Harmonija uravnotežene prehrane in rekreativnega športa

0

Danes se vse bolj zavedamo, da hrana predstavlja pomemben del našega življenja, saj jo kot motor gorivo naše telo potrebuje za zdravo in učinkovito delovanje.

Za zdrav življenjski slog je zelo pomembno, da uživamo uravnoteženo in zdravo hrano, ki v primerni količini zagotovi vse hranilne in energijske snovi, ki jih potrebujemo čez dan, poleg zdrave prehrane pa je nepogrešljiva tudi športna aktivnost. 


V današnji družbi nam je predvsem mladim dostop do različnih multimedijskih naprav enostavno dosegljiv, zato vedno več časa preživimo pred računalniki in telefoni. Seveda so multimedijske naprave prinesle mnogo pozitivnih sprememb, kot sta na primer večja obveščenost in enostavnejša komunikacija, predvsem pa hiter prenos informacij. Zaradi prezaposlenosti z brskanjem po spletu pa se zato vedno manj družimo med seboj, smo manj športno dejavni in se vedno bolj zatekamo k hrani, še posebej k tisti, ki je hitro dostopna ali priprava katere je čim bolj enostavna, in zato je toliko bolj nezdrava. Pogosto se pred računalniki hranimo nezavedno in na tak način v telo vnašamo odvečno energijo, ki je nato ob nadaljnjem sedenju za knjigami ne porabimo.


Pomembno se je zavedati dejstva, da pravilna in redna telesna vadba ne vpliva samo na naš zunanji videz in počutje, temveč vpliva tudi na dobro delovanje naših možganov. Ukvarjanje s športom namreč poleg tega, da zmanjšuje možnosti za razvoj različnih srčnih obolenj in prekomerne telesne teže, preko različnih mehanizmov spodbuja regeneracijo in nastajanje novih možganskih celic ter sproščanje endorfinov – telesu lastnih »narkotikov« – ti pa nato zmanjšujejo stres in nas spravljajo v boljšo voljo.


Seveda pa se samo z načrtovano telesno vadbo zgodba o zdravem načinu življenja še ne zaključi. Z njo je namreč v ključni harmoniji tudi zdrav in predvsem zmeren način prehranjevanja. Športno dejavna oseba brez zdravstvenih težav posebne diete ne potrebuje. Uživa naj mešano in polnovredno hrano, ki zadosti njegove potrebe po energiji, beljakovinah in mikrohranilih (vitaminih, mineralih in antioksidantih).


Kaj je dobro, da o prehrani ve vsak, ki se redno ukvarja s športom?

Zaradi močne medijske propagande postajajo vse bolj popularne različne diete in najrazličnejša prehranska dopolnila. Modne diete so lahko zdravju škodljive, saj so običajno energijsko in hranilno nezadostne, nerealne ter navadno usmerjene k spodbujanju hitre izgube telesne mase, kot na primer z dikcijo »Kako v dveh tednih izgubiti 6 kg«. To je možno, a vemo, da v tako kratkem času posameznik izgubi le vodo, mišice in glikogen (rezervno gorivo). V takšnem stanju posameznik zagotovo ni zmožen učinkovito vaditi, po prekinitvi diete pa običajno pridobi nazaj vse kilograme, ki jih je izgubil, ali za nameček še kakega več. Če prehranska dopolnila uživamo kot nadomestilo kakovostne prehrane, nimajo za naše zdravje nobene dodatne koristi. Pomembno je, da je razlog za njihovo uživanje upravičen, na primer kadar je to potrebno zaradi različnih zdravstvenih razlogov. Pretirano uživanje prehranskih dopolnil (npr. antioksidantov) pa zmanjša sposobnost našega telesa, da izgradi boljši lasten antioksidativni sistem.


Kadar se ukvarjamo s športom, postanejo zelo pomembni ogljikovi hidrati, ki nikakor niso antagonisti naše zgodbe, saj predstavljajo poglavitni energetski vir za naše telo. Pred in po vadbi si lahko privoščimo celo več enostavnih sladkorjev (med, marmelada, bel kruh, testenine, riž ipd.) kot sicer. Pomembne so tudi beljakovine in posneti mlečni izdelki, ki spodbujajo obnovo in izgradnjo mišic po vadbi. Pri vsem tem pa seveda ne gre pozabiti na tekočino: dnevno naj je zaužijemo vsaj 1500 ml, kadar se ukvarjamo s športom, pa običajno še 500-750 ml na uro vadbe, kar je seveda odvisno od tega, koliko smo se pri vadbi preznojili. Po naporni vadbi, ki traja dlje kot kakšno uro, lahko posežemo tudi po energijskih izotoničnih napitkih, ki nam pomagajo v telo med vadbo vnesti dodatno energijo, ki jo potrebujemo.

 

Poleg splošnih načel pa je predvsem pomembno, da vnos hrane prilagodimo svojim energijskim potrebam – vnos hrane naj bo enak naši porabi. In tisto, kar vedno velja, je zlato pravilo, ki se ga pri projektu Gaster Felix zelo dobro zavedamo – pravilo zmernosti tako v športu kot v prehrani.

Lara Mastnak,

Gaster Felix


PUSTITE KOMENTAR

Prosim vpiši svoj komentar
Prosim vpiši ime

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.