Odkriti novi mamuti

V Cotswoldsu so na začudenje arheologov in paleontologov odkrili pet mamutov iz ledene dobe, ki so se izjemno dobro ohranili, piše The Guardian.

V bližini Swindona so odkrili obsežne ostanke dveh odraslih živali, dveh mladičev in komaj rojenega mladiča, ki so se po svetu sprehajali pred 200 000 leti. Odkrili so tudi orodja, ki so jih uporabljali neandertalci, ki so verjetno lovili te 10 ton težke orjake. Pričakuje se, da jih bodo našli še več, saj je bil izkopan le delček obsežnega najdišča, kamnoloma gramoza.

Po kakovosti najdb sodeč je najdišče zlata jama. Na tem mestu so se ohranila celo semena, cvetni prah in fosili rastlin, vključno z izumrlimi vrstami.

Vse to bo zdaj ponudilo nove namige o tem, kako so naši neandertalski predniki živeli v težkih razmerah ledene dobe v Veliki Britaniji, obdobju prazgodovine, o katerem vemo zelo malo. Izjemna odkritja bodo predstavljena v dokumentarnem filmu Attenborough and the Mammoth Graveyard, v katerem se bosta sir David Attenborough in evolucijski biolog profesor Ben Garrod pridružila arheologom podjetja DigVentures pri snemanju izkopavanj.

»Eno najpomembnejših odkritij v britanski paleontologiji«

Garrod je za časnik Observer povedal: »To je eno najpomembnejših odkritij v britanski paleontologiji«. Po njegovih besedah se pogosto najdejo nenavadne mamutove kosti, vendar je najdba tako popolnih okostij »neverjetno redka«. »Ti mamuti ležijo v zemlji natanko tam, kjer so umrli pred četrt milijona let – ob neverjetnih stvareh, kot so kamnita orodja in polži, ki so jih poteptali.«

»Imamo dokaze o tem, kakšna je bila pokrajina. Vemo, kakšne rastline so tam rasle. Te majhne stvari nam razkrivajo kontekst teh velikih, ikoničnih velikanov. To je pogled v preteklost. To je izjemno pomembno za naše razumevanje, kako podnebne spremembe vplivajo zlasti na okolja, ekosisteme in vrste.«

Lisa Westcott Wilkins iz arheološkega socialnega podjetja DigVentures je povedala: »vznemirljivo ni vse. V Združenem kraljestvu so bili najdeni tudi drugi mamuti, vendar ne v takšni ohranjenosti. So v skoraj brezhibnem stanju. Tega si ne moreš niti zamisliti.«

izkopavanja
foto: DigVentures

Dodala je: »Arheološka najdišča iz tega obdobja so redka in ključna za razumevanje vedenja neandertalcev v Veliki Britaniji in Evropi. Zakaj je tu poginilo toliko mamutov? Ali so jih lahko ubili neandertalci? Kaj nam lahko povedo o življenju v Britaniji v ledeni dobi? Različni dokazi na tem najdišču nam dajejo edinstveno priložnost, da odgovorimo na ta vprašanja«.

Mamuti živeli skupaj z neandertalci

Raziskovalci menijo, da mamutovi ostanki in predmeti izvirajo izpred približno 220 000 let, ko so Britanijo v toplejši medledeni dobi, znani kot MIS7, še vedno naseljevali neandertalci. Neandertalci so bili zaradi nižjih temperatur prisiljeni iti proti jugu, to območje pa je bilo takrat bujna in rodovitna ravnica, kamor so se zatekale tako živali kot ljudje.

Prvi mamuti so prišli iz Afrike pred približno petimi milijoni let. Ta posebna vrsta, stepski mamut, je bila največja med njimi in je živela od pred približno 1,8 milijona let do pred približno 200 000 leti.

Garrod, profesor evolucijske biologije na Univerzi Vzhodne Anglije, je povedal, da je ta vrsta tehtala do 15 ton, kar je dvakrat ali trikrat več od teže afriškega slona: »To je bila največja vrsta mamuta doslej. Ko so že skoraj izumrli, so imeli 10 ton, kar se še vedno sliši veliko. Menimo, da je bila to prilagoditev na spremembe v okolju, podnebju in dostopnosti virov. V tistem času je postajalo hladneje, viri so postajali redkejši in to je botrovalo zmanjšanju vrste. Poleg tega je nedvomno obstajal lokalni pritisk zaradi lova in konkurence drugih vrst«.

Zakaj je na tem mestu poginilo toliko živali?

O tem, zakaj je na tem mestu poginilo toliko živali, je dodal: »Ali je prišlo do velike ledeniške poplave, ki je odplavila te uboge živali? Če pogledamo blato, ni videti, da bi bila. Vse do dna je zelo enakomerno. Ali so jih lovili ljudje? Ali so se neandertalci sklanjali v močvirju in jih lovili v vodo? Morda. Vsekakor obstaja povezava med čudovito ročno sekiro in drugimi kamnitimi orodji ter temi kostmi«.

Izkopavanja so razkrila tudi dodatne dokaze o dejavnosti neandertalcev na najdišču, vključno s kremenčevimi orodji, ki so jih uporabljali za čiščenje svežih kož. Na nekaterih kosteh so bili morda vidni znaki klavnice.

DigVentures je ekipa arheologov, ki je specializirana za delo z javnostjo. Poklicali so jih, potem ko sta ljubiteljska lovca na fosile Sally in Neville Hollingworth ob prvem odkritju mamutovih ostankov našla tudi neandertalčevo ročno sekiro.

odkritje kosti
foto: DigVentures

Podjetje DigVentures je zbralo sredstva pri Historic England, izkopalo najdišče ter koordiniralo analizo in raziskave. Upajo, da bodo z izkopavanji nadaljevali, ko bodo pridobili dodatna sredstva. Najdišče je zdaj zaradi naravnih poplav zaščiteno pred lovci na fosile.

Westcott Wilking je opozorila, da so bili mamuti komaj pet metrov pod nivojem tal in blizu prometne ceste: »Ljudje švigajo mimo in se ne zavedajo, da se pod njihovim avtomobilom nahaja ta prizor. To je zelo nadrealistično. Vsi se še vedno trudimo razumeti, kaj smo našli«.

Prejšnji članekNajboljše božične risanke vseh časov