Dinozavrski metabolizem ima v sebi veliko skrivnosti

Metabolizem dinozavrov lahko skriva kar nekaj skrivnosti, ki bi nam lahko pomagale pri ohranjanju vrst skozi podnebne spremembe Foto: ALLVISIONN iz iStock

Desetletja se paleontologi ukvarjajo z vprašanjem o toplokrvnosti oziroma hladnokrvnosti dinozavrov. So bili dinozavri toplokrvni kot današnji sesalci in ptice? Ali so bili dinozavri hladnokrvni kot so današnji plazilci? Če se sprašuješ o tem, kaj bi ta podatek povedal, potem si prišel na pravo mesto. Ugotovitev o tem bi lahko jasno pokazala njihovo aktivnost, vsakdanje početje in uspešnost metabolizma. Zdaj so znanstveniki z novo študijo stopili korak bližje temu, da metabolizem dinozavrov ugotovijo s pomočjo kosti.

Dinozavri so bili toplokrvni in dinozavri so bili hladnokrvni

Živali z visoko stopnjo metabolizma so hometermne (tudi endotermne) oziroma toplokrvne. Toplokrvne živali kot so sesalci in ptice sprejmejo veliko količino kisika v svoje telo, porabiti morajo veliko količino kalorij in ostati aktivne, da se lahko grejejo. Hladnokrvne oziroma eksotermne (tudi poikilotermne) živali kot so plazilci manj dihajo in manj jedo. Njihov življenjski stil porabi manj energije kot tisti pri toplokrvni živali, a z visoko ceno. Hladnokrvna bitja so odvisna od zunanje temperature, ko je govora o ogrevanju telesa za življenjsko funkcijo.

Ker so ptice toplokrvne in plazilci hladnokrvni, dinozavri pa (še vedno) nekaj vmes, so imeli paleontologi zelo dolgo težavo s tem. Ptice so bile edini dinozavri, ki so preživele množično izumrtje kopenskega življene. Najbližji sorodnik večini dinozavrov so poleg ptic plazilci. Ali to pomeni, da so bili dinozavri toplokrvni ali hladnokrvni?

Glavna avtorica študije, ki je bila objavljena na portalu Nature, Jasmina Wiemann je povedala: »To je za nas paleontologe zares razburljivo. Vprašanje o tem, ali so bili dinozavri hladnokrvni oziroma toplokrvni nas bega že toliko časa, kolikor je stara naša veda. Zdaj smo verjetno pri stopnji vsesplošnega konsenza, da so bili dinozavri toplokrvni.« Raziskovalki s kalifornijskega inštituta za tehnologijo je pomagal tudi raziskovalec Matteo Fabri iz čikaškega muzeja Field, ki je obenem tudi soavtor študije.

So bili dinozavri toplokrvni ali hladnokrvni? Gre za vprašanje, ki ga želijo paleontologi odgovoriti že več desetletij Foto: Warpaintcobra iz iStock

Nova metoda preiskovanja dinozavrovega metabolizma

»Nov način, ki ga je ustvarila Jasmina Wiemann dovoljuje ugotovitev metabolizma v mrtvih organizmih. O tem smo lahko pred leti le sanjali. Ugotovili smo, da so različne skupine imele različne stopnje metabolizma, kar smo do sedaj lahko le ugibali,« je povedal Fabri. Nova metoda, ki jo omenja Fabri, in je temeljni del študije, je dokaj preprosta. A pred tem vpogled v stari način. Tako imenovani paleotermometer na način izotopne geokemije pregleda minerale v fosilih ter tako preveri pod kakšno temperaturo bi se ti lahko razvijali. Ta metoda je še vedno zelo uporabna, a kot so povedali avtorji študije, je primerjava z današnjimi živalmi težja zaradi večjega števila dejavnikov. Tako pridemo do nove metode, ki jo je razvila Jasmina Wiemann s pomočjo svojih sodelavcev.

Ne pregleduje se obstoječih mineralov v kosteh ali hitrosti rasti. Namesto tega nudi vpogled v klasični korak metabolizma – poraba kisika. Ko živali dihajo, zaradi procesov metabolizma, v sebi pustijo sledi o količini kisika, ki je bila potrebna za dihanje. To pove tudi stopnjo samega metabolizma. »Gre za zelo atraktivno metodo za paleontologe, saj ni destruktivna,« je povedala raziskovalka Jasmina Wiemann. Uporablja se predvsem pri stegnenicah, ki jih je ekipa pregledala kar 55. Pri različnih vrstah dinozavrov, pleziozavrov, pterozavrov, živali, ptičev in modernih plazilcev.

Ekipa je ugotovila, da so stopnje metabolizma pri dinozavrih v povprečju zelo visoke. Vrste dinozavrov skupine Ornitishiji kot sta Triceratop in Stegozaver sta imela manjšo raven metabolizma, ko to primerjamo s hladnokrvnimi živalmi današnjega časa. Vrste dinozavrov, ki spadajo med Teropode in Zavropode, so bili brez dvoma toplokrvni. Ne le, da so bili toplokrvni, njihova raven metabolizma je bila višja kot pri današnjih sesalcih. Kaj nam vse to lahko pove?

Nova metoda, ki jo je ustvarila ekipa Jasmine Wiemann, omogoča vpogled v količino kisika v kosteh Foto: heckepics iz iStock

Metabolizem dinozavrov nam lahko pove marsikaj

Podatki o njihovem metabolizmu lahko prikažejo sliko njihovih življenj in aktivnosti. Odvisnost od toplih področij, migracije, hibernacije in razumevanje njihovega izumrtja. Dolgo se je verjelo, da so umrli zaradi slabega metabolizma, a je zdaj dokazano, da so umrli tudi tisti predstavniki dinozavrov, ki so imeli »vrhunski« metabolizem.

»Živimo v šesti dobi izumrtja zato je pomembno, da razumemo kako so se moderne in izumrle živali odzvale na podnebne spremembe in okoljske turbulence. Preteklost nam lahko pove, kako ohraniti biodiverziteto sedanjosti in spremeniti svojo prihodnost,« je še povedala Jasmina Wiemann.

VIRnature.com