Svetovalnica v januarju

Živjo!
V začetku decembra sem kupil torbo za prenosni računalnik. Ker sem bil ves mesec v tujini, torbe nisem potreboval do začetka letošnjega leta, ko sem šel z njo na predavanje. Že po nekajkratni uporabi so popustili šivi pri zadrgi, blago v notranjosti se je začelo cefrati in zato torbe enostavno nisem mogel več uporabljati. Odnesel sem jo nazaj v trgovino, da mi jo popravijo ali pa vrnejo denar. Ker sem v tem času račun že založil, me je poslovodkinja trgovine zavrnila. Poleg tega me je obtožila, da sem podlogo strgal, zadrgo pa pokvaril sam z nepravilnim odpiranjem. Po vsem tem sem se spomnil, da sem plačal s kartico in jim tudi poslal bančni izpisek, iz katerega je bilo razvidno, da sem v trgovini 5. 12. kupil računalniško torbo. Vendar z reklamacijo niso nadaljevali in me enostavno ignorirali.

Vem, da to vprašanje ni ravno tipična študentska problematika, vendar sem prepričan, da se je kaj podobnega zgodilo tudi komu drugemu, zato sem se obrnil na vas, da pridem zadevi do dna!
Pozdravljen, prav imaš, s tem se srečuje večina potrošnikov, pa naj bodo študentje ali ne, zato sem odgovor zastavila malo bolj splošno:

Stvarna napaka na kupljenem izdelku
Prodajalec mora potrošniku izročiti blago v skladu s pogodbo in odgovarja tako za stvarne kot tudi za pravne napake svoje izpolnitve. Očitno je, da je prišlo v tvojem primeru do stvarne napake na kupljeni stvari po Zakonu o varstvu potrošnikov. 37. člen Zakona namreč navaja, da je napaka stvarna, če:
1. stvar nima lastnosti, ki so potrebne za njeno normalno rabo ali za promet;
2. stvar nima lastnosti, ki so potrebne za posebno rabo, za katero jo kupec kupuje, ki pa je bila prodajalcu znana oziroma bi mu morala biti znana;
3. stvar nima lastnosti in odlik, ki so bile izrecno ali molče dogovorjene oziroma predpisane;
4. je prodajalec izročil stvar, ki se ne ujema z vzorcem ali modelom, razen če je bil vzorec ali model pokazan le zaradi obvestila.

Torba očitno nima lastnosti, ki so potrebne za njeno normalno rabo ali promet. Pravilno si ravnal, ko si prodajalca obvestil o napaki in mu tudi omogočil, da stvar pregleda. Potrošniki imamo namreč pravico uveljavljati pravice iz stvarne napake, če o napaki obvestimo prodajalca v roku dveh mesecev od dneva, ko je bila napaka odkrita. Po tem, ko mineta dve leti od izročitve blaga, pa te pravice potrošnik več nima.
Sedaj imaš pravico od njega zahtevati, da odpravi napako na blagu ali vrne del plačanega zneska v sorazmerju z napako ali blago z napako zamenja z novim brezhibnim blagom ali pa ti vrne plačan znesek. Dejstvo, da ti ni uspelo predložiti računa, naj te ne zmede, kajti za reklamacijo izdelka zadostuje kakršno koli dokazilo, s katerim lahko izkažeš, kdaj in kje je bil reklamirani izdelek kupljen. V tvojem primeru torej bančni izpisek čisto zadostuje.

Garancija za brezhibno delovanje stvari
Čeprav ta možnost pri tebi ne pride v poštev, pa se vprašanje stvarnih napak največkrat pojavi za tehnično blago, kot so fotoaparati, računalniki, športna oprema, glasbila, električni aparati za pripravljanje in hrambo hrane, električni aparati za pranje, čiščenje in vzdrževanj, glede avtomobilske opreme itd. V takih primerih gre za garancijo za brezhibno delovanje stvari, ki se lahko uveljavlja proti prodajalcu in proizvajalcu.
Glede garancije pa velja dvojna ureditev in sicer po Obligacijskem zakoniku, ki ureja prostovoljno garancijo, ki nastane že na podlagi garancijskega lista ter po Zakonu o varstvu potrošnikov, ki ureja obvezno garancijo. Ta garancija nastane po samem zakonu v trenutku, ko se da blago v promet. Ob sklenitvi prodajne pogodbe mora namreč prodajalec/proizvajalec izročiti kupcu garancijski list. Vendar pa garancija velja po zakonu tudi, če garancijski list ni bil izdan ali ni bil izročen ali pa iz njegove vsebine ne izhajajo z zakonom predpisane obveznosti proizvajalca!

Zahtevki na podlagi garancije so:
1. stvar naj se popravi – če stvari ne popravijo v roku 45 dni, lahko kupec zahteva:
2. izročitev druge stvari in povračilo škode ali
3. odstopi od pogodbe in zahteva od prodajalca odškodnino.
Proizvajalec je dolžan zagotoviti popravilo in vzdrževanje izdelka za čas garancijskega roka oz. njegovega podaljšanja brezplačno, po poteku tega pa proti plačilu tako, da se servis opravlja sam ali ima sklenjeno pogodbo o servisiranju z drugo osebo. Tudi po preteku garancijskega roka je torej proizvajalec dolžan potrošniku zagotoviti vzdrževanje, nadomestne dele ali priklopne aparate.

Kaj sedaj?
Čeprav si jasno obvestil prodajalca o napaki in povedal, katerega od zahtevkov želiš uveljaviti, te še vedno niso jemali resno. Svetujem ti, da navedene člene Zakona o varstvu potrošnikov kopiraš in odneseš s sabo v trgovino. Še bolje pa bi bilo, da jim pošlješ kar dopis po pošti, v katerem jih obveščaš, da želiš, da začnejo s postopkom reklamacije, kajti po Zakonu o varstvu potrošnikov imaš to pravico.
Prodajalci se velikokrat začnejo obnašati drugače, ko vidijo, da se zavedamo naših pravic. V kolikor do reklamacije še vedno ne bo prišlo, ti svetujem, da se obrneš na Zvezo potrošnikov Slovenije (www.zps.si), kjer ti lahko dalje pomaga njihova pravna pisarna. Urad RS za varstvo potrošnikov pa ima na voljo tudi številko za brezplačno svetovanje v takih primerih -080/ 88 99.

Seveda pa lahko svoj primer prijaviš tudi Tržnemu inšpektoratu RS. Ker pa gre za t. i. spor o napaki, bi moral, če bi želel zahtevo uveljaviti preko njih, pridobiti mnenje sodnega izvedenca. Ta bi ugotovil, ali je prišlo do poškodbe torbe zaradi nekvalitetne izdelave ali nepravilne uporabe. Šele na podlagi njegovega mnenja bi lahko inšpektorat odločil, ali mora trgovina zahtevku ugoditi ali ne.

Sabina Pirnat, Študentska svetovalnica, pravno svetovanje
Študentska svetovalnica
Kersnikova 4
1000 Ljubljana
www.svetovalnica.com http://www.svetovalnica.com
studentska.svetovalnica@sou-lj.si, mail :studentska.svetovalnica@sou-lj.si
tel. 080-98 67

Uporabljamo Akismet za manjšanje neželenih oglasnih komentarjev (spam). Politika zasebnosti.