Popolno ohranjen zarodek dinozavra je zgodovinska najdba

V južnokitajski provinci Ganzhou je bil pri koncu leta 2021 odkrit popolno ohranjen zarodek dinozavra. S starostjo 66 milijonov let in ohranjenostjo se uvršča med največje znanstvene najdbe v zgodovini. Navdušeni so prav vsi strokovnjaki, ki so že pričeli z dodatnimi raziskavami najbolje ohranjenega embrija dinozavra, odkar je bil odkrit prvi dinozaver. Kaj ta najdba pomeni v povezovanju dinozavrov in današnjih ptic?

Zarodek oviraptorja je ena največjih najdb vseh časov

Zarodek je bil poimenovan Baby Yingliang in velja za teropodnega dinozavra ali celo oviraptorja. »Je najboljši dinozavrski embrio, ki je bil kadar koli najden,« je bila navdušena raziskovalka Fion Waisum Ma. Odkritje je raziskovalcem podalo novo razumevanje povezave med dinozavri in pticami. Zarodek ima veliko podobnosti z zarodki ptic, predvsem pri njegovem položaju v jajcu.

»To nakazuje na obnašanje, ki si ga delijo z današnjimi pticami in se je nedvomno začelo že pri dinozavrih,« je povedala Ma. Jajce naj bi pripadalo oziroma pripada vrsti, imenovani oviraptor. Slednji nosi ime kradljivec jajc, čeprav je ta teza že nekaj časa ovržena. Bili so pernati dinozavri, ki so naseljevali območje današnje Azije in Severne Amerike v pozni Kreti med 100 in 66 milijoni let pred našim štetjem.

Paleontolog Steve Brusatte, ki je bil prav tako del raziskovalne ekipe, je najdbo opisal kot najbolj dih jemajoč dinozavrski fosil, ki ga je videl v svoji karieri. Tako kot marsikdaj je bil tudi ta zarodek že dolgo v muzeju. Kar enaindvajset let, saj je bil najden leta 2000 in postavljen v skladišče. Ne bi ga našli in preiskali, če se ne bi odločili za prenovo dela muzeja. Z naprednimi tehnikami skeniranja so lahko ugotovili, da se v jajcu skriva okostje zarodka.

Zarodek oviraptorja je najbolje ohranjen zarodek dinozavra v zgodovini

Embrij dinozavra in povezava z današnjimi pticami

Zarodek meri 27 centimetrov od repa do glave ter počiva v 17 centimetrov dolgem in 8 centimetrov širokem jajcu. Zarodek naj bi bil glede na te informacije in njegovo lego že zelo blizu izvalitvi. In kaj pomeni to odkritje v svetu paleontologije?

Že dejstvo, da je bilo najdeno tako ohranjeno jajce s povsem ohranjenim zarodkom, je izjemno. S pomočjo skeniranja samega jajca so lahko ugotovili njegov položaj v jajcu, ki je enak položaju ptičjega zarodka, ki je tik pred izvalitvijo. Prav slednja povezava je temelj nadaljnjih raziskav, ki slika eno izmed osnovnih teorij, da so dinozavri dejanski predniki ptic. Ugotoviti bo treba še razvoj zarodka, njegovo starost in vse elemente.

Zarodek pripada oviraptorju, pernatemu dinozavru