Pri 90. letih končno postal astronavt, potem, ko mu je to onemogočila politika

12 April 1969, International day of human space flight, Cosmonautics Day concept with ISS astronaut in spacesuit against background of the Earth planet. Spaceman in outer space 3D science illustration
Fotografija je simbolična. Foto: quantic69 iz iStock

Ed Dwight bi lahko bil edini temnopolti astronavt v 60. letih 20. stoletja – a ga je pri tem ovirala politika. Leta 2024, v starosti 90 let, je končno dobil priložnost za polet v orbito.

Postati astronavt pri 90-ih

Človeštvo je vstopilo v novo dobo vesoljskega turizma. Za najmanj 450.000 dolarjev si lahko ljudje z globokimi žepi pridobijo naziv astronavta po kratkem suborbitalnem poletu do roba vesolja in nazaj ter do 10 minutah doživetja breztežnosti nad Zemljo.

Na teh skoraj vesoljskih poletih, ki jih trenutno ponujata Blue Origin in Virgin Galactic, je običajno en član posadke.

Leta 2021 je bil na prvem potniškem letu družbe Blue Origin 82-letni letalec in nekdanji član skupine Mercury 13 Wally Funk. Nekaj ​​mesecev kasneje je bil to igralec in nekdanji kapitan Zvezdnih stez William Shatner. Maja je bil na sedmem kratkotrajnem letu Blue Origin od Zemlje do roba vesolja in nazaj prav Ed Dwight.

Ed Dwight, astronavt pri 90. letih
Ed Dwight, astronavt pri 90. letih Foto: on npr

Kipar in astronavt: Ed Dwight

Dwight je priznani kipar. Tako kot Shatner je bil tudi on star 90 let, a pozornosti niso zaslužili le njegova leta ali skulpture. To je bilo tudi njegovo ozadje kot prvega ameriškega temnopoltega kandidata za astronavta.

»So ljudje, ki ga poznajo samo kot umetnika,« je dejal Antonio Peronace, direktor Space for Humanity, dobrodelne neprofitne organizacije, ki je plačala njegov let in želi povečati dostop do vesolja za vse. »Potem pa se nenadoma naučijo, počakaj malo, je to celo drugo poglavje svojega življenja? Zato mislim, da je bilo veliko ljudem zanimivo, ko so izvedeli njegovo ozadje.«

Dwight je bil letalski inženir, kapitan v ameriških zračnih silah in v šoli za testne pilote leta 1961, ko je prejel pismo iz Pentagona, ki ga je odobril predsednik John F. Kennedy, v katerem so ga vprašali, ali bi rad postal prvi temnopolti astronavt. Potem ko je najprej zavrnil, je nato sprejel. Šele kasneje je Dwight odkril, da je bila to politična poteza, da bi pritegnila temnopolte volivce. Je pa NASA v tistem času njegovo astronavtsko urjenje zavrnila zaradi njegove barve kože.

Zdaj pa je Dwight v 90. letu starosti končno poletel v orbito.

PREKOBBC
Prejšnji članekPriljubljena aplikacija se draži, kaj to pomeni za slovenske uporabnike?
Naslednji članekNajboljši letalski prevozniki v letu 2024