Več kot 40 % umrlih voznikov je imelo v krvi …

Nighttime scene showing a serious collision between two cars on a city street with visible damage, debris, and emergency atmosphere under streetlights.
Foto: GummyBone iz iStock

Čez lužo so opravili zanimivo raziskavo, ki je pokazala zaskrbljujoče podatke o prometni varnosti. Kljub legalizaciji rekreativne uporabe konoplje se tveganje za smrtne prometne nesreče povezane z vožnjo pod vplivom THC-ja ne zmanjšuje. Nova študija opozarja na zaskrbljujoče statistike in poziva k močnejšim javnozdravstvenim kampanjam.

Visoka prisotnost THC-ja med smrtnimi žrtvami prometnih nesreč

Na letošnjem kongresu American College of Surgeons (ACS), ki bo oktobra potekal v Chicagu, bodo raziskovalci predstavili študijo, v kateri so analizirali 246 primerov smrtno ponesrečenih voznikov iz okrožja Montgomery v zvezni državi Ohio. Ugotovili so, da je kar 41,9 % teh voznikov imelo v času nesreče v krvi aktivno obliko THC-ja, s povprečno koncentracijo 30,7 ng/mL – kar bistveno presega zakonsko določene meje za vožnjo pod vplivom v večini zveznih držav (2–5 ng/mL).

»To niso ostanki od prejšnjega dne,« je pojasnil vodilni avtor študije, profesor kirurgije dr. Akpofure P. Ekeh z univerze Wright State. »Gre za jasno dokazano nedavno uporabo marihuane pred vožnjo.«

Cars crashed heavily in road accident after collision and silhouette of people on city street at night. Road safety and insurance concept.
Foto: Bilanol iz iStock

Legalizacija ne vpliva na odgovorno uporabo

Presenetljivo je tudi, da legalizacija rekreativne uporabe konoplje v Ohiu leta 2023 ni vplivala na delež umrlih voznikov, pri katerih so zaznali THC. Pred legalizacijo je bil delež pozitivnih 42,1 %, po legalizaciji pa 45,2 %. Raziskovalci so ugotovili, da legalni status očitno ne vpliva na odločitev posameznikov, ali bodo po zaužitju sedli za volan.

Letni odstotki pozitivnih testov so se gibali med 25,7 % in 48,9 %, brez večjih nihanj skozi šestletno obdobje, kar kaže na stabilen trend rizičnega vedenja.

THC in vožnja: javnost premalo obveščena

Dr. Ekeh opozarja, da so v zadnjih letih javne kampanje skoraj izključno promovirale koristi legalizacije, medtem ko so opozorila o nevarnostih vožnje pod vplivom marihuane ostala v ozadju. »Ljudje bi morali uporabo marihuane obravnavati enako kot alkohol: ne uživajte in ne vozite,« je poudaril.

Ker THC pogosto ni zaznaven s standardnimi testi, mnogi vozniki niti ne vedo, da so močno pod vplivom. V povprečju je v omenjenih primerih bila koncentracija kar šestkrat višja od zakonsko dovoljene, kar predstavlja resno tveganje za varnost na cestah.

Close-Up Of Woman Smoking Weed Outdoors
Foto: EyeEm Mobile GmbH iz iStock

Potrebne nove strategije in zakonodaja

Soavtorji študije priporočajo uvedbo širših kampanj ozaveščanja, razvoj natančnejših testiranj za prisotnost THC-ja ter lažji dostop do izobraževanja o nevarnostih uporabe konoplje in vožnje.

Podobno opozarjajo tudi strokovnjaki iz Evropske opazovalnice za droge in zasvojenost (EMCDDA), ki ugotavljajo, da se tudi v Evropi porast rekreativne uporabe kanabisa ne odraža nujno v boljšem razumevanju tveganj. V mnogih državah so testiranja na THC pri voznikih še vedno redka ali pa pravno sporna, kar dodatno otežuje nadzor.

 

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.