Ocena filma: IRATI

Irati, baskovski mitološki film
Irati, baskovski mitološki film

Irati je baskovski mitološki film režiserja Paula Urkija Alija, ki se je leta 2018 predstavil s celovečerno mračno pravljico Errementari. Zdaj se je lotil domače mitologije in jo prikazal svetu v, za svetovne razmere, nizkoproračunskem filmu Irati, ki ni le zgodba o mitologiji, fantaziji in bitkah temveč o ljubezni.

Irati je zgodba o ljubezni, vezi z naravo

Vojska Karla Velikega opustoši Pireneje. V poskusu, da bi se spopadel s tem napadom, gorski vodja doline prosi za pomoč bogove prednikov svojih dežel, katerih izginotje, ki ga je povzročil prihod krščanstva, je neizbežno. Po krvni prisegi mu uspe premagati sovražnika v zameno za svoje življenje. Toda pred smrtjo prisili sina Eneka, da obljubi, da bo dober vodja v dolini.

Leta pozneje in zdaj odrasel moški krščanske vere se Eneko (Eneko Sagardoy) pripravlja na izpolnitev svoje obljube, ko v nenavadnih okoliščinah izgine očetovo pokopano truplo in zaklad, ki so ga ujeli Franki, kar povzroči resne dvome o njegovem rodu. Če želi Eneko izpolniti svojo usodo, jih bo moral povrniti, zato zaprosi za pomoč mlado, lokalno, pogansko žensko Irati (Edurne Azkarate). Oba se bosta morala odpraviti globoko v čuden in negostoljuben gozd, kjer obstaja vse, kar ima ime.

Eneko se po petnajstih letih vrne v dolino
Eneko se po petnajstih letih vrne v dolino Foto: on irati

Spektakularna Bitka pri Roncesvallesu otvori film, ki pa ne sloni na spektakularnosti te ravni

Irati se začne precej spektakularno, z bitko, ki na daleč spominja na blatne trenutke iz Nebeškega kraljestva (Kingdom of Heaven, 2005), kar načeloma ni nič čudnega, saj je pri obeh filmih sodeloval Ricardo Cruz – takrat kaskader, zdaj koordinator le teh. Režiser se prikaza bitke, ki temelji na zapisih o Bitki pri Roncesvallesu in Pesmi o Rolandu, loti premišljeno in pametno. Prizor, posnet v neprekinjenem stilu bi bil zagotovo tisto, kar bi mu ali pa mu je prineslo nekoliko višji proračun. Tu pa gre za enega redkih fantazijskih filmov, kjer ga vrednost proračuna ne omejuje in gledalcu ne pomeni le tiste točke, ki ga bo strgala iz dogajanja. Vse, kar vidimo na platnu, je narejeno premišljeno, precizno in izvirno.

In ko je govora o pristnosti filma, ne gre mimo videza celotne zgodbe, kjer Urkijo ponekod poustvari mračnost iz Erementarija, a ubere veliko bolj naravno in svetlo pot. Uporabi naravo, jame, gozdove in reke v svojo korist – kot sta to storila Eneko in Irati. V zadnjih letih smo videli že nič koliko zgodovinskih filmov, kjer kostumi in življenje ne delujejo pristno ali živeto. Tega pri Iratiju ni, kar je v kostumskem smislu delo Neree Torrijos, ki je bila za svoje delo že večkrat nagrajena. Dejansko lahko rečemo, da nas film popelje v tiste čase, kar si lahko od takih izdelkov le tiho želimo.

Irati v prvih minutah prikaže izjemno prepričljivo bitko
Irati v prvih minutah prikaže izjemno prepričljivo bitko Foto: on irati

Vse, kar ima ime, obstaja. To je glavni rek filma, ki je obenem tudi baskovski pregovor in le eden od koščkov njihove zapuščine v samem filmu. Tako vidimo poganske bogove, varuhe gozda in rek ter njihovo vrhovno boginjo Mari, ki jo upodobi Itziar Ituno (La Casa de Papel). Kako daleč bo šel človek, vzgojen v krščanski veri, ko dobi jasen dokaz, da so poganski bogovi resnični in otipljivi? Kaj bo storil, ko mu na pot življenja stopi ljubezen? Bo držal obljubo do očeta in postal dober vladar doline ali pa se bo prepustil grehu? S temi vprašanji se ukvarja naš glavni junak, ki je v srcu dober, a razcepljen med odločitvami, ki se mu porajajo v mislih. Poleg Eneka imamo like, polne sivine, ki morajo ali preživeti na vse mogoče načine ali pa so v želji napredka pozabili na vez, ki jo je imel človek z naravo. Poleg uvodne bitke je mnogo bolj jasna bitka za povezovanje z naravo, ki jo režiser postavlja v ospredje in jasno poveže z ljubeznijo. Temu priča končna odločitev Eneka o poimenovanju gozda po Irati.

Irati je zgodba o povezovanju z naravo in ljubeznijo do nje
Irati je zgodba o povezovanju z naravo in ljubeznijo do nje Foto: on irati

Irati je baskovski ep, ki vabi na mitološko potovanje

Z veliko verske simbolike film gledalcu jasno ponudi nekaj odgovorov, a mu tistega ključnega prepusti – kaj bi storil on? In tu film ponudi najboljše, kar ima. Skozi mešanico mitološke in zgodovinske zgodbe nam prikaže strast in ljubezen, ki jo imajo režiser in ekipa do tega, kar jih je navdihnilo. Ljubitelji filmov, kot so Panov labirint, Wolfwalkers, Jazon in Argonavti ter drugih bodo našli svoj košček baskovske zgodovine, ki ga bodo nemudoma vzljubili. Ko je film ustvarjen s tolikšno mero strastjo, je ta nalezljiva in to je Iratiju uspelo.

Irati, naslovna junakinja, po kateri je poimenovan gozd
Irati, naslovna junakinja, po kateri je poimenovan gozd Foto: on irati

Irati je zavidljiva mala mojstrovina baskovskega režiserja, ki se je ne bi branile niti največje filmske produkcije. S srcem in ljubeznijo Paul Urkijo nastopi do mitološke zgodovine, ki jo drži blizu srca, in jo na povsem naraven način predstavi svetu. Irati je eden od filmov, ki jih moraš videti, da bi razumel evropske in svetovne filme.

IRATI - Trailer Ofiziala

Žiga Kastelic

Urednik portala Student.si

PREGLEJ PREGLED
Irati
Prejšnji članekOdlična novica za Slovenijo: Končno združitev vrtca in doma za starejše občane
Naslednji članekNasmeh, ki molči: Mojca Rudolf premeteno nadaljuje Temačne skrivnosti Irske
Žiga Kastelic

Urednik portala Student.si

ocena-filma-iratiIrati je baskovski mitološki film režiserja Paula Urkija Alija, ki se je leta 2018 predstavil s celovečerno mračno pravljico Errementari. Zdaj se je lotil domače mitologije in jo prikazal svetu v, za svetovne razmere, nizkoproračunskem filmu Irati, ki ni le zgodba o mitologiji, fantaziji...

Uporabljamo Akismet za manjšanje neželenih oglasnih komentarjev (spam). Politika zasebnosti.