Spoznaj izgubljeni kontinent Zealandije

Zemeljska skrivnostna osma celina se ne pojavlja na večini običajnih zemljevidov. To pa zato, ker je skoraj 95 % njene kopenske mase potopljene pod Tihi ocean.

Zealandija – ali Te Riu-a-Māui, kot se imenuje v avtohtonem jeziku Māori – je celina velika 5 milijonov kvadratnih kilometrov. Leži vzhodno od Avstralije, pod sodobno Novo Zelandijo. Znanstveniki so v 90. letih prejšnjega stoletja odkrili razpršeno podvodno maso, nato pa ji dali formalni status celine. Kljub temu »izgubljena celina« zaradi svoje atlantske geografije ostaja večinoma neznana in slabo raziskana.

Osma celina Zemlje je 94 % pod vodo in 100 % osupljiva

Zdaj GNS Science – organizacija za raziskovanje in svetovanje na področju geohazarda, ki je v lasti novozelandske vlade – upa, da bo Zealandijo predstavljala z naborom novih zemljevidov in interaktivnih orodij, ki bodo izgubili celino v izjemno podrobnostih.

»Naredili smo te zemljevide, da bi zagotovili natančno, popolno in ažurno sliko geologije Nove Zealandije in območja jugozahodnega Tihega oceana – boljše, kot smo jih imeli doslej,« je Nick Mortimer, geolog in glavni avtor knjige zemljevidi, zapisal v izjavi. »Njihova vrednost je, da zagotavljajo svež kontekst, v katerem lahko razložijo in razumejo nastavitev novozelandskih vulkanov, meje plošč in sedimentnih bazenov.«

zealandija
Tektonska karta, ki prikazuje starost in vrsto kamnine pod Zelandijo.

Novi zemljevidi razkrivajo Zealandijsko batimetrijo (obliko oceanskega dna) in tudi njeno tektonsko zgodovino, ki prikazujeta, kako sta vulkanizem in tektonsko gibanje oblikovala celino v milijonih let. Podatke za batimetrično karto je zagotovil projekt Seabed2030 – svetovno prizadevanje za preslikavo celotnega oceanskega dna do leta 2030 (projekt je približno 20 % končan).

Skupina je objavila tudi interaktivne različice obeh zemljevidov na novi spletni strani Zealandije. Preživite nekaj minut, ko kliknete hiper podrobne slike – in ko vas kdo vpraša, kaj počnete, jim preprosto povejte, da »odkrivate izgubljeno celino Zemlje.«

VIRLive Science
Prejšnji članekZnaš brati prehranske deklaracije?
Naslednji članekLjubljanski muzeji in galerije z odlično ponudbo: z eno vstopnico v kar 11 muzejev!