Trčenje eksoplanetov krivo za zvezdin mrk, so odkrili znanstveniki

Ta ilustracija prikazuje posledice trka med dvema velikanskima eksoplanetoma. Kar ostane, je vroče, staljeno planetarno jedro in vrtinčast, žareč oblak prahu in ostankov.
vir: NASA/Mark A. Garlick

Celo v našem sončnem sistemu so znanstveniki našli dokaze o velikanskih trkih planetov iz davnih časov. Namigi, kot sta Uranov nagib in obstoj Zemljine lune, kažejo na čase v naši daljni zgodovini, ko so se planeti v naši zvezdni soseščini udarili skupaj in za vedno spremenili svojo obliko in mesto v orbiti.

Znanstveniki, ki zunaj našega osončja iščejo oddaljene eksoplanete, lahko opazijo podobne dokaze, da po vsem vesolju planeti včasih trčijo. V tej novi študiji dokaz o takšnem vplivu izvira iz oblaka prahu in plina s čudno, nihajočo svetilnostjo.

Kako so odkrili trk eksoplanetov?

Znanstveniki so opazovali mlado (300 milijonov let staro) zvezdo, podobno Soncu, ko so opazili nekaj nenavadnega: zvezda je nenadoma in močno zmanjšala svetlost. Skupina raziskovalcev je pogledala pobliže in ugotovila, da je zvezda tik pred tem padcem pokazala nenaden skok infrardeče svetilnosti.

Pri preučevanju zvezde je ekipa ugotovila, da je ta sij trajal 1000 dni. Toda dve leti in pol po tem svetlem dogodku je zvezdo nekaj nepričakovano zasenčilo, kar je povzročilo nenaden padec svetlosti. Ta mrk je trajal 500 dni.

3d render of unreal Trappist-1 exoplanets system
Foto: oorka iz iStock

Krivdo pripisali vesoljskemu trku dveh planetov

Ekipa je nadaljevala preiskavo in ugotovila, da je bil krivec tako za skok v svetilnosti kot za mrk ogromen, žareč oblak plina in prahu. In najverjetnejši razlog za nenaden oblak, ki povzroči mrk, je bil vesoljski trk med dvema eksoplanetoma, od katerih je eden verjetno vseboval led, menijo raziskovalci.

V novi študiji, ki podrobno opisuje te dogodke, znanstveniki nakazujejo, da sta dva velikanska eksoplaneta z maso od nekaj do deset zemeljskih mas trčila drug v drugega in ustvarila tako infrardečo konico kot oblak. Takšna nesreča bi popolnoma utekočinila dva planeta, za seboj pa bi pustilo eno samo staljeno jedro, obdano z oblakom plina, vročih kamnin in prahu.

Po strmoglavljenju je ta oblak, ki je še vedno zadrževal vroč, žareč ostanek trka, še naprej krožil okoli zvezde in se sčasoma premaknil pred zvezdo in jo zasenčil.

VIRscience.nasa.gov