Nasina misija DART zadela asteroid

asteroid in deep space lit by the stars
Foto: dottedhippo iz iStock

Po desetih mesecih letenja v vesolju je Nasin dvojni preizkus preusmeritve asteroida (DART) – prva predstavitev tehnologije planetarne obrambe na svetu – v ponedeljek uspešno zadel ciljni asteroid, kar je prvi poskus agencije, da bi premaknila asteroid v vesolju.

DART je udaril v asteroid

Udarec plovila DART v asteroid Dimorphos je del Nasine splošne strategije planetarne obrambe in predstavlja izvedljivo tehniko za zaščito planeta pred asteroidom ali kometom, ki bi se približal Zemlji, če bi ga odkrili.

»V svojem bistvu je DART uspeh brez primere na področju planetarne obrambe, hkrati pa je to tudi enotna misija, ki prinaša resnične koristi celotnemu človeštvu,« je dejal upravitelj Nase Bill Nelson. »Medtem ko NASA preučuje vesolje in naš domači planet, si prizadevamo tudi za zaščito tega doma, to mednarodno sodelovanje pa je znanstveno fantastiko spremenilo v znanstvena dejstva in pokazalo en način za zaščito Zemlje.«

DART je bil usmerjen na asteroidno luneto Dimorphos, majhno telo s premerom le 160 metrov. Obkroža ga večji, 780 metrov velik, asteroid Didymos. Noben od teh asteroidov ne predstavlja nevarnosti za Zemljo.

Enosmerno potovanje je potrdilo, da lahko NASA uspešno krmili vesoljsko plovilo, ki namerno trči v asteroid in mu tako spremeni smer, kar je poznano kot kinetični udarec.

3D rendering of a dangerous large asteroid threatening to impact planet Earth.
Nobeden od asteroidov ni predstavljal nevarnosti za Zemljo. Foto: ratpack223 iz iStock

Preiskovalna skupina bo še potrdila, da je trk spremenil orbito asterodida

Preiskovalna skupina bo zdaj opazovala Dimorphos z zemeljskimi teleskopi, da bi potrdila, da je trk DART-a spremenil orbito asteroida okoli Didymosa. Raziskovalci pričakujejo, da je udar skrajšal tirnico Dimorfosa za približno 1 odstotek ali približno 10 minut; natančna meritev, koliko je bil asteroid premaknjen, je eden od glavnih namenov preizkusa v polnem obsegu.

»Planetarna obramba je globalno povezovalno prizadevanje, ki vpliva na vse prebivalce Zemlje,« je dejal Thomas Zurbuchen, pomočnik upravitelja Direktorata za znanstvene misije na sedežu NASA v Washingtonu. »Zdaj vemo, da lahko vesoljsko plovilo usmerimo z natančnostjo, ki je potrebna za udarec celo majhnega telesa v vesolju. Že majhna sprememba hitrosti je vse, kar potrebujemo, da bistveno spremenimo pot, ki jo asteroid prepotuje.«

Asteroid is approaching a blue planet. Space stone is moving towards the Earth. View from space. Great extinction.
Raziskovalci pričakujejo, da je udar skrajšal tirnico Dimorfosa za približno 1 odstotek ali približno 10 minut.
Foto: Nazarii Neshcherenskyi iz iStock

V asteroid s hitrostjo 22.530 kilomometrov na uro

Edini instrument vesoljskega plovila, kamera Didymos Reconnaissance and Asteroid Camera for Optical navigation (DRACO), je skupaj s prefinjenim sistemom vodenja, navigacije in nadzora, ki deluje skupaj z algoritmi SMART Nav (Small-body Maneuvering Autonomous Real Time Navigation), omogočil, da je DART prepoznal in razlikoval med asteroidoma ter se usmeril na manjše telo.

Ti sistemi so 570 kilogramov težko vesoljsko plovilo v obliki škatle vodili skozi zadnjih 90.000 kilometrov vesolja v Dimorphos, v katerega je namerno trčilo s hitrostjo približno 22.530 kilometrov na uro, da bi nekoliko upočasnilo orbitalno hitrost asteroida. Zadnji posnetki, ki jih je sonda DRACO pridobila nekaj sekund pred trkom, so podrobno razkrili površino Dimorfosa.

large asteroid flying in the universe
Plovilo je v asteroid trčilo s hitrostjo 22.530 kilometrov na uro. Foto: vencavolrab iz iStock

Slike trka zagotovila Italijanska vesoljska agencija

Petnajst dni pred trkom se je z vesoljskega plovila izstrelil spremljevalni satelit CubeSat LICIACube (Light Italian CubeSat for Imaging of Asteroids), ki ga je zagotovila Italijanska vesoljska agencija, da bi posnel slike trka plovila DART in asteroidnega oblaka odvržene snovi. Skupaj s slikami, ki jih je vrnil DRACO, naj bi slike LICIACube zagotovile pregled učinkov trka, kar bi raziskovalcem pomagalo bolje opredeliti učinkovitost kinetičnega trka pri odklanjanju asteroida. Ker sonda LICIACube nima velike antene, bodo slike v prihodnjih tednih na Zemljo poslane ena za drugo.

»Uspeh naprave DART je pomemben dodatek k osnovnemu naboru orodij, ki jih moramo imeti za zaščito Zemlje pred uničujočim trkom asteroida,« je dejal Lindley Johnson, Nasin uradnik za planetarno obrambo. »To dokazuje, da nismo več nemočni pri preprečevanju tovrstnih naravnih nesreč. Skupaj z izboljšanimi zmogljivostmi za pospešeno iskanje preostale populacije nevarnih asteroidov z našo naslednjo misijo planetarne obrambe, raziskovalcem bližnjih zemeljskih teles (NEO), bi lahko naslednik DART zagotovil vse, kar potrebujemo za rešitev dneva.«

meteorite from outer space, falling toward planet Earth, dramatic science fiction scene
Z misijo je Nasa dokazala, da nismo več nemočni pred asteroidi. Foto: dottedhippo iz iStock

Znanstveniki morali biti pripravljeni in natančni

Ker je par asteroidov od Zemlje oddaljenih manj kot 11 milijonov kilometrov, svetovna ekipa za opazovanje asteroidnega sistema uporablja na desetine teleskopov, nameščenih po vsem svetu in v vesolju. V prihodnjih tednih bodo opredelili nastale izmečke in natančno izmerili spremembo tirnice Dimorfosa, da bi ugotovili, kako učinkovito je DART premaknil asteroid. Rezultati bodo pomagali potrditi in izboljšati znanstvene računalniške modele, ki so ključni za napovedovanje učinkovitosti te tehnike kot zanesljive metode za odklon asteroidov.

»Ta prva misija je zahtevala neverjetne priprave in natančnost, ekipa pa je v vseh pogledih presegla pričakovanja,« je dejal direktor American President Lines, Ralph Semmel. »Poleg resnično vznemirljivega uspeha tehnološke predstavitve bi lahko zmogljivosti, ki temeljijo na DART, nekega dne uporabili za spremembo smeri asteroida, da bi zaščitili naš planet in ohranili življenje na Zemlji, kot ga poznamo.«

Približno čez štiri leta bo projekt Hera Evropske vesoljske agencije opravil podrobne raziskave Dimorfosa in Didymosa, s posebnim poudarkom na kraterju, ki ga je pustil trk DART, in na natančni meritvi mase Dimorfosa.

Watch NASA's DART mission successfully smash into asteroid Dimorphos