Vprašanje, ki je desetletja preganjalo paleontologe, ima končno odgovor

Nova vrsta ali le mladič Tiranozavra Rexa
Nova vrsta ali le mladič Tiranozavra Rexa Foto: on bath

Mladič poznane vrste ali nova vrsta dinozavra? To je vprašanje, ki pogosto pozdravi paleontologe ob raziskovanju fosilov. Tako je ena od najnovejših analiz fosilov luč posvetila prav na to zagato. Končno imamo odgovor, ali je vrsta Nanotyrannus Iancensis dejansko svoja in tako nova vrsta dinozavra ali le mladič Tiranozavra Rexa.

Mladič tiranozavra rexa ali nova vrsta? Vprašanje, ki paleontologe preganja že desetletja

Prvič so paleontologi fosile Nanotiranusa našli že leta 1942, ko so v Montani naleteli na lobanjo enega od primerka. Vse od takrat se sprašujejo, ali gre za ločeno vrsto ali preprosto za mladica veliko večjega T. rexa. Nova analiza fosilov, za katere se je dolgo domnevalo, da so mladiči T. rexa, zdaj kaže, da so bili to pravzaprav odrasli majhni tiranozavri z ožjimi čeljustmi, daljšimi nogami in večjimi rokami kot T. rex.

Vrsta je sicer ime dobila že pred mnogimi desetletji, pa bila ponovno interpretirana kot mladič in tako se je kolut obračal vse do danes.

Nanotyrannus hunting small tyrannosaurus next to its parent, araucaria and tempskya trees - 3D render
Je šlo za mladiča tiranozavra rexa ali novo vrsto nanotiranus? Foto: Elenarts108 iz iStock

Dr. Nick Longrich iz Milnerjevega centra za evolucijo na Oddelku za vede o življenju na Univerzi v Bathu (Združeno kraljestvo) in dr. Evan Saitta z Univerze v Chicagu (ZDA) sta ponovno analizirala fosile, s pozornostjo na rastnih obročih, anatomiji Nanotyrannusa in prej neprepoznanem fosilu mladega T. rexa.

Z merjenjem rastnih obročev v kosteh Nanotyrannusa sta z ekipo odkrila, da so ti postali tesneje zbrani proti zunanji strani kosti – njena rast se je upočasnjevala. Tako v raziskavi potrjujeta, da so ta bitja dosegla že skorajšnjo polno velikost in niso bili hitro rastoči mladiči.

Nova vrsta in ne mladič tiranozavra: Potrjeno

S pomočjo modeliranja rasti fosilov je študija pokazala, da bi živali dosegle največ okoli 900 do 1500 kilogramov in pet metrov dolžine. Vse to je približno 15 odstotkov velikosti velikanskega T. rexa, ki je bil težji od osmih ton in daljši od devetih metrov.

»Ko sem videl te rezultate, sem bil naravnost navdušen,« je dejal Longrich, ki ni bil prepričan, da bodo odkritja tako presenetljiva. »Če bi bilo bitje mladi T. rex, bi moralo rasti kot noro in se zrediti na stotine kilogramov na leto, a tega nismo zapazili,« je pojasnil odkritje, ki je desetletja burilo paleontologe.

Nanotyrannus bodisi kot mladiči tiranozavra bodisi kot ločena linija tiranozavra majhnega telesa. Foto: on mdpi

»Poskusili smo modelirati podatke na veliko različnih načinov in vedno znova smo dosegali nizke stopnje rasti. To je konec hipoteze, da so te živali mladi Tiranozavri Rexi,« je potrdil, da gre za svojo vrsto in ne mladiče.

Raziskovalci, ki podpirajo obstoj različnih vrst, niso našli nobenih dokazov o fosilih, ki bi združevali lastnosti Nanotyrannusa in T. rexov. Ti bi zagotovo obstajali, če bi se eden spremenil v drugega.

Vsak fosil, ki so ga pregledali, je bilo mogoče z gotovostjo identificirati kot eno ali drugo vrsto. Tudi vzorci rasti pri drugih tiranozavrih se niso ujemali s hipotezo, da so bili ti mladi T. rexi.

»Če pogledate mladiče drugih tiranozavrov, kažejo veliko značilnih lastnosti odraslih. Zelo mlad Tarbozaver – bližnji sorodnik T. rexa – kaže značilne lastnosti odraslih,« je pojasnil Longrich.

»Podobno kot so mucke videti kot mačke in psički kot psi, so mladiči različnih tiranozavrov različni. In Nanotyrannus preprosto ni videti kot T. rex,« je dodal, zaveda pa se, da to poraja le še dodatna vprašanja.

Videz Nanotiranusa, zdaj ponovno uradno nove vrste dinozavrov
Videz Nanotiranusa, zdaj ponovno uradno nove vrste dinozavrov Foto: on huffpost

Odkritje poraja novo vprašanje o mladičih tiranozavra

Kdaj bo ugotovljena rešitev nove skrivnosti? Če Nanotyrannus ni mladoletni tiranozaver, zakaj potem nihče ni nikoli našel mladega T. rexa? Na to ima Longrich svoj odgovor.

»To je bilo vedno eno od velikih vprašanj. No, izkazalo se je, da smo dejansko našli enega,« je dejal Longrich. »Toda fosil je bil zbran pred leti, obtičal v škatli z neznanimi kostmi v muzejskem predalu in nato pozabljen.«

Na srečo je raziskava ekipo pripeljala prav do tega fosilnega odkritja, ki je bil shranjen v muzeju San Francisco in ga identificirala kot mladiča tiranozavra. Tega mladega T. rexa predstavlja lobanjska kost – čelna kost – z značilnimi značilnostmi, ki ga povezujejo s tiranozavrom, vendar jih pri Nanotyrannusu ni. Izvira iz majhne živali, z lobanjo, dolgo približno 45 cm, in dolžino telesa približno 5 metrov.

»To je samo en primerek in samo ena kost, vendar včasih potrebujemo samo eno. Lobanjske kosti T. rexa so zelo značilne, nič drugega ne izgleda tako. Mladi T. rexi obstajajo, le neverjetno redki so, kot mladiči večine dinozavrov,« je pojasnil. Kost, ki jo omenja, je čelnica, ki je edinstvena v primeru tiranozavra.

So se strokovnjaki motili še o čem?

Tako tudi drugi raziskovalci trdijo, da so te ugotovitve močan dokaz, da je Nanotyrannus ločena vrsta, ki ni tesno povezana s tiranozavrom. Bil je lažji in z daljšimi okončinami kot njegov debelejši in mnogo večji sorodnik. »Roke so pravzaprav daljše kot pri T. rexu. Tudi največji T. rex ima krajše roke in manjše kremplje kot ti mali Nanotyrannusi. To je bilo bitje, pri katerem so bile roke pravzaprav precej mogočno orožje. V resnici je čisto druga žival – majhna, hitra, gibčna,« je pojasnil avtor študije, ki dodaja, da se je večji dinozaver nanašal na velikost in moč.

Avtorji menijo, da glede na to, kako težko je dinozavre ločiti na podlagi njihovih pogosto nepopolnih okostij, morda podcenjujemo raznolikost dinozavrov in drugih fosilnih vrst. »Neverjetno je pomisliti, koliko še vedno ne vemo o najbolj znanem od vseh dinozavrov. Vprašamo se lahko, kaj smo še naredili narobe.«