FAMNIT (UP): »Naš cilj je ustvariti vključujoče in podporno okolje« (intervju)

FAMNIT
FAMNIT Foto: on famnit

V uredništvu portala Študent smo se obrnili na vodstva fakultet z namenom, da študentom predstavimo njihove poglede na prihodnost visokošolskega prostora.

Dekane in dekanje smo prosili, da spregovorijo o tem, kako si predstavljajo razvoj svoje fakultete v prihodnjem desetletju, kako se odzivajo na hitro tehnološke spremembe in nove izzive v visokem šolstvu ter katere ukrepe uvajajo za izboljšanje kakovosti študija.

Zanimalo nas je tudi, katere kompetence študenti pridobijo med študijem in kje dekanat vidi največje priložnosti ali ovire pri interdisciplinarnem sodelovanju znotraj univerze. V nadaljevanju predstavljamo odgovore Fakultete za matematiko, naravoslovje in informacijske tehnologije Koper (UP).

Kako si vaša fakulteta predstavlja svojo vlogo v prihodnjem desetletju? Predvsem glede na spremembe, s katerimi se trenutno soočamo (tehnološki razvoj, javno dostopna online predavanja, hitro spreminjanje trendov, nezaposljivost študentov itd.)?

V prihodnjem desetletju si FAMNIT svojo vlogo predstavlja kot eno ključnih akademskih in razvojnih središč na področjih matematike, računalništva, naravoslovja in sorodnih STEM-disciplin. Tehnološki napredek se bo še naprej pospeševal, zato bo ena izmed naših osrednjih nalog zagotavljati študijske programe, ki so prožni, sodobni in usmerjeni v prihodnost.

Čeprav postajajo spletna predavanja in javno dostopni digitalni viri vse bolj razširjeni, smo prepričani, da online poučevanje ne more nadomestiti klasične učne interakcije, ki temelji na neposrednem dialogu, sprotnem preverjanju razumevanja, grajenju akademske skupnosti in sodelovalnem učenju. Prav osebni stik, možnost takojšnje razlage, raziskovalna dinamika in vključevanje v učne ter študijske skupnosti ostajajo nenadomestljivi elementi kakovostnega visokošolskega izobraževanja. Digitalna orodja vidimo kot dopolnilo, ne kot zamenjavo temeljnega pedagoškega procesa.

Ob tem se zavedamo tudi izzivov trga dela in nezaposljivosti mladih, vendar se področja, na katerih deluje FAMNIT, uvrščajo med tista z največjo dolgoročno rastjo. Matematika, računalništvo, bioinformatika, in naravoslovje so poklici prihodnosti, v katerih se potrebe po kadrih stalno povečujejo – ne le v Sloveniji, ampak globalno. Podjetja, raziskovalne inštitucije, IT-sektor, biotehnološki sektor, farmacija, zavarovalništvo in industrija podatkovnih tehnologij že danes poročajo o pomanjkanju ustrezno usposobljenih strokovnjakov, trend pa se bo le še stopnjeval.

Katere novosti ste uvedli v času vašega mandata in katere konkretne ukrepe načrtujete ali izvajate za izboljšanje kakovosti študija in podpore študentom?

Med najpomembnejšimi novostmi je razvoj novih študijskih programov, ki sledijo potrebam družbe, gospodarstva in raziskovalnega okolja. Trenutno uvajamo:

  • nov univerzitetni dodiplomski študijski program Matematika in računalništvo, ki povezuje temeljna matematična znanja z naprednimi računalniškimi kompetencami in sledi potrebam trga dela;
  • visokošolski strokovni program Inovacije v lesarstvu za trajnostni razvoj, ki združuje tehnološka, naravoslovna in trajnostna znanja ter podpira razvoj kadrov za hitro rastoči sektor trajnostnega gospodarjenja z gozdnimi viri in lesom.

Z Univerzo v Trstu smo podpisali sporazum o izvajanju double degree magistrskega programa Podatkovna znanost. Poleg tega smo v zadnjem letu tudi temeljito prenovili magistrski študijski program Matematika s finančnim inženiringom.

V zadnjem obdobju smo na FAMNIT-u uvedli vrsto izboljšav, ki krepijo kakovost študija, internacionalizacijo ter podporo študentom. Eden od pomembnih poudarkov je sistematično in dolgoročno spremljanje kakovosti – zato ima fakulteta tudi prodekana za področje kakovosti. Redno izvajamo samoevalvacije študijskih programov, na podlagi katerih uvajamo konkretne izboljšave.

Na področju študentske podpore smo okrepili tutorski sistem, ki vključuje tako študentske tutorje kot tutorje za tuje študente in za študente s posebnimi potrebami. Naš cilj je ustvariti vključujoče in podporno okolje, kjer študent pride do prave informacije, pomoči ali usmeritve takoj, ko jo potrebuje. Nadalje širimo priložnosti za mednarodne izmenjave, sodelovanja v raziskovalnih projektih in zgodnje vključevanje talentiranih študentov v raziskovalno delo preko UP IAM in drugih partnerskih institucij.

Katere so glavne kompetence, ki jih pridobijo študenti na vaši fakulteti? Katere od naštetih so po vašem mnenju »top 3«?

Študenti na FAMNIT-u pridobijo širok nabor kompetenc. Med ključne splošne kompetence sodijo:

  • sposobnost analitičnega in logičnega mišljenja,
  • interdisciplinarno povezovanje različnih področij,
  • raziskovalna usposobljenost in pripravljenost za vseživljenjsko učenje.

Ob tem študenti pridobijejo tudi vrsto strokovnih kompetenc, med katerimi bi izpostavil:

  • Sposobnost reševanja kompleksnih matematičnih in tehničnih problemov
  • Sposobnost formuliranja in analitičnega obravnavanja realnega problema z matematičnim modelom
  • Sposobnost razlage, interpretacije in kritične analize finančnih podatkov
  • Sposobnost razvoja učinkovitih algoritmov ter njihove implementacije
  • Sposobnost načrtovanja, implementacije in evalvacije informacijskih rešitev
  • Sposobnost analize bioloških podatkov z uporabo naprednih računalniških orodij
  • Sposobnost razvoja in uporabe bioinformatičnih modelov
  • Sposobnost razumevanja ter interpretacije povezav med vedenjem in možganskimi procesi
  • Sposobnost prepoznavanja, analiziranja in reševanja okoljskih ter naravovarstvenih izzivov
  • Sposobnost izvajanja terenskega dela ter analize ekoloških podatkov
  • Sposobnost analize rastlinskih sistemov in tal za podporo agronomskim odločitvam
  • Sposobnost uporabe sodobnih tehnologij ter digitalnih orodij v kmetijstvu

Kako spodbujate sodelovanje med različnimi fakultetami in katere so po vašem mnenju največje ovire ali priložnosti za interdisciplinarno delovanje znotraj univerze?

Na FAMNITu smo že sami močno interdisciplinarni — v ospredju so matematika, računalništvo, naravoslovje, bioznanosti in trajnostni razvoj — kar pomeni, da študentje in raziskovalci neredko delajo na preseku različnih ved. Hkrati smo tudi zelo mednarodno usmerjena fakulteta: ponujamo več programov v angleškem jeziku, kar olajša sodelovanje s tujimi univerzami in privablja mednarodne študente ter gostujoče raziskovalce.

Jan Nebec

Novinar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.