valles Marineris, teče več kot 4.000 km vzdolž Marsovega ekvatorja in obsega skoraj četrtino oboda planeta. Ta prepad na Marsu je skoraj 10-krat daljši od Velikega kanjona na Zemlji in trikrat globlji, zaradi česar je največji kanjon v sončnem sistemu. In glede na trenutne raziskave Univerze v Arizoni (UA), eden najbolj skrivnostnih.

Z uporabo neverjetno visoko ločljivostne kamere, imenovane HiRISE (okrajšava za High Resolution Imaging Science Experiment) na krovu Orbiterja, ki kroži okoli Marsa, so znanstveniki iz UA posneli posnetke najnenavadnejših lastnosti planeta. Kljub nekaterim resnično osupljivim slikam Vallesa Marinerisa – kot je spodnji, objavljen na spletnem mestu HiRISE 26. decembra 2020 – znanstveniki še vedno niso prepričani, kako je nastal velikanski kanjon.

Kanjon na Marsu
Tithonium Chasma (del Marsove Valles Marineris) usedline, ki bi lahko nakazovale starodavne cikle zmrzovanja in taljenja. (Vir: NASA / JPL / UArizona)

Valles Marineris – Veliki kanjon Osončja

V nasprotju z Velikim kanjonom na Zemlji, Valles Marineris verjetno ni bil izdolben v milijardah let s tekočimi vodami. Rdeči planet je pretopel in suh, da bi sprejel reko, ki je dovolj velika, da se tako prebije skozi skorjo planeta. Vendar pa so raziskovalci Evropske vesoljske agencije (ESA) povedali, da obstajajo dokazi, da je tekoča voda morda vseeno poglobila nekatere obstoječe kanjone pred stotimi milijoni let.

Večina kanjona se je verjetno odprla milijarde let prej, ko je bližnja skupina super vulkanov, znana kot regija Tharsis, prvič izbruhnila iz  tal planeta, je sporočila agencija ESA. Ko je pod temi pošastnimi vulkani (med katerimi je tudi Olympus Mons, največji vulkan v osončju) brbotala magma, bi se lahko zemeljska skorja zlahka raztegnila, raztrgala in nazadnje sesula v korita in doline, ki danes tvorijo Valles Marineris.

Dokazi kažejo, da so poznejši plazovi, pretoki magme in celo nekatere starodavne reke verjetno prispevali k nadaljnji eroziji kanjona v naslednjih eonih. Nadaljnja analiza fotografij z visoko ločljivostjo, kot so te, bo pomagala rešiti zmedeno zgodbo o nastanku največjega kanjona sončnega sistema.

VIRLive science
Prejšnji članekV Amsterdamu nič več kanabis turizma?
Naslednji članekPot iz Zdravstvene fakultete v marketing