Podnebne spremembe bodo prinesle nove pandemije

Corona Virus mutation covid-19 illustration with dark blue brain cell background
Foto: peterschreiber.media iz iStock

Svet je v objemu novega koronavirusa covid-19, ki se je razširil iz Kitajske in spravil človeštvo na kolena. Zaustavil je življenje tudi v naši drugače varni deželi, ki se nahaja v še varnejšem zavetju »utrdbe Evrope«, kjer o smrtonosnih katastrofah po svetu le poslušamo in jim ne posvečamo prevelike pozornosti. Do sedaj, ko se je končno razpočil mehurček varnosti tudi nam. Veliko ljudi govori o zarotah, umetno ustvarjenih boleznih, ki jih izpuščajo ljudje iz senc, ki neopazno vodijo svet. Ker nekaj naključno slabega se nam pač ne more zgoditi.

Načelo Ockhamove britve: Če najdemo dve razlagi pojava, ki sta enako verodostojni, izberemo tisto, ki je preprostejša

Pravilo, ki se ga je vredno držati tudi v tem primeru. Virusi so del narave, le na nas je, kako bomo prišli v stik z njimi. Smrtonosni virus Ebole, ki se je začel v Kongu in sedaj v posamičnih epidemijah pustoši po Afriki, je povezan z uničevanjem biodiverzitete. Grajenje cest, izkopavanja, lovljenje divjih vrst, izsekavanje gozdov in podobna poseganja v naravo. Na podoben način smo »staknili« tudi Sars, Mers, ptičjo gripo in sedaj covid-19.

Naslednja grožnja, ki bo krivec za prihajajoče pandemije – podnebne spremembe

Raziskovalci iz Kitajske in ZDA so se leta 2015 odpravili na ekspedicijo v Tibet in v talečem ledeniku odkrili 28 do sedaj še neodkritih virusnih skupin. Svoje ugotovitve so pred kratkim podrobno opisali v prispevku, objavljenem na spletnem mestu bioRxiv.

Raziskovalci so v ledenik izvrtali 164-metrsko luknjo, zbrali dva vzorca ledenega jedra iz 15.000 let starega ledenika in jih pozneje identificirali v laboratoriju. Skupno so opredelili 33 skupin virusov, od katerih je bilo 28 popolnoma neznanih.

Od Tibeta pa do Arktike in Antarktike se ledeniki in ledene kape po vsem svetu topijo z zaskrbljujočimi hitrostmi. Znanstveniki hitijo, da bi zbrali, identificirali in katalogizirali mikrobe, ki jih najdemo v starodavnem ledu. Če zabeležimo te bakterije, viruse in glive, naslikamo ostrejšo sliko naše prazgodovine in bi jo lahko koristili pri preučevanju patogenov v prihodnosti.

Staljena voda z ledenikov in ledenih pokrovov bi lahko prenašala škodljive patogene vzdolž potokov, rek in drugih pomembnih vodnih poti. To bo človeka potencialno izpostavilo novim mikrobom in virusom, poročajo raziskovalci.

Toda led ni edina stvar, ki se topi. Odtaljevanje večne zmrzali, permafrosta, zamrznjene plasti zemlje, ki jo najdemo na višjih severnih krajih, ustvarja svoj edinstven nabor izzivov.

Plini, kot sta metan in ogljikov dioksid, ki so bili ujeti v dolgo zamrznjeni zemlji, se v atmosfero sproščajo z zaskrbljujočo hitrostjo. Permafrost vsebuje dvakrat več ogljika, kot ga je trenutno v ozračju.

Smrtonosni in neznani virusi v ledu so tempirana biološka bomba

V zadnjih letih so raziskovalci iz talečega permafrosta odvzeli vzorce vodenih koz, španske gripe, bubonske kuge in celo antraksa. Znanstveniki so našli tudi škodljive onesnaževalce, kot je živo srebro, ujete v rezervoarjih pod aljaškim permafrostom.

Znanstveniki odkrivajo na videz neskončno vrsto zastrašujočih starodavnih kug, bolezni in kemikalij pri taljenju permafrosta in ledenikov, ki znajo v prihodnjih letih vse pogosteje groziti s svetovnimi pandemijami. Podnebne spremembe in hitro segrevanje planeta moramo vzeti prav tako resno, kot trenutno virusno krizo.

VIRPopular Mechanics
Prejšnji članekNaslednji mesec bo težak in poln izzivov!
Naslednji članekKitajska: »ustvarili bomo živalski vrt za ljudi«