Znanstveniki ustvarili RNK, ki se ne stara

Znanstveniki so odkrili RNK, ki se ne stara
Znanstveniki so odkrili RNK, ki se ne stara Foto: Plyushkin iz iStock

Določene molekule RNK v živčnih celicah v možganih trajajo vse življenje, ne da bi se obnovile. Nevroznanstveniki z univerze Friedrich-Alexander-Universität Erlangen-Nürnberg (FAU) so skupaj z raziskovalci iz Nemčije, Avstrije in ZDA to dokazali.

RNK so na splošno kratkožive molekule, ki se nenehno rekonstruirajo, da se prilagodijo okoljskim razmeram. S svojimi ugotovitvami raziskovalna skupina upa, da bo razvozlala kompleksen proces staranja možganov in pridobila boljše razumevanje povezanih degenerativnih bolezni.

Večina celic se redno obnavlja

Večina celic v človeškem telesu se redno obnavlja in s tem ohranja svojo vitalnost. Vendar obstajajo izjeme: srce, trebušna slinavka in možgani so sestavljeni iz celic, ki se vso življenjsko dobo ne obnavljajo, pa morajo še vedno ostati v polnem stanju.

»Starajoči se nevroni so pomemben dejavnik tveganja za nevrodegenerativne bolezni, kot je Alzheimerjeva bolezen,« pravi prof. dr. Tomohisa Toda, profesor nevronske epigenomike na FAU in v centru Max Planck za fiziko in medicino v Erlangnu. »Osnovno razumevanje procesa staranja in tega, katere ključne komponente so vključene v ohranjanje delovanja celic, je ključnega pomena za učinkovite koncepte zdravljenja.«

V skupni študiji, ki so jo izvedli skupaj z nevroznanstveniki iz Dresdna, La Jolle (ZDA) in Klosterneuburga (Avstrija), je delovna skupina, ki jo vodi Toda, identificirala ključno komponento staranja možganov: raziskovalci so lahko prvič dokazali, da nekateri vrste ribonukleinske kisline (RNA), ki ščitijo genetski material, obstajajo tako dolgo, kot obstajajo nevroni sami. »To je presenetljivo, saj je za razliko od DNK, ki se praviloma nikoli ne spremeni, večina molekul RNK izjemno kratkoživih in se nenehno izmenjujejo,« pojasnjuje Toda.

Ribonucleic acid strands consisting of nucleotides important for protein bio-synthesis - 3d illustration
Foto: Christoph Burgstedt iz iStock

»Identificirali smo celo označene dolgožive RNK …«

Da bi določili življenjsko dobo molekul RNK, je skupina Toda sodelovala z ekipo prof. Martin Hetzer, celičnega biologa na Inštitutu za znanost in tehnologijo Avstrije (ISTA). »Uspelo nam je označiti RNK s fluorescenčnimi molekulami in slediti njihovi življenjski dobi v možganskih celicah miši,« pojasnjuje Tomohisa Toda, ki ima edinstveno strokovno znanje na področju epigenetike in nevrobiologije in je leta 2023 prejel štipendijo ERC Consolidator za svoje raziskave. »Identificirali smo celo označene dolgožive RNK pri dve leti starih živalih, in ne samo v njihovih nevronih, ampak tudi v somatskih odraslih nevralnih izvornih celicah v možganih.«

Poleg tega so raziskovalci odkrili, da se dolgožive RNK, ki so jih na kratko imenovali LL-RNK, običajno nahajajo v celičnih jedrih, tesno povezanih s kromatinom, kompleksom DNA in beljakovin, ki tvorijo kromosome. To kaže, da ima LL-RNK ključno vlogo pri uravnavanju kromatina.

Molecular model of messenger ribonucleic acid (mRNA). 3D illustration