Znanstveniki odkrili novega dinozavra, ki je prvi take vrste

3d render dinosaur. This is a 3d render illustration.
Fotografija je simbolična. Foto: Orla iz iStock

Fosili, najdeni na obali jezera Kariba v Zimbabveju, predstavljajo popolnoma novo vrsto dinozavrov. Ta izjemna najdba, imenovana Musankwa sanyatiensis, označuje šele četrto vrsto dinozavrov, imenovano iz Zimbabveja. Študijo je izvedla mednarodna skupina znanstvenikov, vodil pa jo je profesor Paul Barrett iz Naravoslovnega muzeja v Londonu.

Pomembno odkritje dinozavrske vrste

Odkritje Musankwa sanyatiensis je še posebej pomembno, saj je to prvi dinozaver, ki je dobil ime iz srednjega Zambeškega bazena v severnem Zimbabveju v več kot 50 letih. Poleg tega je šele četrti dinozaver, ki je dobil ime iz Zimbabveja, po opisih Syntarsus rhodesiensis leta 1969, Vulcanodon karibaensis leta 1972 in nazadnje Mbiresaurus raathi leta 2022.

Kamnine, ki dajejo ta novi primerek, segajo v pozno triasno obdobje, pred približno 210 milijoni let. Musankwa sanyatiensis predstavljajo ostanke ene same zadnje noge, vključno s kostmi stegna, golenice in gležnja. »Kljub omejenemu fosilnemu materialu imajo te kosti edinstvene lastnosti, po katerih se razlikujejo od kosti drugih dinozavrov, ki živijo v istem času,« pravi dr. Kimberley ‘Kimi’ Chapelle, docentka na Univerzi Stony Brook in častna sodelavka Inštituta za evolucijske študije pri Witsu.

Novoodkriti dinozaver v Zimbabveju, imenovan Musankwa sanyatiensis
Novoodkriti dinozaver v Zimbabveju, imenovan Musankwa sanyatiensis Foto: on sci news

Evolucijska analiza razkriva, da je bil Musankwa sanyatiensis član Sauropodomorpha, skupine dvonožnih dinozavrov z dolgim ​​vratom, ki so bili razširjeni v poznem triasu. Zanimivo je, da se zdi, da je ta dinozaver tesno povezan s sodobniki v Južni Afriki in Argentini. Musankwa sanyatiensis, ki je tehtal približno 390 kg, je bil eden večjih dinozavrov svojega časa.

Prvi dinozaver na južni polobli najden v Afriki

Afrika ima dolgo zgodovino odkrivanja dinozavrov, saj so prvega dinozavra na južni polobli našli v Južni Afriki le tri leta po tem, ko je sir Richard Owen leta 1842 skoval izraz “dinozaver”. Vendar pa so večino znanih fosilov dinozavrov našli šele v 10 držav, zlasti na severni polobli, kar vodi do redke zastopanosti raznolikosti afriških dinozavrov v svetovnih fosilnih zapisih. »Glavni razlog za premajhno zastopanost fosilov afriških dinozavrov je premajhno vzorčenje’, pravi Barrett. »Preprosto povedano, manj ljudi je iskalo in odkopavalo dinozavre v primerjavi z drugimi regijami sveta,« ugotavlja.

Kljub manjšemu številu odkritij v Afriki je veliko teh fosilov zgodovinsko in znanstveno pomembnih. Med njimi so nekateri najstarejši dinozavri, kot sta Nyasasaurus parringtoni iz Tanzanije in Mbiresaurus raathi iz Zimbabveja, pa tudi bogata favna dinozavrov iz Južne Afrike, Tanzanije, Nigra in Maroka.

Male elephant searching for food in the dry season in the forest of high trees in Mana Pools National Park in Zimbabwe
Foto: Henk Bogaard iz iStock

Sedimenti iz poznega triasa in zgodnje jure v Zimbabveju so ključni za razumevanje izumrtja v koncu triasa, katastrofalnega dogodka, ki je dramatično preoblikoval biotsko raznovrstnost Zemlje pred približno 200 milijoni let. Te različne plasti zagotavljajo vpogled v to, kako se različni sedimenti, ki vsebujejo fosile po vsem svetu, ujemajo v starosti in pomagajo sestaviti globalno sliko prazgodovinskega življenja.

Neizkoriščen potencial regije

Ta nova vrsta dinozavrov tudi poudarja neizkoriščen potencial regije za nadaljnja paleontološka odkritja. Barrett pojasnjuje: »V zadnjih šestih letih je bilo v Zimbabveju zabeleženih veliko novih fosilnih najdišč, ki so prinesla raznoliko paleto prazgodovinskih živali, vključno s prvimi podsaharskimi celinskimi afriškimi fitozavri (starimi krokodilom podobnimi plazilci), metoposavridnimi dvoživkami (velikanskimi oklepniki), pljučne ribe in drugi ostanki plazilcev.«

Ker bo raziskanih in izkopanih več najdišč fosilov, obstaja upanje za odkritje nadaljnjih pomembnih najdb, ki bodo osvetlile zgodnji razvoj dinozavrov in ekosistemov, ki so jih naseljevali. »Glede na mesto na družinskem drevesu dinozavrov je Musanwka sanyantiensis prvi dinozaver te vrste iz Zimbabveja,« navdušeno pojasnjuje dr. Kimi Chapelle. »Zato poudarja potencial regije za nadaljnja paleontološka odkritja,« pravi.

Prejšnji članekIntervju z Živo Remic: 14-letna atletinja podira državne rekorde, blesti pa tudi v šoli