Študija bi Tiranozavra rexa razširila v tri vrste – Kraljico, Kralja in Cesarja

Tiranozaver rex je najbolj prepoznan in slaven dinozaver, ki so ga kadar koli odkrili. V času svojega življenja je teroriziral predele Severne Amerike, zdaj pa se je zgodba nekoliko premaknila. Znanstveniki, ki so raziskovali njegove fosile, so prišlo do mnenja, da naj bi šlo pravzaprav za tri ločene vrste dinozavrov. Pojavili sta se tudi nadomestni imeni za obe vrsti, Tiranozaver regina in Tiranozaver imperator. V prevodu bi bili ti vrsti poimenovani kot Kraljica in Cesar. Je bil torej Tiranozaver rex predstavnik ene vrste ali treh?

Tiranozaver rex naj ne bi bil le ena vrsta

Glavni avtor študije Gregory Paul je bil tudi zunanji sodelavec in strokovnjak za dinozavre na filmu Jurski park. Preko svoje študije je zdaj s svojo ekipo pojasnil, da ima veliko implikacij pri povečanju števila vrst Tiranozavra rexa iz ene na tri. Študija se naslanja predvsem na študije preteklosti, ki so raziskovale rast primerkov, najdenih po svetu. »To ni bila ravno najboljša ideja, saj zdaj najverjetneje gledamo različne vrste,« je povedal Paul.

Gregory Paul je s svojo ekipo v študiji pojasnil, kako se pri več kot 37 primerkih, ki so jih preučili, pojavljajo določene razlike. Najbolj očitni sta predvsem robustnost oziroma oblika »gobca« in parno oziroma neparno število spodnjih sekalcev v zobovju. »Ugotovili smo, da se stegnenica med primerki Tiranozavra rexa razlikuje veliko bolj kot med ostalimi tiranozavridi skupaj v več kot deset milijonih let evolucije,« je povedal Paul in dodal: »Na to je potrebno biti pozoren.«

Tiranozaver regina (kraljica) in Tiranozaver imperator

Razlike naj ne bi bile odvisne od velikosti primerkov ali njihove odraslosti, drugi faktorji pa nakazujejo na to, da najverjetneje tudi spol ni vplival na to. Ekipa je pojasnila, da je odprta za druge razlage, a vseeno predlaga nova poimenovanja za drugi vrsti. Tako bi bil primerek najden v nižjih slojih kamnin poimenovan Tiranozaver imperator oziroma Cesar. Drugi primerek z ožjimi kostmi pa bi bil poimenovan Tiranozaver regina oziroma Kraljica.

Tri vrste Tiranozavra rexa so del študije, da bi Tiranozaver rex lahko postal še kraljica in cesar, a je to malo verjetno (vir:science.com)

Tiranozaver rex bo najverjetneje ostal le ena vrsta

A študija je takoj po objavi in še nekoliko pred tem naletela na neodobravanje paleontološkega sveta. Eno izmed teh mnenj je podal tudi profesor Steve Brusatte iz Univerze v Edinburghu, ki ni sodeloval pri študiji.

»Razumem skušnjavo, da T-Rexa razdelimo v več različnih vrst, saj so nekatere variacije v samih fosilnih primerkih. A na koncu dneva so te variacije še vedno mizerne in niso dovolj velik razlog za biološko separacijo vrst, ki se je obenem ne da temeljito in jasno pojasniti,« je povedal Brusatte.

Istega mnenja je profesor Thomas Carr iz Carthage kolidža v ZDA, ki se že celo kariero ukvarja z omenjeno vrsto. Sam je v eni izmed študij pregledal 1850 značilnosti na 31 primerkih vrste Tiranozaver rex. »Nisem našel dokazov, da naj bi šlo za več kot eno vrsto. Če bi bilo to vidno, bi tudi opazili,« je pojasnil svoje nasprotovanje.

»Drugi dinozavri so se preimenovali in poimenovali z manj dokazi,« je na te odgovore repliko podal Paul. S svojo ekipo je še vedno nagnjen k preimenovanju nekaterih primerkov oziroma dodajanju dveh vrst Tiranozavra. Najverjetneje pa se to ne bo zgodilo, saj dokazov za preimenovanje najbolj znane vrste na svetu preprosto ni dovolj.

VIREvolutionary Biology