Odkrili izgubljeno celino pod Evropo

In ni Atlantida! Ampak – »Veliki Jadran« (ang. Greater Adria). Tako jo je poimenovala ekipa raziskovalcev, ki se ukvarja s preučevanjem kompleksne geologije in reliefa širšega Mediterana. Njihove poglobljene študije so pripomogle k odkritju tega do danes skritega kontinenta.

Gorske verige odkrivajo zgodovino kontinentov

Gorske verige Sredozemlja po teh najnovejših dognanjih izvirajo iz enotnega kontinenta, ki naj bi se pred 200 milijoni let odtrgal od Afrike. Edini preostali del tega kontinenta je ozek gorski pas, ki poteka od Torina čez Jadransko morje do pete italijanskega škornja. In to je  naš dobri stari Jadran, kot ga poznamo danes. Ostanek nekdanjega Velikega Jadrana.

Veliki Jadran – celina, kamor danes hodiš na morje

Ta pracelina naj bi imela površino, enako Grenlandiji, nastala pa je tako, da se je okoli 140 milijonov let nazaj odtrgala od severne Afrike in se zakopala pod južno Evropo.

Del alpske gorske verige.

»Geološki kaos«

… je sredozemski relief opisal Douwe van Hinsbergen, avtor študije o Velikem Jadranu, ki je bila objavljena v reviji Gondwana Research. Veliki Jadran je bil kontinent, ki se je v večji meri nahajal pod vodo, zato so ga prekrili koralni grebeni in druge usedline. Ti sedimenti so ustvarili skale, ki so odpadle, ko se je Veliki Jadran »zrinil« pod južno Evropo. Te odpadle skale so postale gorske verige Mediterana: Alpe, Apenini, Dinarsko gorstvo na Balkanskem polotoku ter Grčija in Turčija. Izpodrivanje tektonskih plošč je tudi sicer tipičen način nastanka gorskih verig.

Tehnologija + geologija = zgodovina

Z virtualno rekonstrukcijo delovanja tektonskih plošč so raziskovalci dobesedno »lupili« plast za plastjo in se vrnili v čas, ko bi se zemljevid celin močno razlikoval od današnjega. Tako so recimo ugotovili, da se je Veliki Jadran kot kontinent začel razvijati v obdobju triasa, 240 milijonov let nazaj. Ostanke izgubljenega kontinenta lahko danes vidimo v gorskih verigah.

Gorovje Taurus v Turčiji.
Ostanki Velikega Jadrana so vidni v gorskih verigah, recimo v gorovju Taurus v Turčiji. Foto: CNN.

Združeno Sredozemlje za Veliki Jadran

Rekonstrukcija evolucije sredozemskih gorskih verig je zahtevala timsko delo raziskovalcev iz več kot 30 držav, katerih relief zajema tako sredozemsko obalo kot tudi gorske verige. Združiti so morali moči in predhodna znanja o geologiji svojih držav, da so poenotili sliko o Velikem Jadranu.

Veliki Jadran ni ne prvi in ne zadnji kontinent, ki je bil nedavno odkrit. Kaj vse še skriva morsko dno, prečekiraj v CNN-ovi rubriki za vesolje in znanost.

VIRCNN