Paleontologi natančno ocenili, koliko tiranozavrov je živelo na Zemlji

Tyrannosaurus from the Cretaceous era 3D illustration
Foto: Warpaintcobra iz iStock

Tiranozaver rex verjetno velja za najbolj znanega mesojedega dinozavra, ki je kadarkoli hodil po Zemlji. Znan je po svojih kratkih rokah in ostrih zobeh, v risankah in filmih pa pogosto igra vlogo zlobnega dinozavra. Znanstvenikom so ta prazgodovinska bitja seveda izredno zanimiva, vprašanje pa je, koliko tiranozavrov je hodilo po Zemlji?

Tiranozaver rex, kralj kuščarjev

Tiranozaver se lahko prevaja kot kralj kuščarjev. Veljajo za rod zelo velikih mesojedih dinozavrov iz skupine teropodov iz obdobja krede. Do leta 2005 je bilo odkritih 30 okostij, vključno s tremi popolnoma ohranjenimi lobanjami tiranozavra rexa. Bil je največji od vseh vrst tiranozavrov. Veljal pa je tudi za enega najnevarnejših dinozavrov.

Tiranozaver je bil 5 metrov visok in dolg 10 metrov. Imel je 4,7 metra dolg rep in meter in pol dolg vrat. Znanstveniki domnevajo, da je bil pokrit s peresi, glede na druge sorodne dinozavre. Njegovo srce naj bi bilo veliko kot prašič. Nekatere ocene pa pravijo, da je imel želodec velik kar 4 metre. Živel je od pred 76 milijoni leti do konca obdobja dinozavrov. Našli so ga na zahodu ZDA, Kanade in Aziji.

dinosaur, tree, museum
Foto: onecrazykatie iz Pixabay

Študije o številu velikih plenilcev

V študiji, objavljeni reviji Science, lahko preberemo oceno, da je po Zemlji tavalo do 2,5 milijarde T. rexov. Znanstveniki pa so ponovno izračunali število velikih mesojedcev. Raziskava jih je vodila do nekoliko manjše številke. Izračunali so, da naj bi bila dejanska številka nekoliko bližja 1, 7 milijarde tiranozavrov.

V prvotni študiji je ekipa Charlesa Marshalla, paleontologa iz kalifornijske univerze Berkeley, ustvarila kompleksen model, ki je upošteval številne različne spremenljivke. Med temi so bile povprečno telesno maso, gostoto živalstva, približno geografsko razširjenost, starost spolne zrelosti, število odloženih jajčec, povprečno življenjsko dobo in stopnje preživetja.

Tako naj bi ocenili, koliko T. rexov bi lahko preživelo drug poleg drugega. Model je razkril, da je vsaka generacija T. rexa verjetno sestavljena iz približno 20.000 posameznikov in da je bilo v 2,5 milijona letih njihovega obstoja okoli 125.000 generacij – kar pomeni skupno 2,5 milijarde T. rexov.

scene of the giant dinosaur destroy the park.
Foto: para827 iz iStock

Posodobljen model izračuna števila dinozavrov

Toda Eva Griebeler, evolucijska ekologinja na univerzi Johannesa Gutenberga v Maunzu v Nemliji, se ni strinjala z nekaterimi podatki, vnesenimi v ta model. Verjela je, da je Marshallova ekipa precenila stopnje preživetja in zmožnosti odlaganja jajčec T. rexa, pa tudi število generacij, ki so obstajale v tem času, kar je izkrivilo rezultate.

Raziskava je pokazala, da so te vrednosti verjetno bolj podobne tistim, ki jih opazimo pri sodobnih pticah in plazilcih. Ko so bile te vrednosti pripisane posodobljenemu modelu, je model pokazal, da je bilo v vsaki generaciji T. rexa 19.000 posameznikov in da je bilo le okoli 90.000 generacij, kar pomeni, da je največje število T. rexov bližje številki 1,7 milijarde.

Tyrannosaurus rex roaring scene 3D illustration
Foto: Warpaintcobra iz iStock

Raziskave je vodila radovednost

Prvotna študija iz leta 2021 je bila prva, ki je ocenila, koliko T. rexov je živelo na Zemlji, in jo je deloma vodila čista radovednost, je dejal Marshall. Bilo je, kot bi se spraševal, koliko zvezd je na nebu, je dodal. Posledično je bila ekipa vesela, da je sploh prišla do dostojne ocene. Toda raziskovalci so veseli, da je bila zdaj posodobljena na »bolj realistično« oceno, je dejal Marshall.

Ne glede na natančno število obe študiji postavljata zanimivo vprašanje – kje so vse kosti T. rexa? Če so Griebelerjeve napovedi pravilne, to pomeni, da smo našli ostanke zgolj 0,0000002 % teh velikanskih dinozavrov. Prazgodovina tako skriva še ogromno skrivnosti, vsaka takšna raziskava pa nas vodi bližje odkrivanju skrivnosti teh prazgodovinskih živali.

Dinosaur Fossil (Tyrannosaurus Rex) Found by Archaeologists