Mobilno RSS Facebook E-novice Nastavi za domačo stran Dodaj med priljubljene Podcast Pozabljeno geslo Registriraj se Prijava facebook_connect.gif



  • A- A+

30.10.2014      16:02
|

Maščobe: da ali ne?

  • A- A+

 

Maščobe so postale pojem za nekaj slabega, čeprav obstajajo tudi zdrave maščobe. Znanstvenih raziskav o ugodnem vplivu nekaterih maščob na zdravje je vedno več. Ker pa je tudi vedno več dokazov, da nasičene in predelane maščobe škodijo našemu zdravju, se izogibajte teh vrst maščob. Dnevni vnos maščob naj bi predstavljal vsaj 10 odstotkov skupnega vnosa hrane. Posezite po oreščkih, ribah in zdravih hladno stisnjenih oljih.

 

Kaj so maščobe?

Maščobe spadajo med organske spojine. Energijska vrednost 1 g maščob je okoli 9 kcal. So energetsko hranilo, ki ima v telesu številne pomembne funkcije. Izjemno pomembne so v zgradbi živčnega sistema. Maščobne molekule so del živcev in hrbtenjače, precej mastni so tudi možgani. Sloj maščobe ščiti notranje organe, podkožni sloj maščevja pa predstavlja toplotno izolacijo. So tudi osnovni gradniki številnih pomembnih funkcionalnih molekul v telesu kot npr. hormonov. Lep primer škodljivega učinka premajhnega vnosa maščob je motena hormonska slika telesa. Uživanje hrane, ki vsebuje maščobe, je pomembno za absorbcijo vitaminov topnih v maščobah v prebavilih. Zadosten vnos esencialnih maščob je pomemben za optimalno delovanje vseh membran in kože, transport in presnovo holesterola, optimalno strjevanje krvi in regulacijo vnetnega odziva telesa.

 

Nasičene, nenasičene in esencialne maščobe

Nasičenost maščob pomeni, ali ima maščobna kislina pripetih toliko vodikovih atomov, kot bi jih glede na število ogljikovih atomov lahko imela. Maščobne kisline, ki niso popolnoma zasičene z vodikovimi atomi (so nenasičene), najdemo v mehkejših ali oljnatih oblikah maščob.

Nasičene maščobe so predvsem živalskega izvora, nahajajo se v mesu in polnomastnih mlečnih izdelkih. Za slabe jih imamo predvsem zato, ker zvišujejo slabi holesterol (LDL) in znižujejo dobri holesterol (HDL).

Podobna oblika so t. i. transmaščobe, ki so rezultat umetne predelave rastlinskih olj, da bi bila ta trajnejša in trša pri sobni temperaturi.

Nenasičene maščobne kisline, t.i. »pametne« maščobe, imajo ugoden učinek na telo, znižujejo slabi holesterol in ne znižujejo dobrega. So predvsem rastlinskega izvora, najbolj priljubljeno je oljčno olje.

Esencialne pa pomeni, da je to hranilo za delovanje telesa nujno potrebno, vendar ga telo samo ne more narediti.

 

Zdrave maščobe:

- nasičene maščobe: živalskega izvora ali pa kokosovo olje (izredno primerno za kuhanje ter toplotno obdelavo)

- omega 3 maščobe: v obliki kakovostnih dodatkov, morski sadeži (vendar so zadržki zaradi visoke ravni živega srebra ter drugih toksinov)

- omega 6 maščobe: te maščobe je smiselno zmanjšati tako, da bo naš vnos omega 6 enak vnosu omega 3

 

Nezdrave maščobe:

- trans maščobe: vsa ocvrta hrana (predvsem ocvrta v rastlinskih oljih), margarine, sladkarije

 




Povezave:Student

Prijavi napako v članku



KOMENTIRAJ

X

Sponzorirano


ANKETA
Arhiv anket

Trenutno ni aktivne ankete
Preberi več in komentiraj
ZADNJE KOMENTIRANE NOVICE

Razvajanje v toplicah 1
disqus_user  |  Moja žena je s svojimi otroki zapustila ...
Nauči se programiranja z “Innovation Jam Cour... 1
disqus_user  |  Ali potrebujete posojilo? ČE JE ODGOVOR ...
Na fakulteti sem in potrebujem svoj bančni ra... 3
disqus_user  |  zdravo Ali potrebujete nujno posojilo? P...
Tinder in negativnosti družbenega omrežja 2
disqus_user  |  Se strinjam, si pa dal tudi zelo primern...
Tinder in negativnosti družbenega omrežja 2
disqus_user  |  Se strinjam,
ŠTUDENT KANAL


e-novice Želim brezplačno izdajo uredniškega izbora
najboljših študentskih novic na e-mail
Potrdi
100% skrbno bomo varovali vašo zasebnost in odnaročili se boste lahko kadarkoli!



V zgornje okence vpišite vaš elektronski naslov, na katerega boste prejeli nadaljna navodila.
Prijava na www.student.si
Vpišite prijavne podatke:


Ste pozabili geslo?

fb_prijava Ste že uporabnik facebooka-a?
Vpišite se z enostavnim klikom na ikono -›

Registracija

Mozilla Firefox

Kliknite na meni Orodja (Tools) in izberite Možnosti (Options)
V zavihku Splošno (Main) v polje Domača stran (Home Page) vpišite naslov rn.si
Kliknite na gumb V redu (OK)

Internet Explorer

Kliknite na meni Orodja (Tools) in izberite Internetne možnosti (Internet Options)
V zavihku Splošno (General) v polje Home Page (Domača stran) vpišite naslov rn.si
Kliknite na gumb V redu (OK)

Chrome

Hkrati pritisnite ALT+F in izberite Možnosti
V zavihku Osnove kliknite na gumb Uporabi trenutno stran
Kliknite na gumb Zapri

Netscape Navigator

Kliknite na meni Tools in izberite Options
V zavihku Main v polje Home Page vpišite naslov rn.si
Kliknite na gumb OK

Opera

Hkrati pritisnite CRTL+F12
Kliknite gumb »Use current«
Kliknite na gumb OK

Safari

Hkrati pritisnite tipki CTRL+","
Izberete zavihek General
Kliknite gumb »Set to current page«

Mozilla Firefox

Hkrati pritisnite tipki CTRL+D
Kliknite na gumb Shrani (Save)

Internet Explorer

Hkrati pritisnite tipki CTRL+D
Kliknite na gumb Dodaj (Add)

Chrome

Hkrati pritisnite tipki CTRL+D
Kliknite na gumb Končano (Finish)

Netscape Navigator

Hkrati pritisnite tipki CTRL+D
Kliknite na gumb OK

Opera

Hkrati pritisnite tipki CTRL+D
Kliknite na gumb OK

Safari

Hkrati pritisnite tipki CTRL+D
Kliknite na gumb OK