Odkritja leta 2021 – jagodni izbor

Divje leto 2021 je za nami. V tem članku je zbranih nekaj odkritij preteklega leta, ki smo jih v reviji Študent pridno beležili.

Svet živali

Marca so znanstveniki ob novozelandski obali opazili svetleče morske pse. To je prvi primer bioluminiscence pri večjih ribah. Vrsta morskega psa, ki se sveti v temi doseže okoli 1,8 m in prebiva v globinah, do katerih sončna svetloba komaj še seže.

V avgustu je raziskava pokazala, da so insekticidi še bolj smrtonosni čebelam, kot smo mislili. Čebele so izpostavljene večim insekticidom in do zdaj smo domnevali, da se učinki teh insekticidov preprosto seštevajo. Po tej logiki naj bi dva insekticida, ki pobijeta vsak 10 % žuželk, skupaj pobila 20 % čebel. A to ne drži. Ker se njihovi učinki kombinirajo je lahko izkupiček tudi do 40 % smrti med čebelami.

Prazgodovina

Junija so arheologi potrdili, da so našli najstarejši pribor za tetoviranje. Narejen je iz ošiljenih puranjih kosti s sledmi črne in rdeče barve. Star je med 3620 in 5520 let.

Dva meseca pozneje je avstralski matematik na tablici iz časa Babilona našel znamenito pitagorejsko enačbo. Na tablici je jasno razvidno, da so antični Babilonci, ki so živeli več kot 1000 let pred Pitagoro, vedeli, da je vsota kvadratov katet enaka kvadratu hipotenuze (a2+b2=c2).

Septembra so v Severni Ameriki našli najstarejše odtise človeških stopal. Skriti so bili pod plastjo peska v nacionalnem parku White Sands v Novi Mehiki. Odtisi so stari več kot 20.000 let, kar je zamajalo prepričanje, da so ljudje v Severni Ameriki živeli pred 11.000 – 13.000 leti.

Naša telesa in zdravje

V oktobru so znanstveniki našli gene, ki uravnavajo telesno težo in povezane procese. Z novim znanjem se bomo lahko bolje borili z epidemijo debelosti, ki je presegla vse meje. Statistike kažejo, da je več ljudi predebelih kot pa podhranjenih.

Istega meseca je obsežna raziskava na 22 milijonih ljudi potrdila učinkovitost Covid cepiv. Znanstveniki so dokazali, da cepiva zmanjšajo tveganje težjega poteka bolezni za 84 % v skupini, starejših od 75 let, in za 92 % v skupini ljudi, starih med 50 in 74 let.

Nore gobice so bile predstavljene kot alternativa antidepresivom v aprilu. Splošno znano je, da tablete antidepresivov povzročajo skoraj več škode kot koristi, zato znanstveniki predlagajo, da jih nadomestimo s psilocibinom najdenim v psihedeličnih gobah.

Vesolje

Konec aprila so astronomi opazili najmanjšo črno luknjo do zdaj. Poimenovali so jo Samorog, ker se nahaja v ozvezdju Samoroga in ker je »tako neverjetna kot samorogi«. Od nas je oddaljena le 1500 svetlobnih let.

Raziskava iz julija je pokazala, da je na Saturnovi luni Enkelad več metana kot smo pričakovali. Ena izmed teorij je, da je ta biološkega izvora, podobno kot se to dogaja na Zemlji.

Prejšnji članekNe vino, to zimo pijemo kuhan gin!
Naslednji članekNaj ne bo cena prvo vodilo pri izbiri robotskega sesalnika