Novoodkriti planet, podoben Jupitru, navdihuje astronome

Odkrit nov plinski orjak, ki spominja na Jupiter
Odkrit nov plinski orjak, ki spominja na Jupiter Foto: Naeblys iz iStock

Mednarodna skupina znanstvenikov je odkrila nenavaden planet v velikosti Jupitra, ki kroži okoli zvezde TOI-4860 z nizko maso, ki se nahaja v ozvezdju Corvus. Kaj so nam astronomi razkrili o novem planetu?

Novoodkriti plinski orjak spominja na »naš« Jupiter

Novo odkriti plinski orjak, imenovan TOI-4860 b, je nenavaden planet iz dveh razlogov: od zvezd s tako majhno maso se ne pričakuje, da bodo gostile planete, kot je Jupiter, in zdi se, da je planet še posebej obogaten s težkimi elementi. Študijo so vodili astronomi z Univerze v Birminghamu.

Planet so sprva identificirali s pomočjo Nasinega satelita za raziskovanje tranzitnih eksoplanetov, saj se je njegova svetlost med prehodom pred gostiteljsko zvezdo zmanjšala, vendar samo ti podatki niso zadostovali za potrditev, da gre za planet.

Ekipa je s pomočjo observatorija SPECULOOS South, ki se nahaja v puščavi Atacama v Čilu, izmerila planetarni signal v več valovnih dolžinah in potrdila planetarno naravo. Astronomi so planet opazovali tudi tik preden je izginil za svojo gostiteljsko zvezdo in potem, ko je izginil, pri čemer so opazili, da se svetloba ni spremenila, kar pomeni, da planet ni oddajal svetlobe. Nazadnje je ekipa sodelovala z japonsko skupino, ki je uporabljala teleskop Subaru na Havajih. Skupaj so izmerili maso planeta in ga tako popolnoma potrdili.

Sledenje tej zvezdi in potrditev njenega planeta je bila pobuda skupine doktorskih študentov v okviru projekta SPECULOOS.

Odkrit Jupitru podoben planet
Odkrit Jupitru podoben planet Foto: on birmingham

Takšni planeti so ključnega pomena za poglobitev razumevanja njihovih nastankov

George Dransfield, eden od teh doktorskih študentk, ki je pred kratkim oddala svojo disertacijo na Univerzi v Birminghamu, pojasnjuje: »V skladu s kanoničnim modelom nastajanja planetov velja, da manjša kot je masa zvezde, manj masiven je disk snovi okoli te zvezde. Ker planeti nastanejo iz tega diska, se je na splošno pričakovalo, da planeti z veliko maso, kot je Jupiter, ne bodo nastali. Vendar nas je to zanimalo in želeli smo preveriti kandidate za planete, da bi ugotovili, ali je to mogoče. TOI-4860 je naša prva potrditev in hkrati zvezda z najmanjšo maso, ki gosti planet s tako veliko maso.«

Amaury Triaud, profesor eksoplanetologije na Univerzi v Birminghamu, ki je vodil študijo, je povedal: »Hvaležen sem bistrim doktorskim študentom naše ekipe, da so predlagali opazovanje sistemov, kot je TOI-4860. Njihovo delo se je resnično obrestovalo, saj so planeti, kot je TOI-4860, ključnega pomena za poglobitev našega razumevanja nastanka planetov. Namig, kaj bi se lahko zgodilo, se skriva v lastnostih planeta, ki se zdi še posebej obogaten s težkimi elementi. Nekaj podobnega smo zaznali tudi pri gostiteljski zvezdi, zato je verjetno, da je obilica težkih elementov katalizirala proces nastanka planeta.«

artist's interpretation of the gas giant
Foto: dottedhippo iz iStock

Novi plinski orjak potrebuje približno 1,52 dneva, da v celoti obkroži svojo gostiteljsko zvezdo, ker pa je njegov gostitelj hladna zvezda z nizko maso, lahko planet imenujemo topli Jupiter. To je podrazred planetov, ki je še posebej zanimiv za astronome, ki želijo nadgraditi svoja prva opazovanja in izvedeti več o tem, kako nastajajo tovrstni planeti.

Odlična priložnost za preučevanje

Mathilde Timmermans, študentka projekta SPECULOOS, ki dela na Univerzi v Liegeu v Belgiji, ugotavlja: »Zaradi zelo kratkega obhodnega obdobja in lastnosti njegove gostiteljske zvezde je odkritje TOI-4860 b odlična priložnost za preučevanje atmosferskih lastnosti toplega Jupitra in spoznavanje nastanka plinastih orjakov.«

Ekipa je pred kratkim dobila čas za teleskop na zelo velikem teleskopu v Čilu, ki ga namerava uporabiti za potrditev še nekaj planetov s podobnimi lastnostmi.

Prejšnji članek»Edini, ki je takrat zastrigel z ušesi, je današnji poveljnik civilne zaščite Srečko Šestan«