Velika mitološka kača dala ime novemu bitju prazgodovine

Novi Mozazaver
Rekonstrukcija spopada dveh mozazavrov Jormungandra walhallaensis . Foto: Henry Sharpe on American museum of Natural history

Na novo odkrita morska pošast iz obdobja krede, poimenovana po nordijski kači, ki je končala svet.

Na vsake toliko časa lahko zasledimo novo paleontološko odkritje in tudi tokrat le to ni razočaralo. Paleontologi so opisali novo vrsto mozazavra z »jeznimi obrvmi«, ki je živel pred 80 milijoni let.

Mozazaver je dobil ime Jörmungander, ki pomeni velika kača

Znanstveniki so po Jörmungandru, morski kači iz nordijske mitologije, poimenovali starodavno vrsto orjaškega morskega kuščarja z jeznimi obrvmi in čokatim repom. Jörmungandr dobesedno pomeni velika kača. Imela naj bi obliko morske kače ali črva. Znana je po tem, da obkroži zemljo in zagrize v lasten rep. Po mitologiji bi naj, ko bo kača spustila svoj rep, prišlo do zadnje bitke sveta.

Sea dragon arising from the blue ocean – 3D illustration
Foto: Ellerslie77 iz iStock

Soavtor Nathan Van Vranken iz skupnosti in tehnične šole vzhodne Zahodne Virginije je dodal: »Zgodba o  Jormungandru slika čudovito sliko in pomaga prispevati k našemu razumevanju najsevernejših regij notranje morske poti, zlasti z mozazavri, in takšna odkritja lahko vznemirijo znanstvena radovednost.«

Strašljivo bitje, Jǫrmungandr walhallaensis , je živelo pred 80 milijoni let v starodavnem morju na območju današnje Severne Dakote.

»Če bi komodoškemu varanu nadeli plavuti in ga naredili zares velikega, bi izgledal tako,« so paleontologi slikovito opisali novo vrsto.

Dolg je bil več kot 7 metrov

Zietlow in sodelavci so leta 2015 v Walhalli v Severni Dakoti odkrili skoraj popolno lobanjo, čeljusti, vratno hrbtenico in več vretenc 7 metrov dolgega mozazavra. Ekipa je opisala morsko pošast v članku, objavljenem 30. oktober v reviji Bilten Ameriškega muzeja naravne zgodovine.

Njihova analiza je pokazala, da je J. walhallaensis vseboval veliko enakih značilnosti kot dva znana mosasaurj : manjši Clidastes in veliko večji Mosasaurus, ki je živel pred njimTako kot njegov velikanski bratranec je J. walhallaensis živel v obdobju krede (pred približno 145 milijoni do 66 milijoni let) skupaj z dinozavri in je imel ogromne plavuti in »rep, podoben morskemu psu«, ki mu je pomagal drseti skozi vodo. Imel je tudi kostni greben na lobanji, ki je bil podoben »jeznim obrvem«, kot so paleontologi zapisali v članku.

Lobanja mezozavra
Risba lobanje Jormungandr walhallaensis. Foto: Henry Sharpe on American museum of Natural History

Odkritje nas vodi bližje k razumevanju živalskih vrst

Nekateri paleontologi se še vedno ne strinjajo, ali so mozazavri bolj povezani s kuščarji ali s kačami. Vendar ta na novo opisana vrsta ponuja raziskovalcem boljši vpogled v ta izmuzljiva morska bitja.

»Ko so se te živali razvile v te velikanske morske pošasti, so se nenehno spreminjale« je dejal Zietlow. »To delo nas pripelje korak bližje k razumevanju, kako so vse te različne oblike povezane med seboj.«