
Vstop na koncert v zadnjih letih postaja čedalje dražji. Povprečna cena vstopnice za 100 največjih koncertnih turnej v letu 2024 je dosegla 135,92 dolarjev, kar je občutno višje kot v preteklih letih. Leta 2019 je bila povprečna cena 96,17 dolarjev, leta 1996 pa le 25,81. Enak trend je moč opaziti tudi pri nas.
Zakaj cene naraščajo?
1. Prihodki glasbenikov so preslikani v turneje
Zaradi padca dohodkov od albumov in pretočnih storitev, si mnogi izvajalci ustvarjajo glavni vir dohodka prek koncertov. To pritiska na povečanje cen vstopnic, saj je tudi organizacija turnej bistveno dražja kot pred leti.
2. Stroški produkcije, logistika in kompleksnost koncerta
Večji spektakel, kompleksna scenografija, svetlobni in zvočni učinki – vse to pomeni večjo produkcijo, večjo porabo opreme, prevozov ter više stroške prostora in osebja. Organizatorji in izvajalci čutijo hud pritisk, da predstave nadgradijo in da pritegnejo pozornost v digitalni konkurenci.
3. Mehanizem ponudbe in povpraševanja ter dinamične cene
Organizatorji in prodajalci pogosto uporabljajo dinamično določanje cen, ki prilagaja ceno glede na povpraševanje. Če vstopnic ni dovolj, cena naraste že v predprodaji.

Možnosti za znižanje cen
Omejitev preprodaje
Nekatere države so uvedle zakone, ki omejujejo prodajo vstopnic nad njeno vrednostjo ali dovoljujejo preprodajo le preko uradnih kanalov. Takšne omejitve so pri nekaterih koncertih znatno zmanjšale število vstopnic na preprodaji in dobičke posrednikov.
Transparentnejše določanje cen in formul
Če bi organizatorji razkrili osnovne stroške, marže in logiko dinamičnih cen, bi potrošniki lažje razumeli, zakaj vstopnica stane toliko kot stane in bi lahko zahtevali pravičnejše modele. Določeni sistemi omogočajo, da izvajalci sami nadzorujejo cenovno strategijo.
Javna regulacija in protimonopolni ukrepi
Več držav je začelo preiskovati monopole v industriji koncertov. Omejitev ekskluzivnih pogodb in regulacija provizij lahko tako omejita zlorabe. Novi igralci, ki bi ponujali inovativne platforme za prodajo vstopnic, bi prav tako vnesli konkurenčnost.

Ali so cene vstopnic lahko res dostopnejše?
Višje cene so posledica kompleksnega nabora dejavnikov: od stroškov turnej in zapletene produkcije do tržne moči velikih igralcev in strategij prodaje. Zato ni enega samega »krivca«. Z ustrezno regulacijo, inovativnim pristopom v prodaji vstopnic, večjo transparentnostjo in omejitvijo preprodaje je mogoče zmanjšati nepotrebne dodatke in znižati končne cene.
A dokler je povpraševanje visoko in med ljubitelji glasbe močan pritisk po doživetjih v živo, bodo cene še naprej predstavljale pomembno oviro.
Novinar



