Algoritem, ki predvidi tveganje za raka prostate

Urologist consultation for male patient. Urology and andrology, treatment of men's diseases and prostatitis
Foto: peakSTOCK iz iStock

Nov pristop ocenjuje posameznikovo tveganje za nastanek raka na prostati, s čimer bi se lahko izognili potencialno invazivnemu testiranju po nepotrebnem.

Testirali bi moške z največ tveganja za nastanek raka

CanRisk je brezplačno spletno orodje, ki zdravnikom že pomaga pri predvidevanju tveganja za nastanek raka na dojkah in jajčnikih. Do danes je na podlagi dejavnikov tveganj podal več kot 1,2 milijona napovedi. Raziskovalci Univerze v Cambridgeu in londonskega Inštituta za raziskave raka so zdaj razvili še dodatno orodje, CanRisk-Prostate.

Prostatični specifični antigen

Testiranje za raka na prostati poteka na podlagi krvnega testa. Iščejo protein, ki ga proizvaja samo žleza prostate – prostatični specifični antigen (PSA). Angleška državna zdravstvena služba ugotavlja, da trije od štirih moških s povišanim PSA ne zbolijo za rakom. Za potrditev diagnoze so torej potrebna dodatna testiranja (biopsije, MR). Poleg tega je veliko tumorjev prostate, ki jih odkrijejo s testiranjem PSA, počasi rastočih in naj ne bi ogrožali življenja pacienta. Zdravljenje takih tumorjev lahko prinese več škode kot koristi.

Doctor consulting diagnostic examining with patient presenting X-ray film results on digital tablet Visit the patient's home
Foto: SARINYAPINNGAM iz iStock

Nov model odkrivanja

Algoritem, ki ga uporablja pripomoček, črpa iz baze podatkov 17 tisoč družin, ki jih je prizadel rak prostate. Med njimi so genetski podatki in družinske anamneze. Na podlagi redkih genetskih okvar in genov s srednjim ali visokim tveganjem ter s pretresom 268 pogostih variant z nizkim tveganjem predvidi tveganje za nastanek raka v prihodnosti. Zdravniki naj bi pripomoček uporabljali v kombinaciji z družinsko anamnezo za posamezniku prilagojeno oceno tveganja.

Najpogostejša vrsta raka pri moških

Rak na prostati se do 85. leta starosti pojavi pri enem od šestih moških (16 %). Je med najbolj genetsko pogojenimi vrstami raka. Raziskovalna ekipa je ugotovila, da je tveganje znatno večje, če je bila diagnoza raka na prostati podana že očetu. Tveganje se poveča za 27 %, če je bila diagnoza očetu postavljena pri višji starosti (80 let), in za celih 42 %, če so raka našli pri nižji starosti (50 let).

Integracija v CanRisk

Cilj raziskovalne ekipe je, da v roku naslednjega leta vključijo CanRisk-Prostate v že uporabljan CanRisk. Prebivalstvu bi s tem omogočili zgodnje odkritje raka na prostati.

Pacientova konzultacija z zdravnikom
Pacientova konzultacija z zdravnikom Foto: RazorMax on Pixabay

»To je pomemben korak, saj bo zdravnikom omogočil pogovor z moškimi o posameznikovih dejavnikih tveganja za raka na prostati na podlagi najbolj natančnega računalniškega modela do zdaj. To jim bo pomagalo pri odločanju za nadaljnje testiranje,« pravi soavtor študije, profesor Ros Eeles.

Dober začetek, dela je pa še veliko

Zaenkrat so raziskovalci zbrali samo podatke moških evropejskega porekla. Ekipa upa, da jim bo uspelo zbrati še podatke moških drugih etničnih pripadnosti. Pred kratkim je Univerza v Cambridgeu ustanovila Early Cancer Institute, da bi raka odkrili dovolj hitro za učinkovito zdravljenje. Načrtovana je še nova raziskovalna bolnišnica. Vsak premik je vsekakor spodbuden.

Prejšnji članekVelika izguba za Meto