Zakaj znanstveniki razvijajo sintetično lavo?

sun, lava, burn up
Foto: AStoKo iz Pixabay

V prihajajoči novembrski številki revije Monthly Notices of Royal Astronomical Society si bomo lahko prebrali prispevek o študiji Površja vulkanskih eksoplanetov skupine raziskovalcev s Cornell Univerze, ki so sintetizirali lavo kar v svojem laboratoriju. Toda preden pomisliš, da je šlo za trivialni »izdelaj svojo kul svetilko« poskus, naj te razočaram – v resnici gre za navadno kamenje.

Seveda delam s slednjim poimenovanjem magmi hudo krivico. Znanost nas uči, kako izjemno pomembno je vulkansko delovanje za obnavljanje zemlje in ohranjanje pestre biodiverzitete. Magmatske kamnine so eden glavnih gradnikov našega sveta in nesramni smo, če jih hladnokrvo nazivamo zgolj »skale«

V resnici obstajajo celotni planeti, ki jih prepredajo delujoči vulkani. Gre za tiste žareče krogle, ki izgledajo v filmih tako distopične, strašljive in hkrati lepe. Ker se nahajajo daleč izven našega osončja, jih zaenkrat še ne moremo doseči z do sedaj razvito tehnologijo. O tako imenovanih eksoplanetih zato v resnici ne vemo veliko in ravno sintetična lava iz Ithace nas je morda pripeljala korak bližje v procesu odkrivanja novih dognanj.

Izdelava lave s pomočjo teleskopa James Webb?

lava, flow, volcanic
Foto: kdvandeventer iz Pixabay

S pomočjo novega James Webb Space teleskopa so znanstveniki uspešno pridobili dragocene informacije ter slike iz vesolja. Predvidevali bi, da bi na eksoplanetih našli elemente ali materiale, ki jih ne poznamo in jih ne bi znali reproducirati. Toda Lisa Kaltenegger je potrdila, da v ostalih ozvezdjih lahko opazimo diske, ki jih formirajo planeti. Tam zaenkrat niso našli še ničesar nepoznanega, zato so se lotili reprodukcije površja vulkanskih eksoplanetov z uporabo navadnih snovi najdenih na Zemlji; magnezijevega oksida, železovega oksida in silicijevega dioksida.

Izdelali so 16 kompozicij površja, ki bi jih lahko našli na teh planetih. Ne gre torej za gorečo lavo, temveč ohlajeno magmo. Kamne, ki pokrivajo neznane neposeljene svetove. Morda se boš vprašal, čemu so sploh namenjeni in za kaj so uporabni?

Znanstveniki v njih vidijo veliko priložnost za nadaljnje raziskovanje eksoplanetov in njihovega sveta. Ker je bila tudi Zemlja nekoč vulkanski planet, se lahko z raziskovanjem drugih planetov z večjim številom delujočih vulkanov učimo o našem lastnem. Opisane planete lahko namreč najdemo v različnih evolucijskih fazah. Preko njih se torej učimo o preteklosti naše male modre krogle.

Poleg tega se z analizo magmatskega površja in njegovih značilnosti odpirajo nove poti za iskanje in odkrivanje drugih eksoplanetov, ki jih še ne poznamo.

VIRphys