Mars je veliko bolj aktiven, kot je mislila znanost

mars, planet, atmosphere
Foto: WikiImages iz Pixabay

Do zdaj se je sklepalo, da je Mars mrtev planet. Sledi življenja na njem tako ali tako še nismo našli, vendar govorimo o drugi vrsti mrtvosti – geološki. Znanstveniki so verjeli, da je bil Mars geološko aktiven do pred 3 milijardami let, potem pa se je ohladil in njegovo površje se je nehalo spreminjati. A resnica je drugačna.

Dokazano je, da Mars nima tektonskih plošč, ki so na Zemlji krive za potrese, vulkane, nastajanje gora in dolin. Tako sta najvišja gora (Olympus Mons) in skoraj največji kanjon (Valles Marineris) v našem osončju ostanek izpred davnih časov, ko je Mars bil še vroč in aktiven.

Mars je še kako aktiven

Nova raziskava znanstvenikov z arizonske univerze pa je odkrila poseben vulkanski pojav na Marsu, ki stvari obrne na glavo. Blizu Marsovega ekvatorja, na območju imenovanem Elysium Planitia, se tla vzdigujejo, znanstveniki so opazili posledice potresov in vulkanov, ki so veliko mlajši od 3 milijard let.

Kot je povedal soavtor raziskave Jeff Andrews-Hanna »vidimo, da Elysium Planitia zadnjih 200 milijonov let doživlja velike pretrese. Opazili smo tudi pepel vulkanske eksplozije, ki se je zgodila 53.000 let nazaj, kar je v geološkem času, kot bi bilo včeraj.« Vulkanska aktivnost na Marsu izvira iz območja Cerberus Fossae, ki je slabih 1300 km dolg niz razpok vulkanskega izvora.

A vprašanje ostaja – kako lahko govorimo o vulkanski in potresni aktivnosti na Marsu, če vemo, da ta nima tektonskih plošč?

Gora Olympus Mons na Marsu
Olympus Mons je najvišja gora v našem osončju. Pravzaprav je ugasli vulkan, ki sega več kot 20 km v nebo. S ptičje perpektive jo je fotografirala sonda Viking 1. Foto: on Wiki

Na Marsu poteka poseben vulkanski pojav

Hipoteza raziskovalcev je, da se na Marsu dogaja dokaj redek vulkanski pojav, ki ga lahko vidimo tudi na Zemlji. Angleški izraz zanj je »mantle plume« in je popolnoma neodvisen od tektonike. Magma iz jedra planeta privre na plano na naključnih lokacijah in ustvari izbruhe ter potrese na širšem področju. To lahko traja tisoče ali milijone let. Ameriški Yellowstone leži na več takšnih vročih točkah in havajska Cesarjeva veriga otočkov je nastala po tej poti.

nastanek Cesarjeve verige
Shema nastanka havajske Cesarjeve verige. Foto: on wiki

Na Marsu so se tla Elysium Planitie vzdvignila za več kot miljo (še več kot kilometer). Znanstveniki sklepajo, da je tik pod Elysium Planitio in Cerberus Fossae ogromen rezervoar vroče magme, ki sili gor in nadaljuje Marsovo geološko evolucijo. Meril bi lahko tudi do 4000 kilometrov.

Novo odkritje prinaša tudi nove možnosti za življenje

To popolnoma spremeni naše dojemanje Marsa in potek raziskav o njem. Paradigma, da je Mars geološko mrtev, hladen in pust več ne drži. Poleg tega novo odkritje spodbuja ponovne spekulacije o življenju na rdečem planetu, saj, kot vemo z Zemlje, so vroča vulkanska območja pogosto pravi raj za mikroorganizme.

Več o fenomenu »mantle plume« si lahko v spodnjem videoposnetku.

The Largest Volcanoes in History – Mantle Plumes explained