
Poslanka Iva Dimic je na ministra za vzgojo in izobraževanje naslovila poslansko vprašanje o novem Pravilniku o ocenjevanju znanja in napredovanju učencev v osnovni šoli.
Ta je bil objavljen 17. oktobra, veljati pa je začel že naslednji dan.
Sredi šolskega leta prešli na ‘nov način ocenjevanja’
»Preseneča dejstvo, da se je nov način ocenjevanja uvedel kar sredi šolskega leta in to kar čez noč,« je zapisala poslanka.
Zanima jo, kako so predvideli uvajanje novega pravilnika sredi leta: »Glede na to, da učitelji že poleti začrtajo potek dela in poučevanja v prihodnjem šolskem letu.« Dodala je, da jo zanima, kako bodo učiteljem pomagali razreševati praktične dileme, ki izhajajo iz takega načina uveljavljanja novega pravilnika: »Na primer, kaj se bo zgodilo z ocenami, ki so bile pridobljene v tem šolskem letu pred uvedbo novega pravilnika.«
Ministra za vzgojo in izobraževanja sprašuje, kakšne pozitivne posledice pričakujejo na ministrstvu od novega pravilnika za učence in učitelje.
Ob tem je zapisala, da »v novem pravilniku zasledimo omejitev, da večina ocen pri določenem predmetu ne sme biti pridobljena na podlagi pisnih preizkusov znanja. Nekateri učitelji ocenjujejo, da ukrep ne bo dosegel svojega namena, saj se učenci ne bodo učili sproti samo zato, ker bo v posamezno pisno ocenjevanje zajete več snovi.«

O novem pravilniku – kakšne so spremembe
V novem pravilniku se spreminja koncept preverjanja znanja, razširja nabor načinov ocenjevanja znanja, uvaja možnost medpredmetnega ocenjevanja, zmanjšuje število minimalnega števila ocen in način določanja zaključne ocene pri posameznem predmetu.
»Vsebina novega Pravilnika o ocenjevanju znanja in napredovanju učencev v osnovni šoli sledi spremembam Zakona o osnovni šoli in spremembam učnih načrtov ter drugih novosti, ki bodo prispevale k dvigu kakovosti vzgojno-izobraževalnega procesa v osnovni šoli,« je ob objavi zapisalo pristojno ministrstvo.
Pravilnik ukinja koncept preverjanja znanja, ki se je v praksi doslej izvajal predvsem v obliki poizkusnih pisnih preizkusov znanja. Preverjanje znanja se odslej krepi kot redni del učnega procesa.
Novi načini ocenjevanja znanja
Med bolj izstopajočimi posodobitvami pravilnika je razširitev nabora različnih načinov ocenjevanja znanja. Pravilnik tako vsebuje omejitev, da večina ocen pri določenem predmetu ne sme biti pridobljena na podlagi pisnih preizkusov znanja. Opredeljuje se tudi možnost pridobivanja ocene z raznolikimi načini ocenjevanja – kombinacija različnih načinov ocenjevanja za pridobivanje ene ocene. To v praksi pomeni, da bo obremenitev učencev med šolskim letom bolj enakomerno razporejena.
Pravilnik prav tako uvaja možnost pridobivanja ocene na osnovi medpredmetnega izvajanja dejavnosti, kar pomeni, da lahko učenec za posamezni izdelek oziroma dejavnost pridobi ocene pri več predmetih.

Sprememba minimalnega števila ocen
Novi pravilnik znižuje minimalno število ocen. Pri predmetih, ki se izvajajo največ dve uri pouka tedensko, sta odslej obvezno pridobljeni minimalno dve in ne več tri ocene.
Pri predmetih, ki se izvajajo več kot dve uri tedensko pa ne več minimalno šest, temveč minimalno štiri pridobljene ocene.
Pravilnik ohranja omejitev, da se lahko tedensko pišeta zgolj dva pisna preizkusa znanja, uvaja pa omejitev, da se na dan, ko učenci pišejo pisni preizkus znanja, učencev ne sme ocenjevati ustno pri drugih predmetih, lahko pa se na isti dan ocenjujejo ostali izdelki (likovni, tehnični idr.) ter nastopi in dejavnosti.
Novost je, da se odslej namesto pet tri delovne dni pred zaključkom ocenjevalnega obdobja znanje učenca ne sme več ocenjevati s pisnim preizkusom, razen v primeru ponavljanja pisnega ocenjevanja. Novost je tudi, da se ocenjevanje pisnih preizkusov znanja ponovi, ko je polovica ali več učencev oddelka ali učne skupine ocenjena negativno – doslej je za ponavljanje zadostovala tretjina negativnih ocen.
Zaključna ocena in napredovanje
V novi različici pravilnika je bolj jasno opredeljeno, da je učitelj avtonomen pri oblikovanju zaključne ocene določenega predmeta, ki ne predstavlja nujno aritmetične sredine vseh pridobljenih ocen. Avtonomnost učitelja pri ocenjevanju je tako izpostavljena kot eno izmed temeljnih načel ocenjevanja.
Urednik portala Student.si



