Odkrita nova vrsta, ki ponuja vpogled v nastanek teh bitij

Najdba nove vrste pterozavra
Najdba nove vrste pterozavra Foto: on sciencemill

Ljubitelji paleontologije se lahko ponovno veselijo, saj je bila najdena nova vrsta. Ekipa britanskih znanstvenikov je potrdila najdbo na Otoku Skye, kjer je fosilov v obilju, kot novo vrsto pterozavra iz obdobja Jure. Gre za eno najbolj pomembnih najdb, saj razkriva izvor in razvoj teh letečih bitij.

Nova vrsta pterozavra na otoku Skye

Novoodkriti pterozaver je del skupine pterozavrov, imenovane Darwinoptera. Odkritje kaže, da je bila omenjena skupina precej bolj raznolika, kot se je mislilo, in je obstajala več kot 25 milijonov let – od pozne zgodnje jure do pozne jure. V tem obdobju so se vrsta znotraj klada razširile po vsem svetu.

Odkritje podpira nov in bolj zapleten model za zgodnjo evolucijo pterozavrov. Redkost srednjejurskih fosilov pterozavrov in njihova nepopolnost sta v zadnjih letih ovirali poskuse razumevanja zgodnje evolucije pterozavrov. To odkritje pa kaže, da so se vsi glavni razredi jurskih pterozavrov razvili veliko pred koncem zgodnje jure – to je prej, kot se je mislilo sicer. Odkritje prav tako nakazuje na to, da so pterozavri vztrajali v zadnji juri, skupaj z avialani, dinozavri, ki so se sčasoma razvili v sodobne ptice.

Pterozaver Ceoptera Evansae, ki je bil najden na Škotskem
Pterozaver Ceoptera Evansae, ki je bil najden na Škotskem Foto: on bristol

Ostanki, ki so bili najdeni na škotskem otoku Skye, so sestavljeni iz delnega okostja enega posameznika, vključno z deli ramen, kril, nog in hrbtenice. Številne kosti so v celoti vdelane v skalo in jih je mogoče preučevati samo s CT-skeniranjem.

Pterozaver Ceoptera evansae razkriva vpogled v nastanek in vzpon bitij

Ostanki pterozavra, ki so jih našli znanstveniki
Ostanki pterozavra, ki so jih našli znanstveniki Foto: on bristol

Ekipa je podrobno opisala novo vrsto in jo poimenovala Ceoptera evansae. Ceoptera iz škotske galske besede Cheò, ki pomeni meglica (sklicevanje na skupno galsko ime za otok Skye Eilean a’ Cheò ali otok megle), in latinsko – ptera, kar pomeni krilo. Evansae nagrajuje profesorico Susan E. Evans za njene dolgoletne anatomske in paleontološke raziskave, zlasti na otoku Skye.

Vodilna avtorica dr. Liz Martin-Silverstone, paleobiologinja Univerze v Bristolu, je o najdbi dejala: »Časovno obdobje, iz katerega prihaja Ceoptera, je eno najpomembnejših obdobij evolucije pterozavrov in je tudi tisto, iz katerega imamo najmanj primerkov, kar kaže na njegov pomen. Ugotovitev, da je bilo v skalo vgrajenih več kosti, od katerih so nekatere bile bistvenega pomena pri ugotavljanju, kakšna vrsta pterozavra je Ceoptera, je to celo boljša najdba, kot smo sprva mislili. To nas pripelje korak bližje k razumevanju, kje in kdaj so se razvili naprednejši pterozavri

Profesor Paul Barrett, zaslužni raziskovalec v Naravoslovnem muzeju in soavtor prispevka, je dejal: »Ceoptera pomaga zožiti časovno razporeditev več glavnih dogodkov v evoluciji letečih plazilcev. Njegov pojav v srednji juri v Združenem kraljestvu je bil popolno presenečenje, saj je večina njegovih bližnjih sorodnikov iz Kitajske. Kaže, da se je napredna skupina letečih plazilcev, ki ji pripada, pojavila prej, kot smo mislili, in se hitro razširila skoraj po vsem svetu.«

VIRBristol
Prejšnji članekNajboljše kulturne izkušnje v Ljubljani za leto 2024
Naslednji članekUstvarjalnost pod eno streho! Na fakulteti za dizajn!