Ne Zha 2: Mitološki spektakel, ki je prevzel svet

Ne Zha 2
Ne Zha 2 Foto: on tmdb

Ne Zha 2, nadaljevanje uspešnega kitajskega animiranega filma iz leta 2019, se je presenetljivo povzpelo na same vrhove lestvic svetovne filmske industrije.

V tem trenutku je najbolj dobičkonosen »ameriški« film Minecraft s približno 950 milijoni dolarjev zaslužka. A kitajska animirana mojstrovina ga preseže z lahkoto, saj je v blagajne pospravila že 1,98 milijarde dolarjev. To film uvršča na sedmo mesto najbolj dobičkonosnih filmov vseh časov.

Produkcija, ki navdušuje z umetniško in tehnično dovršenostjo, je navdih iskala v globoko zakoreninjeni tradicionalni kitajski mitologiji, ki ji s tem daje tudi zelo pomemben kulturni pečat.

Kulturni fenomen

Film, ki ga je režiral Jiaozi (pravo ime Yang Yu), ni samo presegel vseh pričakovanj glede zaslužka – postal je tudi simbol preporoda domače animacije, ki se vse bolj odmika od posnemanja zahodnih vzorcev in se samozavestno naslanja na lastne zgodbe, junake in estetiko. V času, ko kitajska država krepi kulturno samozavest in se hkrati distancira od prekomernega vpliva tujih (predvsem ameriških) vsebin, je Ne Zha 2 več kot le filmski hit – je kulturni fenomen.

O čem sploh govori zgodba?

Zgodba nadaljuje pripoved prvega filma, kjer se Ne Zha, mitološki lik, poznan po svoji neukrotljivi naravi in prelomni usodi, žrtvuje skupaj z Ao Bingom – zmajevim princem – da bi zaščitil mesto Chentang Pass. Njuni duši preživita, toda telesi izgineta. Mojster Taiyi poskuša iz svetega lotosovega cveta ustvariti novi telesi, toda ritual prekineta demoni iz sveta zmajev. V telesu, ki nastane, se združita dve duši – Ne Zha in Ao Bing – kar sproži notranje napetosti in razpravo o tem, kdo ima pravico do telesa in prihodnosti.

Ne Zha 2
S svojo epsko zgodbo, izjemnimi vizualnimi učinki in pogumnimi ustvarjalnimi odločitvami je film postavil nove standarde svetovne animacije. Foto: on IMDB

Skupaj se podata na dolgo potovanje h klanu Chan, da bi našla eliksir za ponovno ločitev duš, a naletita na odpor zmajev, lastno dvomljivo preteklost in taoistične mojstre, ki jih ne prepoznavajo več kot junaka.

Zgodba je polna preobratov, duhovitih trenutkov, toda tudi tragičnih epizod, ki poudarjajo motiv samospoznavanja, zvestobe in odpuščanja. Film mojstrsko prepleta bojno dinamiko z notranjo psihološko rastjo junakov, s čimer gledalcem ponuja večplastno pripoved – od klasične junaške epopeje do osebnostne drame.

Vizualna globina

Ena največjih odlik filma je njegova vizualna razkošnost. Animacija, ustvarjena z napredno računalniško grafiko, in podprta z umetno inteligenco, je med najbolj dovršenimi, kar jih je bilo kdaj ustvarjenih na Kitajskem. Vsak kader je prežet z barvno harmonijo, ki črpa iz tradicionalnega kitajskega slikarstva, obenem pa uporablja tehnike sodobnega CGI-ja za ustvarjanje realističnih, a še vedno mitskih pokrajin.

Boji med zmaji in junaki so orkestrirani z milimetrsko natančnostjo, hkrati pa gledalca ne utrudijo, saj se zavedno prepletajo s tihimi, intimnimi trenutki – kot je prizor, ko se Ne Zha v objemu svoje matere zave svoje smrtnosti.

Film gradi emocionalno napetost skozi odnose – med prijateljema, staršem in otrokom, med dolžnostjo in svobodo. Prav ta čustvena kompleksnost omogoča, da Ne Zha 2 preseže zgolj žanr animirane fantazije in postane delo, ki nagovarja občinstvo različnih starosti in kulturnih ozadij.

Izjemen komercialni preboj

Ne Zha 2 je na Kitajskem izšel med praznovanjem luninega novega leta, kar je filmu dalo strateško prednost, saj je to obdobje v državi tradicionalno namenjeno obiskom kina in času za preživljanje z družino.

V samo dveh dneh je zaslužil več kot 2 milijardi RMB, v enem tednu pa 5 milijard – kar je več kot mnogi filmi v celem letu.

Dosegel je tudi najboljše ocene med gledalci, s povprečno oceno 9.5 na večini kitajskih filmskih platform, kar potrjuje tudi kakovost filma. Rekordno hitro je presegel mejo ene milijarde ameriških dolarjev, kar ga uvršča med le peščico filmov, ki so to dosegli brez večje podpore zahodnih trgov. Njegova uspešnost doma odraža tudi spremenjen okus kitajske publike, ki si želi lokalnih, kakovostno izdelanih vsebin.

Čeprav je večina prihodkov prišla s Kitajske, je film začel uspešno prodorno pot tudi na tuje trge. Distribucija v ZDA, Kanadi, Avstraliji in Singapurju se je začela previdno, toda hitro je postalo jasno, da film nagovarja tudi globalno občinstvo – še posebej ljubitelje animiranih spektaklov.

V določenih kinematografih v Severni Ameriki so bile projekcije razprodane že vnaprej, kritiki pa so film označili kot »svež veter« v žanru animacije. Ne Zha 2 se je tako znašel na lestvici desetih najdonosnejših filmov vseh časov – prvi animirani film zunaj angleškega jezika, ki mu je to uspelo.

Uspeh potrjuje, da se kulturne meje v filmski industriji brišejo – toda le pod pogojem, da produkcija ponuja univerzalno zgodbo v kombinaciji z lokalno avtentičnostjo, kar Ne Zha 2 nedvomno počne.

Ne Zha 2
Čeprav govori v jeziku, ki ga mnogi zunaj Kitajske ne razumejo, njegovo sporočilo presega jezik – gre za zgodbo o junaštvu, prijateljstvu, izbiri in veri v to, da si lahko več, kot ti je bilo namenjeno. Foto: on IMDB

Preporod domače filmske produkcije

Ne Zha 2 je za številne Kitajce postal simbol kulturne samozavesti. V preteklosti je bila kitajska animacija pogosto kritizirana kot zastarela, preveč didaktična ali pa tehnično podhranjena v primerjavi z japonskimi animeji ali ameriškimi Pixarjevimi izdelki.

V zadnjih letih pa je prišlo do izrazitega obrata: s pomočjo državne podpore, tehnološkega napredka in talenta domačih ustvarjalcev se je razvila nova generacija ustvarjalcev, ki ne le tekmujejo s svetovnimi trendi, ampak jih tudi ustvarjajo. Ne Zha 2 je dokaz, da je mogoče ustvariti globalno relevantno vsebino, ne da bi pri tem izgubili lastno identiteto.

Film v slogu izpostavlja kitajski jezik, mitološke reference in filozofske ideje, ki izhajajo iz taoizma in budizma – ne kot eksotiko za tuje gledalce, temveč kot integralni del pripovedi. To je pomemben premik v globalnem kulturnem ravnotežju in potencialno začetek nove faze, kjer bo več različnih kultur sooblikovalo svetovni medijski prostor.

Kritiški odzivi

Mednarodni odzivi na film so bili večinoma izjemno pozitivni. Kritiki iz uglednih medijev, kot so The Times, Polygon in Variety, so pohvalili tako tehnično brezhibnost animacije kot tudi vsebinsko kompleksnost. Posebej je bilo izpostavljeno, da film združuje spektakel s čustveno resonanco, kar je redkost tudi med dragimi hollywoodskimi produkcijami. Seveda ni manjkalo tudi kritik – nekateri so opozorili na občasno uporabo nizkoproračunskega humorja (denimo šale o vetrovih), a so se strinjali, da to ne zmanjšuje celotne kakovosti izdelka. Film se odlikuje po tem, da zna uravnotežiti humor, akcijo in melanholijo, kar je za animirano produkcijo redka vrlina.

Kaj prinaša prihodnost?

Ne Zha 2 odpira vrata novim projektom znotraj t. i. Fengshen Universe – franšize, ki naj bi združevala več filmov, temelječih na klasični kitajski mitologiji. Med njimi naj bi bili še filmi o Yang Jianu, Lei Zhenu in drugih božanskih bitjih iz kitajske folklore.

Uspeh Ne Zha 2 pa bo imel tudi dolgoročne posledice za globalni filmski trg. Kitajski ustvarjalci bodo v prihodnje bolj samozavestno nastopali v tujini, platforme, kot so Netflix in Amazon Prime, pa bodo verjetno iskale več takšnih vsebin za distribucijo.

Ne gre le za filmski trend, temveč za kulturno preobrazbo: prihaja čas, ko bo svetno občinstvo enako pozorno spremljalo filme iz Šanghaja kot tiste iz Los Angelesa. In morda se bo prav v tem medkulturnem dialogu rodil naslednji globalni fenomen.

NE ZHA 2 Official Trailer (2025)

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.