Ali so dating aplikacije zlobne?

Different women profile photos on sample online dating app
Foto: grinvalds iz iStock

V zadnjem desetletju so aplikacije za zmenke, kot so Tinder, Bumble in Hinge, postale glavno orodje za iskanje partnerjev. Ponujajo hitro, priročno in vizualno izkušnjo spoznavanja ljudi. Toda pod to sijočo fasado se skrivajo problematični mehanizmi, ki sprožajo vprašanja o vplivu teh platform – ne le na posameznike, temveč na celotno dinamiko med spoloma.

Neenakost v korist žensk

Ena izmed najbolj opaznih značilnosti teh aplikacij je izrazita neenakost med spoloma, še posebej v korist žensk.

Raziskave kažejo, da povprečen moški dobi le majhen odstotek všečkov v primerjavi z ženskami. Tinderjev interni sistem razvrščanja (znan kot Elo score) je bil zasnovan tako, da ustvari elitizem: več všečkov kot prejmeš, višje si uvrščen in prikazan drugim bolj zaželenim uporabnikom. Rezultat tega je, da se večina ženske pozornosti zbira samo okoli majhnega deleža moških.

To ustvarja izrazito piramidno strukturo: le zgornjih 10–20 % moških redno dobiva večino ženskih všečkov, medtem ko preostali tekmujejo za drobtinice pozornosti. Za ženske pa je izkušnja povsem drugačna – vsaka povprečna uporabnica dobi na stotine ali celo tisoče matchov, kar ji daje izjemno moč izbire.

Iluzija možnosti

Za moške to pomeni izjemno konkurenco. Čeprav aplikacije obljubljajo, da lahko vsak najde nekoga zase, algoritmi v resnici dajejo prednost uporabnikom, ki so že uspešni, druge pa potiskajo v ozadje. Hkrati aplikacije redno prikazujejo zelo zaželene profile, tudi če ti uporabniki nikoli ne odgovarjajo. Gre torej za iluzijo izbire, ki vodi do frustracije, ne pa dejanskega uspeha.

Obenem za ženske moč izbire ne pomeni nujno boljših zvez. Veliko se jih pritožuje, da je težko najti resnega partnerja, saj so moški, ki imajo največ možnosti, pogosto manj zainteresirani za dolgotrajne odnose. Tako obe strani ostajata nezadovoljeni, čeprav iz različnih razlogov.

Zasvojenost in psihološka manipulacija

Aplikacije so zasnovane na način, da delujejo kot igralni avtomati. Vsak všeček, vsak match, vsak nov pogovor sproži dopaminsko nagrado. A ker so te nagrade redke in nepredvidljive, se uporabniki vračajo znova in znova – v upanju, da bo naslednji poteg prinesel zmago.

To ni naključje. Platforme uporabljajo tehnike iz sveta iger na srečo, da bi maksimirale čas uporabe. Cilj ni, da bi čim prej našel partnerja, temveč da ostaneš na platformi čim dlje. Več časa ko preživiš v aplikaciji, več oglasov vidiš in večja je verjetnost, da boš posegel po plačljivih funkcijah.

Redmond, WA, USA - Jan 13, 2024: Assorted dating apps, including Tinder, Bumble, Hinge, HUD, Hickey, Wink, Coffee Meets Bagel (CMB), OkCupid, and Plenty of Fish (POF), are seen on an iPhone.
Foto: hapabapa iz iStock

Monetizacija frustracije

Zelo očitna postane tudi razlika v doživljanju aplikacij glede na to, ali plačuješ ali ne. Brezplačni uporabniki, predvsem moški, pogosto dobivajo občutek, da so nevidni. Funkcije, kot so Boost, Superlike ali Tinder Platinum, ponujajo obljubo večje vidnosti in s tem več možnosti, a pogosto brez realnih rezultatov.

Gre za subtilno obliko diskriminacije: bolj kot si obupan, več si pripravljen plačati. In ker moški dobijo manj naravne pozornosti, so tudi največji vir prihodkov za podjetja. To ustvarja sistem, kjer se frustracija ne odpravlja, temveč monetizira.

Učinki na medspolne odnose

Vse to vpliva tudi na širšo kulturo zmenkov. Dating aplikacije spodbujajo površinske kriterije: fotografija je vse, opis osebnosti skoraj nepomemben. To nas vodi v poenostavljeno dojemanje ljudi, kjer so vsi kaj vredni zgolj na podlagi izgleda ali statusa, ki ga zaznamo iz fotografije.

Poleg tega se zaradi paradoksa izbire (ko imaš preveč možnosti) še toliko težje odločiš. Mnogi uporabniki imajo občutek, da jih za naslednjim svajpom morda čaka še boljši partner, zato ne vlagajo energije v realne odnose.

So torej dating aplikacije zlobne?

Zlobne morda ne, vsaj ne v klasičnem pomenu besede. A njihova zasnova ni nevtralna. Gre za komercialne izdelke, ki zlorabljajo človeško psihologijo, spodbujajo neenakost, poglabljajo frustracijo in pogosto otežujejo tisto, kar naj bi olajšale – iskanje pristne povezave.

Zato se je vredno vprašati: ali so res orodje za ljubezen ali le še ena digitalna past, ki koristi le peščici – tako v smislu uporabnikov kot podjetij?

Jan Nebec

Novinar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.