Perseverance je prisluhnil Marsu

Marsovski rover Perseverance, ki od lanskega februarja izvaja raziskave na rdečem planetu, je posnel prvi zvok.

Zadnjih petdeset let vesoljske sonde in roverji na Zemljo pošiljajo stotine fotografij Marsa, vendar niti enega zvoka. Na srečo so inženirji francoske vesoljske agencije CNES na roverjev instrument SuperCam namestili tudi mikrofon. Med izdelavo SuperCama se je pojavila ideja, da bi nam potovanje zvoka na Marsu lahko veliko povedalo o planetu in njegovi atmosferi. In obrestovalo se je.

Perseverance je pravzaprav prvi zvok z Marsa posnel dan po svojem pristanku 19. februarja 2021. Zdaj pa je ekipa znanstvenikov zvočne posnetke preučila in rezultate objavila v Nature.

rover
Orodja na roverju Perserverance in država porekla. (vir: wiki)

Mars molči

Zvoki, ki jih je SuperCamov mikrofon ujel, padejo v naš slušni spekter med 20 Hz in 20 kHz in razkrijejo da je Mars zelo tih. Razen vetra, zvokov roverja in marsovskega helikopterja Ingenuity, je na Rdečem planetu skoraj popolna tišina.

Zato so se znanstveniki osredotočili na zvoke, ki so jih pač ujeli. Avdio posnetke zvoka roverja in helikopterja so primerjali z našim znanjem, kako se zvok obnaša na Zemlji. Tako so lahko natančno določili Marsovo akustiko.

marsovski helikopter
Helikopter Ingenuity (vir: wiki)

Zanimivo obnašanje zvoka na Marsu

Ugotovili so, da zvok na Rdečem planetu potuje za skoraj tretjino počasneje kot v Zemljini atmosferi. Pri nas je hitrost zvoka 340 m/s, na Marsu pa 240 m/s. Poleg tega je na tem planetu oslabitev zvoka prav poseben fenomen. Ugotovili so, da se visoke frekvence veliko hitreje zgubijo kot nizke. Zaradi teh dveh dejavnikov, bi bil pogovor na Marsu otežen, že če bi s sogovorcem stali pet metrov narazen. Razlog za zanimivo obnašanje zvoka je v Marsovi majhni gravitaciji (170-krat manjši kot na Zemlji) in atmosferi, ki je 96 % ogljikov dioksid.

Vsega skupaj je bilo zvočnih posnetkov za 5 ur, znanstveniki pa so se posvetili še turbulencam v Marsovi atmosferi. Te so tudi do 1000-krat manjše kot smo jih bili vajeni do zdaj. Vse to spodbuja znanstvenike, da tudi vnaprej robotske raziskovalce planetov opremljajo z mikrofoni.

VIRScience Daily
Prejšnji članekNajbolj pričakovani koncerti leta 2022 v naši bližini!
Naslednji članekUra, ki vam bo pomagala preteči maraton