Ob 120-letnici Aljaževega stolpa

Sedmega avgusta 1895 je Triglav ovijala gosta megla, ki jo je rezal le ropot peščice mojstrov, na slovenskem očaku postavljajočih Aljažev stolp, dragoceni spomenik slovenske zgodovine in živo stičišče vseh dobromislečih. Natanko 120 let pozneje je sonce spremljalo praznovanje častitljivega jubileja simbola slovenstva, na spominski slovesnosti ob katerem se je danes zjutraj zbrala razveseljiva množica planincev. Tako kot leta 1895 je tudi danes z očaka Slovenije odmevala slovenska planinska himna Oj, Triglav, moj dom.

Sto dvajset let mineva danes, odkar je narodnozavedni župnik in skladatelj z Dovjega Jakob Aljaž uresničil svoj dolgoletni sen o postavitvi stolpa na vrhu Triglava, ki je pomenil neprecenljiv korak pri oblikovanju narodne identitete Slovencev ob vse močnejših nemških vplivih. »Vsem Slovencem naznanjamo preveselo vest, da smo si v staro last zopet priborili velikana slovenskih gor, veličastni Triglav. Postavili smo letos na njega vrhuncu po vsej Evropi že prosluli Aljažev stolp,« je davnega leta 1895 prešerno oznanjal Planinski vestnik, prav tako letošnji 120-letnik. Aljažev stolp je že ob postavitvi veljal za simbol slovenstva in to žlahtno vlogo je kulturni in zgodovinski spomenik državnega pomena ohranil vse do danes.

Tako kot ob uradnem odprtju stolpa 22. avgusta 1895, je tudi danes z očaka Slovenije odmevala slovenska planinska himna Oj, Triglav, moj dom. Ob spremljavi citrarja Tomaža Plahutnika jo je doživeto zapel baritonist Marko Kobal. Uglasbil jo je oče našega 120-letnika, Jakob Aljaž, ki jo je pel s solzami v očeh, ko je ob blagoslovu pred 120 leti kleče objemal stolp. Prvak Slovenskega narodnega gledališča Opera in balet Ljubljana in priznani citrar sta praznovanje pospremila še s pesmima Veseli pastir in Slovenec sem.

Predsednik Planinske zveze Slovenije Bojan Rotovnik je v svojem govoru osvetlil narodnozavedno delovanje Jakoba Aljaža, »človeka širokih nazorov, ki je tudi tako želel spodbujati domoljubnost in ljubezen do gora med Slovenci«. Dovški župnik je s postavitvijo stolpa, svojevrstnega objekta na vrhovih Alp, ki je z okroglo obliko tudi simbol večnosti, želel poudariti slovenski značaj Triglava in hkrati planincem ponuditi zavetišče. »Zagotovo je s tem prispeval velik kamenček v mozaik stoletnih prizadevanj Slovencev za samostojno državo ter k veliki priljubljenosti planinstva med Slovenci,« je poudaril prvi mož PZS, ki ni pozabil na potrebna skupna prizadevanja za ohranitev stolpa – tako države, ki mora skladno z zakonom čim prej določiti stalnega skrbnika, kot tudi vseh obiskovalcev Triglava, ki lahko prispevamo s spoštljivim odnosom do stolpa. »Kot predsednik slovenske planinske organizacije lahko zatrdim, da si bomo v prihodnje skupaj z ostalimi deležniki prizadevali za sistemsko in strokovno skrb za Aljažev stolp na Triglavu, da nam bo še naprej v ponos in veselje,« je še dodal. Govor predsednika PZS Bojana Rotovnika je objavljen na tej povezavi.

Slovesnega dogodka so se udeležili potomci Jakoba Aljaža, Kovačevi iz Vikrč, prav tako ljubitelji gora in glasbeniki. Ponosni nanj in njegov dragocen prispevek k slovenstvu so se spomnili Aljaževe misli, ki se prenaša iz roda v rod: »Sovraštvo ne rodi sadu, v prijateljstvu se lepo živi.«

Tako kot je bila leta 1895 skromna svečanost ob odprtju Aljaževega stolpa, je bila skromna tudi današnja prireditev na vrhu Triglava, ki ga je povezoval novinar Blaž Lesnik, podpredsedenik PD Ljubljana-Matica. Popoldne se nadaljuje jubilej v čast klenemu 120-letniku. Na Dovjem bo ob 16. uri položitev venca na grob Jakoba Aljaža in ob 16.30 v farni cerkvi maša v spomin Jakobu Aljažu. Svečano akademijo Oj, Triglav, moj dom ob 18. uri gosti Slovenski planinski muzej v Mojstrani. Kulturni program bodo soustvarili Pihalni orkester Jesenice-Kranjska Gora s spletom planinsko-ljudskih skladb, Oktet Bori, Folklorna skupina Julijana, Obrtniški MePZ Notranjska ter Marko Kobal in Tomaž Plahutnik, ob tej priložnosti se v muzeju odpirata razstavi Aljažev stolp – Ta pleh ima dušo! in del udeležencev slikarske kolonije Vrata 2015, spregovorilo bo več gostov, vlogo slavnostnega govornika pa smo zaupali podpredsedniku Planinske zveze Slovenije Miru Erženu, tudi dolgoletnemu vodji Slovenskega planinskega muzeja in domačinu iz Mojstrane.

Praznovanje ob 120. obletnici postavitve Aljaževega stolpa na Triglavu je pripravila Planinska zveza Slovenije v sodelovanju z Občino Kranjska Gora, Triglavskim narodnim parkom, Slovenskim planinskim muzejem, PD Dovje-Mojstrana, PD Ljubljana-Matica, Župnijo Dovje in Nadškofijo Ljubljana ter pod častnim pokroviteljstvom predsednika Republike Slovenije Boruta Pahorja.

Uporabljamo Akismet za manjšanje neželenih oglasnih komentarjev (spam). Politika zasebnosti.