Odkrita nova vrsta krokodila, ki to v bistvu ni

Rinhozaver v svoji možni podobi
Ilustracija Beesiiwo cooowuse Foto: Gabriel Ugueto

Svet je presenetilo odkritje novega roda in vrste rinhozavra. Bil je rastlinojedi plazilec, za katerega se ugiba, da je soroden sodobnim krokodilom. Ta počepasti plazilec s kljunastimi usti je živel 230 milijonov let nazaj na ozemlju današnjega Wyominga. Odkrili so 3 vzorce, ki jih povezujemo s to novo vrsto, med njimi so fragmenti spodnje in zgornje čeljustnice.

Majhen dinozaver ali krokodil?

V študiji, ki je bila objavljena v reviji Diversity, so paleontologi razložili odkritje ostankov rastlinojedega plazilca, ki so ga identificirali kot nov rod in vrsto rinhozavrov. Glede na »drevo življenja« je to skupina plazilcev, ki so daljni sorodniki sodobnih ptic in krokodilov. Opredeljuje jih predvsem njihova papagajasta oblika kljunov. Raziskovalci so vrsto poimenovali Beesiiwo cooowuse, kar v jeziku Arapaho pomeni »velik kuščar iz območja Alcova«.

Beesiwo ni bil posebej velik dinozaver. Na podlagi odkritih fosilov ocenjujejo, da je odrasel dinozaver tehtal med 5 in 7 kg in da je bil dolg približno 0,6 metra. O njegovi prehrani ni znanih podatkov, vendar na podlagi oblike kljuna sklepajo, da bi le tega lahko uporabljal za rezanje in lupljenje listov. »Iz cvetnega prahu in rastlinskih ostankov vemo, da so bili na območju življenjskega prostora Beesiwa zagotovo iglavci, praproti in preslice, ki so morda prispevale k njegovi prehrani, a za to ni neposrednih dokazov.« je dejal David Lovelace, eden od raziskovalcev.

Fosili Rinhozavra
Rihnozaver Foto: Jim Morrison on A New Rhynchosaur Taxon from the Popo Agie Formation, WY: Implications for a Northern Pangean Early-Late Triassic (Carnian) Fauna

Paleontologi so odkrili kar pet primerkov rinhozavra. Le ti so bili odkriti na delu Skalnega gorovja, ki je tudi del ozemlja ameriških domorodcev. O tem govori tudi izbrano ime dinozavra, ki kaže na sodelovanje z voditelji urada za ohranjanje zgodovine plemen Severnega Arapaha. Kljub obilici fosilov, odkritih na ameriškem zahodu, je to prvič, da je bil primerek, najden na domorodni zemlji, poimenovan v jeziku Arapaho.

»To je vznemirljivo mesto za terensko delo, ker te geološke formacije v resnici niso preučevali že skoraj stoletje,« je dejal Lovelace. »To večkulturno, večgeneracijsko interakcijo dobimo na področju, kjer vsi skupaj delajo na povezovanju zahodne znanosti, domače znanosti in tradicionalnega ekološkega znanja.«

VIRA New Rhynchosaur Taxon from the Popo Agie Formation, WY: Implications for a Northern Pangean Early-Late Triassic (Carnian) Fauna
Prejšnji članekKomentar: To je Amerika… Beograd, jutri Slovenija?
Naslednji članekUmrl je Jasmin Stavros, ki je izgubil bitko s kostnim rakom