Najbolj natančen prikaz trka asteroida, ki je končal dobo dinozavrov

A huge city sized meteor slams into the earth's atmosphere creating shock waves. Mass extinction event 3D science illustration.
Foto: solarseven iz iStock

Več kilometrov širok asteroid, ki je trčil v Zemljo pred 65 milijoni let, je povzročil izumrtje večine živega na planetu. Po toliko letih raziskav in študij je težko najti nove informacije, ki bi bile sveže in bi ponujale nov in informacij poln vpogled v padec asteroida. Resda je povzročil izumrtje velike količine živalskih vrst, zanimiv pa je podatek o posledicah samega trka. Kaj vse vemo o cunamiju, ki ga je povzročil?

Trčenje asteroida na območje Chicxulub

Študija, ki je bila objavljena v AGU Advances, je predstavila prvo simulacijo udarca asteroida na območju Chicxulub. Udarec je povzročil več kilometrov visoke valove, ki so spodjedli oceanska tla več tisoč kilometrov naokoli. Skupaj z raziskavo strokovnjakov, ki so preučili več kot sto območij po svetu, so simulaciji dodali jasne temelje. Njihova simulacija natanko prikazuje pot in moč cunamija, ki je sledil trčenju asteroida.

»Cunami je bil dovolj močan, da je spodjedel oceanska tla na drugi polovici planeta in tako uničil oziroma pomešal sedimente morskega dna,« je povedala Molly Range, glavna avtorica študije oziroma simulacije. Slednjo je ustvarila skupaj z oceanografi in paleoocenografi, med njimi Brianom Arbicom in Tedom Moorom. »Porazdelitev erozije, ki smo jo opazovali v kretskih sedimentih sovpada z rezultati naše simulacije, kar nam daje večjo samozavest,« je dodala.

asteroid falling from the sky during dinosaurs apocalypse and extinction day
Foto: serpeblu iz iStock

Avtorji so v študiji izračunali tudi moč prvega vala cunamija. Ta je bila kar 30.000-krat večja od moči s katero je udaril cunami v Indijskem oceanu leta 2004, ki je ubil več kot 230 tisoč ljudi. Ugotovili so, da je bil cunami usmerjen predvsem na vzhod in severovzhod severnoatlantskega oceana ter na jugozahod panamske morske poti direktno v južni pacifik. V teh območjih je hitrost toka na morskem dnu znaša 20 centimetrov na sekundo, kar je dovolj za dvig sedimentov.

Za dokazovanje so morali preveriti obsežne geološke arhive omenjenih območij. »Našli smo potrditve v geoloških arhivih za predvidena območja maksimalnega udarca asteroida v odprtem oceanu,« je povedal Arbic, soavtor študije. »Geološki dokazi še utrdijo našo študijo,« je dodal.

Maksimalna amplituda cunamija, ki ga je ustvarilo trčenje asteroida
Maksimalna amplituda cunamija, ki ga je ustvarilo trčenje asteroida Foto: on umi

Časovnica cunamija in posledic udarca asteroida

S pomočjo preteklih študij so v simulaciji dodali 14 kilometrov širok asteroid, ki se je premikal s hitrostjo 12 kilometrov na sekundo (43,452 kilometrov na uro). Ob udaru je ustvaril približno 100 kilometrov širok krater in v atmosfero vrgel prah in saje. Le dve minuti in pol po trčenju je sila udarca odmaknila velike količine vode in ustvarila 4,5 kilometra visok val. Deset minut po udarcu je oceane planeta še vedno preveval najmanj 1,5 kilometra visok val.

• Eno uro po udarcu se je cunami razširil izven Mehiškega zaliva v severni Atlantik.
  • Štiri ure po trku so valovi prešli skozi Srednjeameriško morsko pot in v Pacifik.
  • Štiriindvajset ur po trku so valovi prečkali večji del Pacifika z vzhoda in večji del Atlantika z zahoda ter vstopili v Indijski ocean z obeh strani.
  • Do 48 ur po udarcu so močni valovi cunamija dosegli večino svetovnih obal.

Ob prihodu vala v obale Severnega Atlantika je bil ta visok najmanj 10 metrov, pa vse tja do 100 metrov. »Vsi cunamiji v zgodovini ne dosežejo moči in vpliva tega, ki je udaril v plotok Yucatana,« so povedali avtorji študije.

Dinosaur-killing asteroid triggered global tsunami