Ali so lahko dinozavri plavali?

Dinosaur 3d rendering, Tyrannosaurus Rex swimming
Foto: FOTOKITA iz iStock

Desetletja so paleontologi dinozavre označili za prebivalce kopnega, kot prebivalce vode pa morske plazilce, krokodile in druge. A zgodba se je začela zapletati. Vse več je odkritij, ki nakazujejo na to, da so dinozavri plavali – zelo uspešno. Vprašanje je torej na mestu. Ali so dinozavri lahko plavali?

Študija skoraj odgovorila na pomembno vprašanje

Študija, ki je bila objavljena v Communications Biology je za svoj temelj preiskala sorodnika Velociraptorja. Natovenator polydontus je živel pred približno 68 milijoni let, veliko podobnosti pa si deli s pticami, ki se za hranjenje potapljajo pod vodo. Že njegovo ime pomeni plavajoči lovec z mnogimi zobmi. Glavna podobnost, ki je zdaj navdušila znanstvene kroge, so rebrne kosti.

Pri večini bitij se rebra razraščajo pod skoraj 90 odstotnim kotom. V modernih potapljajočih in plavajočih pticah, kot so pingvini in kormorani, pa se ta kot močno zmanjša. Rebra rastejo v kotu proti repu oziroma spodnjemu delu bitja. Taka rast reber pomaga pri premikanju skozi vodo oziroma plavanju.

Tudi predniki današnjih ptic, ki smo jih že omenili, so imeli tako postavitev reber. To sta bila predvsem Ichtyornis in Hesperornis. V preteklosti so bile že odprte debate o plavajočih dinozavrih, med katerimi je daleč najbolj priljubljena afera spinozaver. Prav Natovenator je tisti, ki v sebi skriva nekaj odgovorov na skrivnosti in vprašanja. »Natovenator posveti nekaj luči na diverziteto dinozavrov,« je povedala soavtorica študije Yuong-Nam Lee.

Natovenator je predmet študije paleontologov
Natovenator je predmet študije paleontologov Foto: on nature

Nikakor pa Natovenator ni »novo« odkritje. Korejsko-mongolska ekspedicija ga je našla leta 2008 v Mongoliji med svojo zgodovinsko najdbo več kot 200 fosilov. Našli so lobanjo polno zob in dolgim vratom. »Nemudoma smo se zavedali, da smo našli nekaj pomembnega,« so povedali. Da je bilo bitje semi-akvatično in ne morsko, kaže tudi dejstvo, da je šlo za zelo malo bitje. V vodi tako ne bi uspelo biti pretirano dolgo, a to je prav tako eno od večjih vprašanj pri dinozavrih.

Goste kosti nakazujejo na potapljanje

Današnji pingvini, nilski konji in nekaj drugih živali imajo goste kosti, ki jim pomagajo pri potapljanju. Tako je tudi pri barioniksih in spinozavridih, ki vsak mesec ustvarita novo študijo o njihovi povezavi z vodo. Četudi študija (za zdaj) še ne pojasni tega, ali so lahko dinozavri plavali, je to izredno zanimivo vprašanje. Prav tako je jasno nekaj. Študija jasno razkriva, da je Natovenator odšel po povsem samosvoji evolucijski poti. »Čeprav si dromeozaver, še ne pomeni, da si bil povsem podoben velociraptorjem,« so povedali pri študiji. Pripadali so oziroma pripadajo isti družini, a so se prilagodili svojemu življenjskemu slogu. Med drugim tudi plavanju.

VIRNature