V dinozavru odkrita bolezen, ki ubija današnje ptice

Bolezni dinozavrov niso nekaj, kar bi lahko zlahka odkrili ali bili nanje pozorni. Šele po več letih preiskav in pregledov odkritih fosilov lahko strokovnjaki predvidevajo, da je bilo s primerkom nekaj narobe. Točno to se je zgodilo pri znanstvenikih, ki so odkrili okostje diplodoka staro več kot 150 milijonov let. Respiratorna infekcija je v bitju sprožila hude napade kašlja, kihanja in vročine. Kako so prišli do tega spoznanja in kako lahko to vpeljejo v preiskave drugih že odkritih fosilov?

Fosil diplodoka pokazal resno respiratorno okužbo

V času, ko respiratornih težav ne upamo niti prebrati naglas, so strokovnjaki preiskali fosilizirane vratne kosti diplodoka po imenu Dolly. Šlo je za rastlinojedo žival z dolgim vratom, ki je lahko v dolžino zrasla tudi do trideset metrov. Živela je v obdobju Jure pred 150 milijoni let. Cary Woodruff, vodja paleontologije v muzeju dinozavrov v Montani, je pregledoval ostanke fosila po imenu Dolly. Ostanki so bili najdeni pred tridesetimi leti, a se letno preiskujejo in preverjajo. Med enim izmed pregledov vratnih kosti je našel zanimive, brokoliju podobne tvorbe na vratu.

»Pregledal sem že ogromno vretenc zavropodov in videl marsikaj zanimivega in čudnega, a nič podobnega tem strukturam,« je povedal v izjavi za javnost. Na družbena omrežja je dodal sliko s pripisom pomoči tistim, ki bi karkoli vedeli o teh strukturah. Odgovor je bil praktično takojšen. Večje število znanstvenikov, ki so se nato pridružili raziskavi, je nakazalo na vzrok teh struktur. Šlo naj bi za protruzije, ki jih v današnjih pticah povzročijo respiratorne infekcije. Podrobna računalniška tomografija (CT) je potrdila ugotovitev.

Diplodok po imenu Dolly je živel pred 150 milijoni let in bolehal za obliko Aspergiloze

Tvorbe v vratu diplodoka so jasen znak Aspergiloze

Nenavadne tvorbe so se nahajale na mestih kosti, ki so bile pritrjene na zračne vreče. Te so tvorile respiratorni sistem dinozavrov – podobno kot današnje ptice. Abnormalnosti so zrasle zaradi odgovora na infekcijo, podobni Aspergilozi (bolezen zaradi vdihavanja plesni). »Mislim, da je bila Dolly zelo hudo bolan primerek. Kašelj, kihanje, vročina in vse pridruženo,« je povedal Woodruff in dodal: »Ne vem, če je že bil kakšen fosil, ki bi se mi bolj smilil.«

Ostanki diplodoka in mesta, kjer so nastale tvorbe, ki nakazujejo na respiratorno okužbo (vir: sci-news.com)

Aspergiloza je bolezen, ki je za današnje ptice smrtno nevarna. Nadaljnje preiskave bodo poskušale odgovoriti na naslednja vprašanja, ki se porajajo strokovnjakom. Je Dolly umrla sama? Je čreda zapustila svoje bolne plenilcem? Kako je ta bolezen vplivala na dinozavre?

»Tako malo vemo o boleznih dinozavrov z izjemo nekaterih, ki so bile v celoti vidne na skeletu. Tukaj imamo primer bitja starega več milijonov let, popolnoma drugačne gradnje, ki je bolehalo za boleznijo podobno današnjim pticam. Neverjetno si je predstavljati dinozavra velikosti stavbe, ki kašlja in kiha zaradi iste bolezni kot današnji golobi,« je povedal Michael Benton, profesor paleontologije na Univerzi v Bristolu.

VIRThe Guardian
Prejšnji članekKako uspešno premagati nespečnost?
Naslednji članekVišja ocena? Plačaj 67 evrov, pravi Univerza v Mariboru