Komentar: Težava s sodobno duhovnostjo

theater, art, artist
Foto: mostafa_meraji iz Pixabay

Joga, meditacija, manifestacije, čuječnost, prehajanje v višjo zavest, celo zvočne vibracije, ki naj bi odzvanjale iz vesolja, skozi nas in nazaj vanj. Našteto ima nekaj tisočletno tradicijo začenši z Vedami pred več kot 3000 leti. Duhovnost je od nekdaj privlačila našo vrsto, saj daje življenju višji smisel kot le evolucijsko bivanje preživetja, parjenja in spet preživetja.

Tudi antične grške filozofe je vodilo iskanje večnih resnic, sreče in višjega smisla. Kako biti dober ali, natančneje, vrl človek ne glede na materialnost, ki nas obdaja – rodil se je stoicizem. To jih povezuje z znamenitim Budo, ki je zapustil civilizacijo v iskanju večnega miru in trajne sreče – nirvane. Duhovnost se je od nekdaj oddaljevala od materialnosti, še več, poskušala je zminimalizirati njen vpliv na našo zadovoljstvo z življenjem. V našem času pa vidimo zanimiv premik: moderna duhovnost ni več odmik od materialnosti temveč orodje, s katerim naj bi dosegli še več materialnih dobrin.

Ko Zahod ne razume Vzhoda

Začnimo z raziskavo. V članku objavljenem v Journal of Contemporary Psychotherapy raziskovalci pokažejo, kako zelo so razne tradicionalne azijske metode duhovnosti prevzele Zahod. Za najbolj plastično sliko naj bosta to meditacija in joga. Vsi se lahko strinjamo, da sta to absolutno pozitivni opravili, ki nas umirita, pozdravita, okrepita, skratka zdrav duh v zdravem telesu, kot pravijo. Raziskovalci pa opozarjajo, da so te prakse s prihodom na zahodni trg (zelo pomenljiva beseda) duhovnih praks izgubile nekaj svojega bistva.

buddhist, monk, sitting
Foto: sasint iz Pixabay

Tradicionalno so bile naravnane tako na posameznika kot na širšo družbo. Naj bi ustvarile vrlega človeka, ki je kontenten s svojim življenjem, dober član družbe, ki širi svoje »positive vibes« še na ostale ter tako cela skupnost blesti tudi v najhujših trenutkih.

Zahod pa je začel prekinjati s tradicijo skupnosti in občutki kolektivnosti nekje v 19. stoletju. Idealen človek je postal Robinson Crusoe, ki si s svojo sposobnostjo, svojo močjo, svojo premetenostjo, svojo samozadostnostjo ustvari svoj svet, tudi če je to na pozabljenem otoku. Od malega nas Zahod uči, da nam nihče ne bo »odnašal riti«, da se lahko zanesemo samo nase in svojo sposobnost. Človek iz take kulture zelo težko sprejme globlje pomene azijske duhovnosti, ki jo je tisoče let nazaj promoviral na primer Buda. Duhovnost za nas postane orodje. Če poznaš samo kladivo, je cel svet žebelj.

Hitra duhovnost za hitre ljudi

Vsem se nam mudi. Kdaj ste se nazadnje počutili, kot da nimate ničesar za početi, da je res vse opravljeno, da več niti razmišljati ni treba? Verjetno že vsaj od srednje šole ne. Dandanes bi morale biti stvari opravljene že včeraj. V vsem tem stresu bi dobro dela joga ali meditacija, vendar kaj, ko časa ni.

A oglasi nam že hitijo na pomoč: »3-minutna meditacija«, »Hitra joga za aktivne ljudi«, »To energijsko vajo lahko opravite kar med zajtrkom«. Buda je bojda meditiral tudi po več dni v kosu, celo krščanski obredi trajajo po uro in več. A morda so tudi take hitre vaje boljše kot nič, tako kot tisti lik iz filma Volk z Wall Streeta masturbira samo zato, da preživi službeni dan.

Duhovnost kot industrija

In ko smo že pri Wall Streetu, spregovorimo še o financah. Duhovnost je na zahodu postala industrija. Imamo trg na katerem različne ideje tekmujejo, ljudje pa iščejo najboljšega ponudnika, tistega, ki jim bo za majhen denar dal veliko sreče. Seveda 99,9 % duhovnih gurujev za svoje storitve zahteva plačilo in znajo izpeljati odličen zagovor temu. Marsikdo se strinja, jaz se ne, ampak to je tema za drugič. Zadnje čase se na Facebooku oglašuje podjetje z imenom Mindvalley. Morda njihovih oglase zaradi algoritma in pisanja tega članka vidim nekoliko več, a mislim, da je Mindvalley šolski primer »duhovnostne fabrike«.

Primer 1:

V oglasih se pojavljajo trije njihovi učitelji, ki klasično po oglaševalsko začnejo najprej s predstavitvijo sebe. Seveda imajo vsi revne korenine in nekoč v življenju so bili finančno popolnoma na dnu. Vse dokler jih ni rešila neverjetna, inovativna, preprosta in hitra metoda, manifestiranja, upravljanja energij in stopanja v višja stanja zavesti, ki jo zdaj prodaja Mindvalley. Med govorjenjem vidimo scene njihove luksuznega življenja, polnega obilja, notranjega miru in sreče. Gospa zamišljeno pogleda v zrak med pisanjem dnevnika na pettisočevrskem kavču in gospod v halji ob sončnem zahodu na svojem ranču šteje čakre. Ob tem gledalcu ves čas odzvanja v ušesih: tudi ti si lahko kot mi, le pridruži se in razkrili ti bomo skrivnost.

Za ceno 49 $ na mesec. Poleg cene je odštevalnik, ki nam sporoča, da če izdelka ne kupimo v naslednjih 30 minutah, cena postane 99,99 $. A pustimo njihove na-meji-morale oglaševalske taktike in se zažrimo v sporočilo.

posnetek zaslona
Foto: Janko Šali on Mindvalley

Prvič, vsak lahko ima lepe hiše in avtomobile, če posluša naša predavanja za 100 $ na mesec. Drugič, v 30 dneh s 15 minutami na dan lahko tudi ti vstopiš v stanje višje zavesti in uporabiš ves potencial svojih možganov in telesa. Tretjič, naše duhovne prakse za odpiranje zavesti ti bodo pomagale pri karieri, manifestiranju avtomobilov, hiš, lepih partnerjev in ostalih telesnih užitkov. V enem od oglasov tisti možak s čakrami na ranču razlaga, kako so mu »energijski svetovalci« pomagali kupiti Priusa – prestižen ameriški avto.

Četrte točke žal ni. Nihče ne govori o psihični in duhovni dobrobiti, o tem kako biti boljši človek, o iskanju notranjega miru ali vsaj kako prebroditi življenjske preizkušnje brez slogana Jordana Belforta: hočem, da rešite svoje težave s tem, da postanete bogati.

Primer 2:

Samo za zabavo naj omenim še en oglas: gospa v poznih 30-ih se sprehaja ob bazenu pri svoji vili. Ona in le ona ima skrivnost za nas. Že da smo naleteli na ta video pomeni, da smo na dobri poti do razsvetljenja, ki pride v obliki posebne zvočne vibracije. To znanje bogataši sveta skrivajo pred nami, vendar vibracijo lahko najdemo celo v Svetem pismu, a sami ga ne bomo. Rabimo pomoč in ona plačilo.

Vsak je lahko čarovnik

Duhovnost tako postane orodje namesto cilj sam na sebi. Veliko ima opraviti z manifestacijami v takšni ali drugačni obliki. Tudi če se manifestiranja ne poimenuje tako, gre vedno za klicanje materialnih radosti k nam s tem, da vršimo takšne ali drugačne duhovne prakse. Podobno kot molitev. In tu vidim nekaj zanimivega: s prenosom azijske duhovnosti na Zahod in združevanjem z rimokatoliško tradicijo in idejami New Age verovanj smo dobili nove religije. Ker nas naš Bog ali Alah ne poslušata, včlanitev med scientologe pa je draga, bomo začeli uporabljati energije. Z njimi se da manipulirati, slišimo, lahko smo pravi čarovniki in v svetu, ki mu vlada kapital, vseeno vzamemo svojo usodo v svoje roke. Po motu Jordana Belforta seveda.

posnetek zaslona
Foto: on Facebook

Sociolog David Harvey je predstavil koncept krčenja prostora-časa. Z napredkom tehnologije svet postaja vse manjši in vse hitrejši. Vsi smo vedno bolj živčni, vedno manj časa imamo in manj prostora (tako okoli sebe kot metaforično v svoji glavi). Duhovnost še nikoli ni bila tako potrebna, saj nas ima moč pomiriti in ponesti v misli izven nenehnega toka informacij in zobnikov. Ali ima to moč tudi duhovnost prepojena z zahodnjaškim individualizmom in materializmom? Morda pa je to najboljše kar imamo. Ne moremo si zatiskati oči pred tem, da so bile »resnične« duhovne prakse od nekdaj rezervirane za najbogatejše. Ostali so pač morali delati za preživetje in niso imeli časa meditirati cele dni. Novi časi, nove vere, fast-food v želodcu in v glavi.

Prejšnji članekEden najnevarnejših rakov ima končno zdravilo
Naslednji članekIzreden uspeh oglaševalske platforme Petal Ads

Uporabljamo Akismet za manjšanje neželenih oglasnih komentarjev (spam). Politika zasebnosti.